Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm inte längre någon succé

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-05 08:59
Ursprungligen av studiox:

Du menar alltså att Lunarstorms alla miljoner användare på 6 månader helt plötsligt blivit för gamla, alla kategorier. Låter inte så genomtänkt.

Nej, det menar jag inte.

Ursprungligen av studiox:

Facebook har ingen neutral inställning, dom ÄGER ditt innehåll och kan göra precis va faan som helst med det

Det ena har inte med det andra att göra. För övrigt stämmer det inte heller.

Senast redigerat 2008-08-05 13:29
  • Oregistrerad
  • 2008-08-08 13:27
Ursprungligen av Jogin:

Nej, det menar jag inte.

Det ena har inte med det andra att göra. För övrigt stämmer det inte heller.

Vad menar du då? Du säker ju att dom lämnar lunarstorm, och det är förklaringen till att dom tappat trafik?

Du menar att FB inte äger det som skrivs på facebook, och om dom behöver pengar eller blir sålda så kan alla bilder och allt innehåll du och alla andra miljoner vänner aldrig komma i orätta händer?

Roligt med folk som inte argumenterar för sin sak!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-08 15:58
Ursprungligen av studiox:

Du menar att FB inte äger det som skrivs på facebook, och om dom behöver pengar eller blir sålda så kan alla bilder och allt innehåll du och alla andra miljoner vänner aldrig komma i orätta händer?

Har aldrig påstått något sådant. Om du vill diskutera Facebooks användaravtal, för sjuttioelfte gången, så kan du väl starta en ny tråd om det istället för att förpesta denna?

  • Medlem
  • 2008-08-08 21:35
Ursprungligen av studiox:

Facebook har ingen neutral inställning, dom ÄGER ditt innehåll och kan göra precis va faan som helst med det - Ingen betalar 1.55 Miljarder (Inte ens MS) för 1.6% av aktierna om företaget inte kan tjäna pengar på sina användare.

Släpp det där spåret. Det finns ingen koppling mellan neutralitet och äganderätt i det här fallet.

Admin

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 14:08

Måste hålla med Jogin och Christian Å här... det var mycket mer kedjebrev och invites i början på facebook.
Numera är det nästan ingen av mina kompisar (som så vitt jag vet iaf) har kvar sina Lunarstorm konton, alla finns istället på FB.

Jogin: Dom får inget meddelande om att du tagit bort dom, det ser dom enbart om dom vill skriva till dig eller liknande då ni inte längre har någon relation på siten.

Enligt Facebooks grundare Mark Zuckerberg kommer även de få problem snart. Han tror att folk plockar ihop sin egen community med hjälp av mashups.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-09 12:40
Ursprungligen av Mats Lindholm:

Enligt Facebooks grundare Mark Zuckerberg kommer även de få problem snart. Han tror att folk plockar ihop sin egen community med hjälp av mashups.

Jo det är väl möjligt, men jag har svårt att se det som ett stort hot. Styrkan med Facebook är ju att nästan alla finns där, små privata communities hotar ju inte det, direkt.

  • Medlem
  • 2008-08-09 21:15

Nästan alla drar sedan vidare, även om de har kvar kontakten med det de drar vidare från. Jag vet inte vad som kom först, men alla på MySpace skaffade väl konto på Facebook och gjorde sig aktiva där.
Hur det påverkade MySpace vet jag inte. De siffror som redovisas i de stora medierna rör ju bara medlemsantalet, Inte hur aktiva medlemmarna är.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-09 23:17

Vilket sammanträffade, stängde mitt konto där idag

200 miljoner användare nu på FB.

Hehe, ja Facebook lär stanna ett tag. Se bara på satsningar från hård- och mjukvaruföretag som anpassar sina produkter efter t.ex Facebook. Apple och iPhoto, Palm och Pre. Facebook är sjukt fult och ibland förbannat rörigt men samtidigt fruktansvärt enkelt. Behöver slipas en hel del men det är nog en plattform som står sig ett par år till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-09 11:02

Jag tror att föräldrarna till de online-aktiva barnen har snappat upp varningssignalerna från media och ser till att barnen inte sitter för mycket vid datorn & inte lägger ut för mycket bilder. Det har ju hänt ett par fruktansvärda saker i landet som har koppling till onlinecommunities. Facebook är trevligt, först förstod jag inte poängen med det men nu känns det socialt på ett bra vis. Men allt gott kan förstås missbrukas. CSN ska förresten tydligen börja jaga icke-betalande på FB. Fler lär säkert haka på.

Ursprungligen av PF:

Jag tror att föräldrarna till de online-aktiva barnen har snappat upp varningssignalerna från media och ser till att barnen inte sitter för mycket vid datorn & inte lägger ut för mycket bilder. Det har ju hänt ett par fruktansvärda saker i landet som har koppling till onlinecommunities.

Helt sant, och det vore ju trevligt om det var därför aktiviteten minskar. Tyvärr är jag inte övertygad. Risken finns att ungdomarna flyr till anarkistiska ställen där de slipper "vuxna" (dvs som kräver att de beter sig som folk), men där de i stället kan behandla varandra illa utan påföljd och utsätts för pedofiler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-09 12:27

När jag gick i mellanstadiet hade i stort sett samtliga Lunarstorm vill jag minnas. Det var betydligt mer självklart än att ha ett telefonnummer. Den sidan kunde användas som en självklar katalog över alla personer i ens åldersgrupp. Själv förstod jag aldrig vad folk egentligen gjorde där och förstår det fortfarande inte. Det verkade bara vara en tramsig och pinsam sida där folk utan någon synbar anledning ägnade sig åt att ändlöst anpassa sin profilsida med färger och typsnitt och irriterande bakgrundsmusik.

När jag gick i högstadiet bytte alla till Playahead, som till synes var exakt samma sak, fast med något mindre tramsig känsla. Då ansågs Lunarstorm vara "det gamla" och hela katalogen fanns numera på Playahead istället. Trenden för var man skulle ha sin information och var man skulle "hänga" hade helt enkelt ändrats - det var inte konstigare än så.

När jag sedan blev äldre och Facebook började släppa på sina restriktioner (från början var det väldigt centrerat kring universitet och det var åldersgräns), började istället alla hänga där. Skillnaden mellan Facebook och de två andra andra är att det inte är en sida där specifikt fjortisar sysslar med för utomstående obegripliga saker, utan en genuin generell mötesplats för alla personer i alla länder och alla åldrar. Tidningarna började till och med använda ordet "facebookandet" som ett begrepp som hela läsarskaran underförstått skulle känna till.

Från början var det, som många säger, mest meningslösa aktiviteter som pågick även där, men sedan sidan har byggts om har den blivit något annat. Numera uppfattar jag Facebook lite som privatpersonernas Wikipedia. Det är inte ett ställe man hänger på tillfälligt, så mycket som det är en verklig katalog över alla människor. Hur de ser ut, vad de gör, vad deras intressen och tankar är etc. Det är även en allmän plats för utbyte av information. På Facebook hittar man allas bilder, inbjudan till alla evenemang, grupper med gemensamma intressen, etc. Man skaffar sig konto där istället för att göra en personlig webbplats som man gjorde på 90-talet. Det är som ett eget internet inuti det större internet. Facebook är den internationella och de facto Platsen för allt och alla.

Därför tror jag att Facebook kommer att hålla länge till, medan sidor som Lunarstorm, Playahead, m.fl., parallellt kommer att komma och gå bland sina specifika målgrupper, beroende på vad som är inne.

Ursprungligen av Rajje:

Numera uppfattar jag Facebook lite som privatpersonernas Wikipedia. Det är inte ett ställe man hänger på tillfälligt, så mycket som det är en verklig katalog över alla människor. Hur de ser ut, vad de gör, vad deras intressen och tankar är etc. Det är även en allmän plats för utbyte av information. På Facebook hittar man allas bilder, inbjudan till alla evenemang, grupper med gemensamma intressen, etc. Man skaffar sig konto där istället för att göra en personlig webbplats som man gjorde på 90-talet. Det är som ett eget internet inuti det större internet. Facebook är den internationella och de facto Platsen för allt och alla.

Därför tror jag att Facebook kommer att hålla länge till, medan sidor som Lunarstorm, Playahead, m.fl., parallellt kommer att komma och gå bland sina specifika målgrupper, beroende på vad som är inne.

Jag tycker precis som du! Facebook är fantastiskt - jag har kontakt med mina vänner i Australien, USA och Sverige på ett ställe. Har hittat vänner från grundskolan som jag sedan länge tappat kontakten med.

Har riktigt svårt att se att alla dessa skulle flytta över till en ny sajt när Facebook fungerar så pass bra men vem vet?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-05-14 14:29
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker precis som du! Facebook är fantastiskt - jag har kontakt med mina vänner i Australien, USA och Sverige på ett ställe. Har hittat vänner från grundskolan som jag sedan länge tappat kontakten med.

Har riktigt svårt att se att alla dessa skulle flytta över till en ny sajt när Facebook fungerar så pass bra men vem vet?

Facebook är fascinerande. Där händer saker som jag inte riktigt räknade med från början. Det är intressant att både Facebook och mitt användande utvecklas: Då och då dyker det upp små eller stora förändringar som alltid leder till ett jäkla rabalder då folk startar aggressiva grupper som kräver att allt ska bli som förut … Jag skakar på huvet och förundras över att folk tror att Facebook bryr sig - de är ju kvar fast de skriker lite.

Själv har jag börjat söka mig till de aktiva gruppernas diskussionssidor som inte belamrar "loggarna" med statusuppdateringar - bara de som visat intresse för en viss diskussion får meddelande när något hänt. Den utmärkta möjligheten att "tysta" ointressanta personer (som jag kanske ändå vill ha kvar på min vänlista) och applikationsmeddelanden använder jag flitigt.

Och, till sist, jag har fått helt nya bekantskaper över hela världen som håller på att utvecklas till äkta vänner tack vare att vi kunnat visa på gemensamma intressen.

Ursprungligen av echo:

Facebook är fascinerande. Där händer saker som jag inte riktigt räknade med från början. Det är intressant att både Facebook och mitt användande utvecklas: Då och då dyker det upp små eller stora förändringar som alltid leder till ett jäkla rabalder då folk startar aggressiva grupper som kräver att allt ska bli som förut … Jag skakar på huvet och förundras över att folk tror att Facebook bryr sig - de är ju kvar fast de skriker lite.

Själv har jag börjat söka mig till de aktiva gruppernas diskussionssidor som inte belamrar "loggarna" med statusuppdateringar - bara de som visat intresse för en viss diskussion får meddelande när något hänt. Den utmärkta möjligheten att "tysta" ointressanta personer (som jag kanske ändå vill ha kvar på min vänlista) och applikationsmeddelanden använder jag flitigt.

Och, till sist, jag har fått helt nya bekantskaper över hela världen som håller på att utvecklas till äkta vänner tack vare att vi kunnat visa på gemensamma intressen.

Tyckte de flesta klubbar var rena fånerier, "Vi som inte gillar jordbävningar" ungefär. Så klickar folk med och tycker de GÖR ngt - istället för att lägga 100:- i en insamlingsbössa ute på stan....

Hoppat av FB då det i mina ögon ofta ledde till gnabberier om - ingenting...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-15 10:04
Ursprungligen av echo:

Facebook är fascinerande. Där händer saker som jag inte riktigt räknade med från början. Det är intressant att både Facebook och mitt användande utvecklas: Då och då dyker det upp små eller stora förändringar som alltid leder till ett jäkla rabalder då folk startar aggressiva grupper som kräver att allt ska bli som förut … Jag skakar på huvet och förundras över att folk tror att Facebook bryr sig - de är ju kvar fast de skriker lite.

Själv har jag börjat söka mig till de aktiva gruppernas diskussionssidor som inte belamrar "loggarna" med statusuppdateringar - bara de som visat intresse för en viss diskussion får meddelande när något hänt. Den utmärkta möjligheten att "tysta" ointressanta personer (som jag kanske ändå vill ha kvar på min vänlista) och applikationsmeddelanden använder jag flitigt.

Och, till sist, jag har fått helt nya bekantskaper över hela världen som håller på att utvecklas till äkta vänner tack vare att vi kunnat visa på gemensamma intressen.

Hur funkar sig? Jag skaffade mig Facebook för bara några veckor sedan och farmville, spåkulor och folk som skriver fem gånger om dagen att dom har vart ute med hunden står mig redan långt upp i halsen.

Ursprungligen av Pilen:

Hur funkar sig? Jag skaffade mig Facebook för bara några veckor sedan och farmville, spåkulor och folk som skriver fem gånger om dagen att dom har vart ute med hunden står mig redan långt upp i halsen.

Förde ett långt krig för min del mot idiotin.
Alla dessa leksaker osv kan man välja "dölj" eller "blockera applikationen".

Bra är att be kompisar skicka dig "invites" till all skit som finns, för det finns alltid ett val att "blockera applikationen" i det läget.

Problemet minskar, men ner till noll kommer man inte då det uppstår nya idiotgrejor hela tiden.

Sedan har man privacy-problemet, hur hårt skall man låsa ner allt.
Min inställning var att vänner fick se allt men icke-vänner ingenting.

Så ofta man kan gå in och beskåda rena fyllebilder hos folk som man inte känner...
Låter ju inge vidare om man söker jobb att anställaren kollat lite och bara ser fyllebilder på en...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-15 19:50

urkan: Massor med tack, nu är min logg sanerad från allsköns dravel och bråte. Riktigt skönt att man kunde välja mellan att blocka appar och personer, jag behövde lite av varje där.

Goflorp: Ja privacyn är lite knepig men jag ställde allt på endast vänner, det känns bra så. Sen hittade jag lite andra hemskheter i applikationsinställningarna, och det var om man tillät ens vänner att dela ens info mot apparna dom kör. Naturligtvis var allt ikryssat som default av det förbannde nazi-Facebook så där kryssade jag ur allt, lika samma gjorde jag med notifieringarna som spammat sönder min email och där fanns ju hur mycket som helst att kryssa ur.

Får se hur det funkar nu, det känns som om jag har eliminerat dom värsta otrevligheterna nu iaf. Ska jag vara ärlig så har jag ännu inte funnit något direkt nöje med Facebook och det är mycket troligt att jag helt enkelt raderar mitt konto om några veckor.

Unga nobbar Facebook - rapport | svt.se

För mycket gamlingar på Facebook

  • Medlem
  • 2009-08-11 12:09

Det kommer nog att ta ett tag till innan folk begriper att "internet" är som vilken anonym plats som helst; det går inte att veta vem som ligger bakom ett namn. Senaste exemplet på aningslöshet är de bedragare som lyckas "hyra ut" lägenheter till utbytesstudenter i Lund, och som kräver en månadshyras deposit och kopior på personens id-handlingar för att de ska få hyra 100 kvm för 3800 i centrala Lund. Gissa om "Greg" i London har en lägenhet i Lund eller inte...

Facebook är nog stort på goda grunder, men ett problem är att det i praktiken inte finns grader i användandet, eller nyttan. Antningen är man med och har nytta av det, eller så är man inte med och har därmed ingen nytta av det. I takt med att folk blir mer medvetna om integritesproblem och slikt kommer det potentiella intresset hos de redan lite intresserade att försvinna helt medan de som anammar det totaltransparenta samhället sväljer konceptet hook, line and sinker.
Jämförelsen att FB skulle utgöra ett "internet i internet" håller i praktiken därmed inte. (Tror jag.)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-14 19:56

Håller med om grupperna. Den stora massan av dom av bara ett namn och inget innehåll ö h t. Idén är bra, men när kreti o pleti drar igång en grupp med ett snajdigt namn som gör att folk går med o sen glömmer bort det så faller det platt.

Verktygen finns ju där, i form av diskussionsforum och annat, men ändå är dom nästan alltid fullständigt innehållslösa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-15 10:10

När du för muspekaren över ett inlägg så dyker det upp ett "dölj" i högerhörnet av inlägget. Klicka på det o välj ett alternativ.

Bevaka tråden