Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg ElecTribe-SX ESX-1

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som har en sån här... är det smidigt att slänga över nya samplingar i den eller
är det bökigt att pyssla med?

Hur går det till rent praktiskt att slänga in ett set med trumsamplingar tex?
Finns det programvara till datorn så man kan göra alla kits där och sen
bara tanka över dom?

Jag för över via minneskort. Fungerar bra. Det går dock inte att sortera bland samplingarna när de väl ligger på ESX-1 så man får planera sin körning lite och lägga dem rätt från början. Ladda "kit" kan man inte. Man laddar samplingarna en åt gången. Dock har den flera hundra patterns och till varje pattern sparas en uppsättning samplingar så i princip kan du göra dina kits på några olika patterns och bara kopiera det du vill använda till en ny patternplats.

Begränsat med minne och lite småbökigt enligt ovan men i övrigt en fantastisk maskin. Separat modulerbart filter för varje part, dugliga ljudformningsfunktioner, sköna, expressiva effekter, snabbt arbetsflöde. Smask!

Lät ju lite rörigt att man inte kan spara "patchar" med en uppsättning trumsamplingar?
Så då måste man vara noga och planera namn+ordningsföljd när man lägger in dom i
maskinen? Eller sorteras dom efter namn i alla fall?

Det finns en skitbra editor för att hantera samplingsbanker... Man kan göra egna banker hur lätt som helst.

Kommer inte ihåg riktigt vad den heter, men jag har länkat till den någonstans här på 99. Har den på nån hårddisk om du inte hittar den.

Finns till PC, vet ej om den finns till Meckig Torsk.

Sedär, det visste jag inte. I övrigt sorterar maskinen inte alls. Det finns några hundra slots för samplingar och de ligger där man lägger dem.

ESX Wave Organizer:
++ ESX Wave Organizer - Home

Vilken är smidigast, mest allround och bäst köp.... MD UW MK2 eller Korgen?
Vill ju ingentligen ha alla "klassiker" i en maskin.

Machinedrum är fortfarande ett litet mysterium för mig
Är detta enbart en "elektro bloppande" maskin eller kan den mera än så?

Machinedrum kan allt men ska du stoppa in hundratals samplingar i den så får du problem, den har bara 64 (?) ljudplatser. ESX har flera hundra och är ett många gånger bättre val om du bara bryr dig om samplingar. Fast Machinedrum är ju en grym trumsynt också vilket man kanske inte ska bortse ifrån.

  • Medlem
  • 2009-08-19 14:43

48 samplingsplatser i UW MKII där man kan stoppa egna samplingar, samt de inbyggda ljuden.

(Nu kan man ju trixa lite med att lägga in flera ljud i en sampling och sedan sätta start/stopp-punkter när man spelar upp ljuden för att få dit fler samplingar, men det är överkurs.)

48 samplingar borde ju räcka till en del favo kit. Hur är de inbyggda ljuden och "syntesen" i den?
Allt jag sett & hört på nätet är bara elektro knaster och blipp bloppande
Kan den "emulera" 808, 909 osv ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-19 15:16

Fast UW tycker jag verkar otroligt begränsad som sampler sett:
"SPS1-UW adds an external USB MIDI interface, 2MB of user wave memory and two completely new machine types: ROM machines and RAM machines. Briefly, these facilitate recording and playback of samples, although 2MB isn't much to play with, especially as it's shared by both the ROM and RAM machines and is not expandable."
Elektron Machinedrum SPS1-UW

2Mb minne - att dela med RAM-machine delen dessutom! Nästan lika lite som min TX16W...

  • Medlem
  • 2009-08-19 15:23

Hur långa samplingar skall du ha i en trumsampler egentligen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-19 15:32
Ursprungligen av jgb:

Hur långa samplingar skall du ha i en trumsampler egentligen?

Om man gör sån däringa dubstep & jungelmusik vill man gärna kräma in långa loopar har jag hört...:p

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-19 15:27

Grejen är ju att man kan realtidsjukka med.

Men som de andra säger, esx och uw är ju helt olika maskiner... samplingsbiten är ju bara en liten del av md'n.

Frågan kvarstår..... "Kan den "emulera" 808, 909 osv ?" eller är det bara
tweakande blipp och blopp elektro den funkar till?

  • Medlem
  • 2009-08-19 16:06

Exakt? Nej. Tillräckligt bra för att användas? Ja. 909:an är lite svårare att få till, så då kan det vara lönt att använda samplingar för vissa ljud.

1
Bevaka tråden