Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda bilder, SMS m.m från en backup?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-18 03:36

För att göra en lång historia kort - telefonen krånglade, jag körde 2.1-updaten med QuickPwn och tänkte sedan återställa min backup jag gjort samma dag. Detta ville sig inte, fortfarande oklart varför, så jag återställde den som ny. Men det är nu lite sorligt att inte ha alla SMS och bilder kvar.. Så, vet någon om det går?

/M

Faktum är att jag hittade hur du kan rädda bilder iaf...
Nu sitter jag på PC/Windows XP i engelsk uppsättning så den här guiden är för detta:

1. I utforskaren gå till:
C: -> Documents and Settings -> "ditt/användarens namn" - > Application Data -> Apple Computer -> MobileSync -> Backup
2. Här har du de backuper som finns för din iPhone - de är döpta till långa bokstavs/sifferkompinationer.
3. De filer som är ett par hundra kb är antagligen dina foton.
4. Kopiera dem till en ny mapp och döp om filändelsen till ".jpg"(istället för ".mdbackup").
5. Nu bör du kolla på de filer som var bilder i något bildvisningsprogram.

Ursprungligen av theplague:

2. Här har du de backuper som finns för din iPhone - de är döpta till långa bokstavs/sifferkompinationer.
3. De filer som är ett par hundra kb är antagligen dina foton.
4. Kopiera dem till en ny mapp och döp om filändelsen till ".jpg"(istället för ".mdbackup").

Eller så kör man iPhone / iPod Touch Backup Extractor (om man använder Mac) för att få ut filerna i lite vettigare format. Fungerar alldeles utmärkt.

Går det även att ta fram kontakter från en tidigare säkerhetskopia?:tveksam:

Ursprungligen av DANiELG:

Går det även att ta fram kontakter från en tidigare säkerhetskopia?:tveksam:

Ja, med iPhone / iPod Touch Backup Extractor får man fram en fil som heter AddressBook.sqlitedb (samt AddressBookImages.sqlitedb). Som namnet antyder är det en SQLite-databas, så man behöver något verktyg som kan läsa en sådan databas.

Ursprungligen av Adrian B:

Eller så kör man iPhone / iPod Touch Backup Extractor (om man använder Mac) för att få ut filerna i lite vettigare format. Fungerar alldeles utmärkt.

Detta har jag provat, men får bara tomma mappar utav att exportera OS-filerna. Kör 3.0.1, iTunes 8.2.1, iPhone 3G. Vad jag är ute efter är att rädda mina SMS. Har en vän som också jobbat natt senaste året och vi har fått ihop en konversation på cirka 6800 SMS vid det här laget. Dock känns det som att telefonen vore lättare om man rensade den. Det är jädrans segt att starta Meddelanden, exempelvis.

Tips på lösning? Jag har jailbreak ifall det hjälper.

Man kan rota i .db / .sqlitedb med t.ex. SQLite Database Browser Download - Softpedia

Testade nyss bläddra runt bland sms. Verkar även funka att exportera som cvs-fil och få in i en tabell i excel / open office.

Har någon tips på ännu bättre verktyg för att rota i sqlite så säg gärna till

Jag har inget tips om bättre verktyg för SQLite men DF skrev idag om iPhone Backup Slurper, det verkar inte lika smidigt som iPhone/iPod Touch Backup Extractor, men det kan dumpa innehållet ur SQLite-databaserna i alla fall.

1
Bevaka tråden