Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ fungerar inte med iWeb

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-08-31 11:02

Hur ska det annars gå till om man inte vill hamna på typ 10 123 plats när nån söker efter sidan?
Förslag?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-31 11:06
Ursprungligen av BMJ:

Hur ska det annars gå till om man inte vill hamna på typ 10 123 plats när nån söker efter sidan?
Förslag?

Du skriver en text med relevanta saker för ämnet på sidan så klart.
Många metataggar ger sämre ranking på Google.

Jag kör rapidweaver som fixar det, men, det är är väl lite off topic i den här tråden, starta ny?

Får också krångel med å ö och ä. Men bara i den översta textrutan. Jag har valt en podcastmall och det textblocket går inte att radera. Ska jag börja om helt från början eller. Jag laddar upp med transmit.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-08 13:55

Öppna sidan (hela mappen) och kör igenom sidan i iWebTranslator det sista du gör.
ett litet hallelujaprogram för å, ä, ö-problematiken.

Du hittar programmet om du söker på nätet.

Jo jag gör precis detta. Det ser ut att fungera men när jag sedan publicerar med iWeb så är det tillbaka igen. Vad gör jag för fel?

Fan jävla åäö

Kan någon hjälpa mig?? får det inte att funka med iweb...

Någon som har något bra förslag på hur jag ska göra.. Utan att behöva gå i i koden och ändar massa grejer..? O:-)

Har du ens läst denna tråd?

Vad är problemet du har?

Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information liksom.

Gärna utan svordomar också. Tänk för övrigt om alla som hade problem med datorn kryddade sina inlägg med svordomar. Eftersom nästan alla inlägg handlar om datorproblem så skulle vi ha svordomar i vartenda inlägg...

Ja ALLA ÅÄÖ på vår hemsida www.oktoberfesten.se blir utbytta mot sånna där sköna mulliga tecken... Det är problemet.

Sidan som ligger uppe nu är en testsida.

Sidan är gjord i IWeb.

Ber om ursäkt för mig ovårdade språk...

Vad jag menar med "Har du ens läst denna tråd?", är: längre upp i all text som finns där står det hur man löser det problem du har. Det hör inte till god forum-etikett att strunta i allt som redan skrivits och ställa samma fråga på nytt och hoppas att någon ger dig samma svar som redan givits (längre upp).

Om du dessutom inte har med några detaljer som skiljer på din situation från de som redan är beskrivna i tråden, så finns det inget annat än att säga än just: läs tråden.

Klart jag har läst...

Sorry om jag varit lite otydlig men nu jag har fått mer info på benen...

Ja jag har läst tråden.. och några till för den delen..
Jag har mailat "cajsa" men hon har semester och är inte tillbax förän om 2 veckor...

Hemsidan funkar på när den ligger på datorn, men det är när vi lägger upp den på servern som det blir problem.

Jag pratade nyss med killen som har servern och ha sa att servern inte hade någon spec inställning för detta. utan att jag var tvungen att lägga in det i hemsidans kodning..

men när jag kollade koden så börjar hela koden med:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

I den versionen som jag har lagt upp med FTP, så står det "Enköping" i koden.
och i den versionen som jag har på datorn, står det "Enköping"..

värkar bli något konstigt när jag ska använda FTP för att få upp den.

Jag har test Fetsch, Transmit och Cute FTP.

Kanske är någon inställning där.. ?!?

Ja, det är en inställning i ditt FTP-program som är problemet. Det handlar om hur filer skall behandlas under överföringen.

Se sista krysset i denna dialog, det är som det skall vara:
http://www.99.se/1591870-post16.html

I denna dialog (förmodligen en äldre version av programmet), så finns kryss för "Translage ISO Characters" som skall bort:
http://www.99.se/1591922-post18.html

Det är under upload som man skall ha inställningar motsvarande: Det jag skickar upp på internet är binära filer, så pilla inte i dem. Det står alltså inte så, men det är vad det innebär.

Funkar ej ändå...

Får det ända inte att funka....

Bevaka tråden