Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Iphone77:

Då ska du som köpare bevisa att det rör sig om ett fabrikationsfel (eftersom det ofta gäller maskiner som är äldre än ett år) och inte en spricka till följd av ditt hanterande av produkten. Det är lätt att säga att företag "givetvis måste" men i praktiken innebär det ofta sjukt mycket ansträngning att få igenom sånt.

Varför skulle detta väldokumenterande plastproblem bara uppstå på ovansidan? Det är väl samma plast i botten och Apple har ju uppenbarligen erkänt att plasten inte riktigt klarar temperaturfluktuationer och således spricker.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-10 11:11

Jag håller med dig men att få Apple att byta ut bottendelen är enligt min erfarenhet i princip omöjligt. Sen skiljer sig skadorna lite eftersom topcaset flisar sig och bitar lossnar medan bottendelen oftast bara får sprickor som inte påverkar funktionen.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-10 20:37

På tal om Apples ovilja att byta ut bottomcase:
Spricka i plasten som omger tangentbordet - MacWorld - allt om Mac & iPhone (inlägg #11)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-10 23:51

Fast jag fick inga flislossningar utan hade bara några enstaka sprickor som såg precis ut som de på bottomcaset så jag fattar inte varför de bara inte bytte allt när det tydligen är ett sånt välkänt fel.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-11 17:21

Som sagt det är betydligt mer jobb att byta ett bottomcase och det tror jag är den enkla anledningen till att de inte gör det. Själva hävdar de att bottendelens problem är förslitningsskador enligt tråden jag nyss länkade till.

Jo, det skulle nog vara en mindre mardröm för Apple om folk skulle få nys om att även detta är ett fabriksfel (då det med största sannorlikhet är samma plast) och att det därmed borde gå att få ordnat innom 3 år enl. KKL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 18:51
Ursprungligen av Gilbert 2:

Jo, det skulle nog vara en mindre mardröm för Apple om folk skulle få nys om att även detta är ett fabriksfel (då det med största sannorlikhet är samma plast) och att det därmed borde gå att få ordnat innom 3 år enl. KKL.

Det är visserligen samma plast men den är gjuten på olika sätt.
Bottenplattan är mycket solidare och hård. Topcaset är mjukare.
Och anledningen till att de flesta spricker är ju för att det sitter två lister
ovanför skärmen som ska hålla skärmen från tangentbordet när man stänger
datorn. Dessa lister knäcker plasten och det är konstruktionsfelet.
Att repor under datorn skulle vara konstruktionsfel är ju bara ren dumhet.
Klart som fan den repas under. Minsta lilla damkorn på skrivbordet repar ju
plasten. Så därför får du ingen garantiservice på botten men på toppen.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-16 09:58
Ursprungligen av Jespair:

Det är visserligen samma plast men den är gjuten på olika sätt.
Bottenplattan är mycket solidare och hård. Topcaset är mjukare.
Och anledningen till att de flesta spricker är ju för att det sitter två lister
ovanför skärmen som ska hålla skärmen från tangentbordet när man stänger
datorn. Dessa lister knäcker plasten och det är konstruktionsfelet.
Att repor under datorn skulle vara konstruktionsfel är ju bara ren dumhet.
Klart som fan den repas under. Minsta lilla damkorn på skrivbordet repar ju
plasten. Så därför får du ingen garantiservice på botten men på toppen.

Fast nu spricker ju även bottendelen, inte bara repas.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-13 09:26

Vill bara lovorda Dataservice i Norrköping än en gång, de är verkligen grymt serviceinriktade. Magnus där gör ett kanonjobb! Trots att Digital Inn öppnar i Linköping i september kommer jag förmodligen även fortsättningsvis vända mig till Dataservice för appleservice. 5+!

Ursprungligen av Iphone77:

Vill bara lovorda Dataservice i Norrköping än en gång, de är verkligen grymt serviceinriktade. Magnus där gör ett kanonjobb! Trots att Digital Inn öppnar i Linköping i september kommer jag förmodligen även fortsättningsvis vända mig till Dataservice för appleservice. 5+!

Jag fick också topcase bytt på Dataservice i Norrköping. De ville först ha datorn i två veckor, men vi kom sen fram till att de kunde beställa topcase i förväg. Det byttes sedan på 10 minuter. Heder åt dem!

Dock bra att veta att Digital Inn öppnar i Linköping ("under hösten" på Tanneforsgatan lyckas jag googla mig fram till), det är så drygt att åka till Norrköping bara för datorn. Den spricker ju en gång om året

Så det är bara att ringa apple och förklara problemet så får man en tid och plats eller?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-14 08:38

Jag har fått mitt bottomcase utbytt på min macbook, 1:a versionen. Men det va under garantitid, samt att jag hade en ARA-försäkring på den så jag vet inte om det va försäkringen eller garantin som tog smällen.

Årets MacBook White-skörd till LAN-Master (använda av högstadieklass):

15 st. Topcase-byten (Sprickor i plasten)
18 st. Inne för justering av CD/DVD-inmatningen.

Det märks var Apple har missat lite i konstruktionen av MacBook White. Det där med justering av CD-inmatningen är att konstruktionen inte klarar speciellt mycket "tryck" så att inmatningenshålet pressas ihop och blir för tight.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 18:53

För övrigt så kan du i princip aldrig åberopa KKL när du vill ha något
utbytt / lagat på garantin när det gäller datorer. För KKL förutsätter att
konsumenten själv kan bevisa att felet funnits sen konstruktion och inte
åsamkats av konsumenten själv.

Ursprungligen av Jespair:

För övrigt så kan du i princip aldrig åberopa KKL när du vill ha något
utbytt / lagat på garantin när det gäller datorer. För KKL förutsätter att
konsumenten själv kan bevisa att felet funnits sen konstruktion och inte
åsamkats av konsumenten själv.

Inga som helst problem att åberopa KKL då det är enkelt att styrka att många har samma problem.

Jag som administrerar en bunt MacBooks kan inte påstå att sprickor i bottomcase kan klassas som konstruktionsfel. I de fall jag har fått in MacBooks med sprickor på bottomcase så beror det på tapp i marken eller att man stött datorn mot en dörr, etc.
Topcase är däremot ett solklart konstruktionsfel där man tydligt kan peka ut problemet. Det är inget som Apple tjafsar om, de byter topcase utan att bry sig om ifall det finns garanti eller inte. Precis som det ska gå till med andra ord.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-16 17:26

Så jag som har en vit macbook modell early 2008 där top casen är sprucken nere i högra hörnet och där det även har lossnat en flisa och men en lite spricka vid äpplet på skalet ska kuna få detta utbytt gratis?

edit: Märkte att den även hade lite sprickor där bak på ovanskalet.

Ursprungligen av dannegg:

Så jag som har en vit macbook modell early 2008 där top casen är sprucken nere i högra hörnet och där det även har lossnat en flisa och men en lite spricka vid äpplet på skalet ska kuna få detta utbytt gratis?

edit: Märkte att den även hade lite sprickor där bak på ovanskalet.

Har du läst tråden...?

Ja.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-16 17:45
Ursprungligen av Gilbert 2:

Har du läst tråden...?

Ja.

ag skummade igenom tråden lie snabbt men såg inte detta men tack för svaret. Gör det någon skillnad tro att min är köpt i Usa?

Det ska inte göra någon skillnad, Apple har världsgaranti. Men! däremot kan det bli problem att få tag på ett amerikanskt tangentbord eftersom hela plastplattan inklusive musplatta och tangenter byts ut.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-16 17:49
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det ska inte göra någon skillnad, Apple har världsgaranti. Men! däremot kan det bli problem att få tag på ett amerikanskt tangentbord eftersom hela plastplattan inklusive musplatta och tangenter byts ut.

Du tror inte att dom bara slänger på ett svenskt top case?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-16 21:20
Ursprungligen av dannegg:

Du tror inte att dom bara slänger på ett svenskt top case?

Det är upp till servicestället att avgöra men i vanliga fall är det orginaldel som gäller (dvs amerikanskt tangentbord).

Hej! Nu har jag bara skummat igenom tråden en kvart men frågar mej då: Kan jag genom att ringa o fjäska lite för Apple få topcase o andra eventuella trasiga plastdelar utbytta helt gratis även om garantin gått ut? Låtsäga att datorn är lite under 3 år gammal och varit sprucken ett bra tag på dom "vanliga" ställena. Är det en omöjlighet att få den fixad? Jag tror det är modellen som kom slutet av 2006.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-19 11:17

Om du har läst tråden i en kvart borde du redan ha svaret men ja, sprucket topcase byts i princip rakt av. Ring och hör med Apple.

tack..

Kräver de att man visar upp inköpskvitto för att man skall få det fixat? Jag har dels en äldre MacBook som börjar bli i fulaste laget där fram, plus sprickor i bakkant dessutom, och dels håller jag just på att köpa en begagnad, nyare, som också spruckit fram. Den gamla ägs inte av mig utan av min företagspartners företag, så jag har inte kvittot på den. (Ligger i någon bokföringspärm i Leksand.) Den begagnade kan jag förhoppningsvis få med kvitto på (den är ganska ny), men ingendera kvittot är ju utställt på mig eller mitt företag.

Senast redigerat 2010-03-29 12:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 11:21
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kräver de att man visar upp inköpskvitto för att man skall få det fixat? Jag har dels en äldre MacBook som börjar bli i fulaste laget där fram, plus sprickor i bakkant dessutom, och dels håller jag just på att köpa en begagnad, nyare, som också spruckit fram. Den gamla ägs inte av mig utan av min företagspartners företag, så jag har inte kvittot på den. (Ligger i någon bokföringspärm i Leksand.) Den begagnade kan jag förhoppningsvis få med kvitto på (den är ganska ny), men ingendera kvittot är ju utställt på mig eller mitt företag.

Har lämnat in ett 20 tal och aldrig behövt visa upp kvitton, bara uppge serienummer.

Senast redigerat 2010-03-29 12:27
Ursprungligen av acke:

Har lämnat in ett 20 tal och aldrig behövt visa upp kvitton, bara uppge serienummer.

Det låter trevligt! (Då slipper jag en massa trassel med det.)

Varför uppger man serienumret egentligen? Inte för att jag har något emot det, men det står ju i datorn? Knappast något problem, utom för maskiner som inte startar alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 16:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det låter trevligt! (Då slipper jag en massa trassel med det.)

Varför uppger man serienumret egentligen? Inte för att jag har något emot det, men det står ju i datorn? Knappast något problem, utom för maskiner som inte startar alls.

För att reparationsföretaget dubbelkollar 3-års garantin så de inte får in en dator som är 3.5 år gammal och måste ringa osv. Dessutom kan man inte beställa en del från Apple utan serienumret.
Alla datorer har ju serie-nummret skriver utanpå datorn och det står inne i datorn så det är ju inget problem, eller hur menar du?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 16:51
Ursprungligen av acke:

Har lämnat in ett 20 tal och aldrig behövt visa upp kvitton, bara uppge serienummer.

Har du kontaktat Apple först, eller bara den lokala handlaren?

Bevaka tråden