Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emulator II VS Emax

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 21:11

Var ligger skillnaderna i dessa två syntar. Skiljer ljuden mycket? Förklara för en som inte vet. J8nt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 21:34

Medan vi väntar svar från EII- och Emax-ägarna så finns några jämförelser att lyssna på här: Vintage Synth Explorer • View topic - Comparing Emulator/Emulator II+/Emax transposition + filter

Ho ho ho... jag har en E-max som snart skall få en ny diskdrive Köpte den för att den ser tuff ut. Om jag någon gång skall stå på en scen och låtsas spela så skall jag ha min E-max

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 00:46
Ursprungligen av Real Parakeet:

Ho ho ho... jag har en E-max som snart skall få en ny diskdrive Köpte den för att den ser tuff ut. Om jag någon gång skall stå på en scen och låtsas spela så skall jag ha min E-max

Haha, Emax var oftast mitt förstaval när jag skulle stå på scen och låtsasspela Den kändes lagom, helt enkelt, men så småningom ersattes den av en PPG2.2 som hade den fördelen att den dolde ens händer!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-15 00:44

tror faktiskt de är snarlika varandra. visst, jag gillade verkligen min emax
men hatade det faktum att man inte kunde göra några egna programm till den
(dvs, jag förstod verkligen inte hur man gjorde)

Det är väl samma begränsning på Emulator II, men jag hatar det faktum att man måste multisampla på E-max för att få ett ljud över hela klaveret.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2009-08-16 11:16

Har bara rackaren men om nån vill byta mot klavven är jag definitivt på!

Angående skillnader - finns en hel del funktioner i Emax som inte finns i EII - t ex Transform Multiplication och SE (om man nu har det - vilket man har!)

Åsså kan den byta ljud med SP1200. Åsså är det 12 bitar mot EII's 8. Åsså är menyerna slöa nåt så in i helvete! Finns det inget sätt att sätta i en snabbare processor!!!

*trött på "just a moment"*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 12:06

Om jag inte minns fel så kan man bara dumpa ljud från 1200:an till Emaxen, men inte tvärt om.

Gillar Emaxens råa ljud, kan låta både varmt och rått. EII är mer mjuk och tam vilket är mulligt för pads mm, men vill man ha lite mer jävlar anamma så rekomenderar jag Emax.

Har alltid tyckt att Emax känns mer som en bantad 12 bits EIII snarare än en Exp EII.

Tycker EMaxen är trevlig inte slö

Tog några sekunder att formatera 1gb HD på E4:an, tog 3,5 timme på EIII, det är slött

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-22 20:57
Ursprungligen av EMUL8OR:

Gillar Emaxens råa ljud, kan låta både varmt och rått. EII är mer mjuk och tam vilket är mulligt för pads mm, men vill man ha lite mer jävlar anamma så rekomenderar jag Emax.

Har EII slöare enveloper än Emax eller vad beror det på?

...ägde en Emax SE rack ganska länge, med ett fett bibliotek på några hundra 3,5" disketter
som utökades med ett gäng egna samplingar. Emulator II använder 5,25".

Gissar att de fungerar på samma sätt. Vet att Emaxen använde 12 bitars icke linjära A/D
och D/A, som medförde att samplingarna kunde lagras på 8 bitar. Denna "digitala
komprimering" samt de riktigt trevliga analoga filtren bidrar till det unika soundet...

...men man var ju tvungen att gå vidare...:tveksam: Så jag köpte en Emu e64, lånade
en Emax II och koverterade Emax-biblioteket till 16bitar på hårddisk och sålde Emaxen.
(inkl ljudbiblioteket). Så här i efterhand en total katastrof... gick inte att komma i närheten
av Emaxens sound Men det tänkte man inte på då :">

/Hasse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 13:11

Leere: det räcker väl med att typ bara write prog så är det skapat, sen kan man döpa det och redigera det. Minns inte riktigt men den är väldigt lättanvänd iaf, när man väl fått häng på det... själv tycker jag E-mu alltid haft en enkla och logiska gränssnitt i sina prylar, men jag har använt dem massor, kanske är yrkesskadad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 13:42

Då jag hade min Emax så tyckte jag ju att den lät grymt men ett stort problem var att den bara transponerade en sample några få oktaver, retade mig så mycket på det att jag sålde.

Ursprungligen av theVOID:

Då jag hade min Emax så tyckte jag ju att den lät grymt men ett stort problem var att den bara transponerade en sample några få oktaver, retade mig så mycket på det att jag sålde.

Har för mig den transponerar genom att justera samplingsfrekvens, vilket satte en
tydlig gräns uppåt (samplade man vid högsta samplingsfrekvens så gick det bara att
transponera nedåt)... Men nedåt är det väl ingen gräns?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 14:57

Så kanske det var Minns inte exakt.
Sen var jag väl lite för otålig för EMU's gränssnitt.
Gällde ju även min SP-12 Turbo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 16:35
Ursprungligen av theVOID:

Så kanske det var Minns inte exakt.
Sen var jag väl lite för otålig för EMU's gränssnitt.
Gällde ju även min SP-12 Turbo

SP-12 som är den lättaste i världen. Brukar kalla den och 1200 för latsamplers för att de är så enkla och användarvänliga. Jag älskar dom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 16:40

Föredrog Oberheim DX, ännu grymmare sväng fast inte lika löjligt snygg som EMun förstås!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-16 16:50

PF: jag hade väldiga problem med det där. ok, det var lätt
att sampla ljuden, men att lägga fler samplingar i ett program
var riktigt frustrerande enligt mig.

men det är väl som med akai's tidiga sampler, kluriga att komma
in i och sen går allt som en dans.
saknar inte min emax så värst mycket faktiskt. även att den lät fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 16:51

Samma grymma pads på DX

Den är sjysst men tycker SP-1200 smäller högre.

Nästa dröm är en Waldorf rackattack med pads mm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-22 21:15

Kan vara så, vet inte. Har inte kvar min emax så jag kan inte jämföra just nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-22 23:13

Jag upplevde mina Emaxer (av vilka den ena är såld och den andra har dött nätdelsdöden) som slöa över midi vilket gjorde att jag helst inte använde dem till trummor etc. Är det samma sak med EII?

1
Bevaka tråden