Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS från USA (Värt det?)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-07 17:00

Det är så att jag har en amerikansk polare som kommer från usa den 14 och han har tänkt ta med sig en iPhone 3GS 16 GB till mig om jag ville det. Då skulle den kosta 199$ för luren, 36$ för aktivering och sedan en månad senare 70$ för en månads räkning på abonomangent i USA och sen 175$ för att avbryta det. Det blir alltså runt 510$ om man lägger till taxering, vilket blir runt 3750 SEK om jag inte minns fel.

Då undrar jag vad ni tycker om detta? Är det ett smart köp eller är de smartare att köpa en iPhone från tre t.ex. (Då den kostar 5999 SEK)

Det enda negativa som jag ser är att jag måste jailbreaka och låsa upp den själv, medans telefonerna på tre är redan upplåsta? Eller är det så att telefonerna på tre är låsta till bara tre's kontantkort?

Jag har nämligen ett abonomang med telia som jag tänkt använda, säljer telia iPhones 3GS för kontantkort?

Om jag förstått rätt så har jag garanti eftersom jag aktiverar den under 1 månad till AT&T om han tar med den från USA.

Vore väldigt tacksam för hjälp

P.S: Kan även tillägga att jag har en köpare för 3000 kr för min gamla lur vilket gör att jag helt enkelt betalar 750 kr för en 3GS 16 GB och säljer min gamla 3G 8 GB.

Värt det?

Tre's telefoner är vad jag har förstått låsta under bindningstiden, eller har jag fått det om bakfoten?

Telia säljer inte 3GS med kontantkort. Halebop gör det och då kostar 16GB 6595:- och 32GB 7695:-.

Men har du en köpare på 3000 och telefonen inte kostar än vad du redovisar, är det i min mening inget att fundera över. Jag hade slagit till direkt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-07 19:19

Om du är bekväm med att låsa upp den och allt det innebär så kör hårt. Tänk dock på att du måste låsa upp den varje gång det kommer en ny uppdatering som du vill ha. Det är inte säkert att man kommer att kunna låsa upp iPhone efter 3.1, sen kommer 3.2, 3.3 osv osv. Jag själv har tröttnat på att låsa upp iPhone.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-07 21:01
Ursprungligen av Thompy:

Tre's telefoner är vad jag har förstått låsta under bindningstiden, eller har jag fått det om bakfoten?

Telia säljer inte 3GS med kontantkort. Halebop gör det och då kostar 16GB 6595:- och 32GB 7695:-.

Men har du en köpare på 3000 och telefonen inte kostar än vad du redovisar, är det i min mening inget att fundera över. Jag hade slagit till direkt.

Men är det inte så att tre säljer iPhones 3GS med kontantkort, har dom också bidningstid? Isåfall hur lång? Detta förstår jag inte riktigt.

Dom var ju ganska dyra med halebop och om det är priset överallt så tycker jag verkligen att det är värt 3750 kr då jag endast kommer betala 750 kr för den. Då tjänar jag en hel del pengar.

Tack för svaret, jag ska till 99% köpa den nu eftersom allt verkar peka mot att det är ett väldigt bra köp.

Frågan är om garantin fortfarande gäller eftersom den är aktiverad under en månads period i USA innan den avbryts. Rycker garantin i samband med avbryt av abonomang hos AT&T? Någon som vet detta?

Ursprungligen av Jetwash:

Om du är bekväm med att låsa upp den och allt det innebär så kör hårt. Tänk dock på att du måste låsa upp den varje gång det kommer en ny uppdatering som du vill ha. Det är inte säkert att man kommer att kunna låsa upp iPhone efter 3.1, sen kommer 3.2, 3.3 osv osv. Jag själv har tröttnat på att låsa upp iPhone.

Jag har inga problem med att låsa upp den det är ganska underhållande tycker jag, min iPhone 2G var från USA den med och den låste jag upp hela tiden och de var inga problem för mig. Däremot var det ganska skönt att ha en legitim iPhone 3G som de inte var något krångel med, kan ju erkänna att man blev lite halvt skraj när telefonen inte startade ibland när man gjorde fel under jailbreak eller dylikt.

Tack för hjälpen

Ursprungligen av Ruscon:

Men är det inte så att tre säljer iPhones 3GS med kontantkort, har dom också bidningstid? Isåfall hur lång? Detta förstår jag inte riktigt.

Dom var ju ganska dyra med halebop och om det är priset överallt så tycker jag verkligen att det är värt 3750 kr då jag endast kommer betala 750 kr för den. Då tjänar jag en hel del pengar.

Tack för svaret, jag ska till 99% köpa den nu eftersom allt verkar peka mot att det är ett väldigt bra köp.

Frågan är om garantin fortfarande gäller eftersom den är aktiverad under en månads period i USA innan den avbryts. Rycker garantin i samband med avbryt av abonomang hos AT&T? Någon som vet detta?

Köper man iPhone med kontantkort hos tre är "bindningstiden" 18 månader, om jag läst rätt. Därefter kan du som vanligt låsa upp den för 350:-.

Frågan vad gäller garantin är jag dock lite osäker på, men Apple har ju world-wide garanti i 12 månader så den borde väl gälla. Att garantin skulle upphöra vid avslutat abonnemang låter osannolikt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-08-08 12:20
Ursprungligen av Thompy:

Frågan vad gäller garantin är jag dock lite osäker på, men Apple har ju world-wide garanti i 12 månader så den borde väl gälla. Att garantin skulle upphöra vid avslutat abonnemang låter osannolikt!

iPhone har ingen världsgaranti. Det är varje enskilt operatör som står för det. Altså måste du lämna in den hos AT&T om det blir fel på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-08 12:53
Ursprungligen av smurf:

iPhone har ingen världsgaranti. Det är varje enskilt operatör som står för det. Altså måste du lämna in den hos AT&T om det blir fel på den.

Stämmer.
Dessutom säljer Telia den kontkortskopplad för 5900 för 16 gb och någon 1000 lapp dyrare för 32 gb.

Jag personligen skulle aldrig orka behöva hacka en iPhone igen. Köpte en olåst från Italien först och när den blev snodd blev det en Telialur. Och allt bara fungerar utan trassel!

Men smaken är ju som baken. Jag kör frilans och mobilen är ett av mina viktigaste verktyg och då lägger jag lite mer pengar för ett problemfritt liv så blir jag bara lyckligare

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-10 01:07
Ursprungligen av 20hz:

Stämmer.
Dessutom säljer Telia den kontkortskopplad för 5900 för 16 gb och någon 1000 lapp dyrare för 32 gb.

Jag personligen skulle aldrig orka behöva hacka en iPhone igen. Köpte en olåst från Italien först och när den blev snodd blev det en Telialur. Och allt bara fungerar utan trassel!

Men smaken är ju som baken. Jag kör frilans och mobilen är ett av mina viktigaste verktyg och då lägger jag lite mer pengar för ett problemfritt liv så blir jag bara lyckligare

Jag brukade hacka min 3G fast den var köpt från telia och jag körde telia abonomang så det är inget problem för mig när det gäller hacken. Enda jag blev orolig över är garanti och försäkring (drulle), hur den täcker osv.

Har en fråga, är de så att man kan använda telia abonomang på en telia kontaktkort mobil för 5900?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 07:21
Ursprungligen av Ruscon:

Jag brukade hacka min 3G fast den var köpt från telia och jag körde telia abonomang så det är inget problem för mig när det gäller hacken. Enda jag blev orolig över är garanti och försäkring (drulle), hur den täcker osv.

Har en fråga, är de så att man kan använda telia abonomang på en telia kontaktkort mobil för 5900?

Ja, den är låst till telia inte till ett visst abonnemang.

Nu verkar det så att rykten säger att köper du en Tre kontantlåst iPhone kan du tydligen låsa upp den direkt.

Ursprungligen av smurf:

iPhone har ingen världsgaranti. Det är varje enskilt operatör som står för det. Altså måste du lämna in den hos AT&T om det blir fel på den.

Apple - One Year Limited Warranty - Worldwide

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-09 23:18

Det har gåtts igenom ca 1000 ggr.

Worldwide-garantin gäller INTE iPhone.

Can I get my iPhone serviced outside the country of purchase?
No, service for eligible repairs is only available in the country where your iPhone was originally purchased.

Apple - Support - iPhone - Service FAQ

Ursprungligen av Thompy:

Köper man iPhone med kontantkort hos tre är "bindningstiden" 18 månader, om jag läst rätt. Därefter kan du som vanligt låsa upp den för 350:-.

Enligt den här tråden på MacWorld forum, så ska det gå att låsa upp en iPhone med kontantkort direkt.

1
Bevaka tråden