Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DSP-bestycka iMac...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska försöka avveckla min "studio-dator" och ha allt hemma istället, blir aldrig av att jag sitter kvar på jobbet som det är nu...

Men, jag har en del prylar i mitt rackade PC-åbäke som jag skulle vilja fortsätta använda.

* Focusrite Liquid Mix. Är fw-800-porten på iMac en egen kontroller eller delar den med fw400? LM gillar inte att dela, och jag har redan ljud på fw...

* UAD1. Här antar jag att det är helt kört? Jag funderar lite på något liknande FX-Teleport eller vad det heter, också en pc med pci i ett hörn. Alternativt köpa UAD2 till min pc-laptop och en liknande lösning (blir iaf färre datorer). Men Apple verkar ju hålla på att avveckla ExpressCard på sina bärbara, då känns det inte så kul att investa i det, nästa laptop blir ev. en MacBook Pro...

* Tc Powercore mk1. Samma som ovan, fast kan nog ersättas med ett bra native-reverb, är mest det jag har det till.

Någon som har några fler ideer? Skulle verkligen sakna UAD-pluggarna, och det är ju en del pengar uppbundet där också...

I iMacar är det en och samma Firewire-buss. Jag har mailat Focusrite mycket om just Liquid Mix och FW-ljudkort tillsammans på dom här FW800-bussarna, och det går helt enkelt inte :/

Surt. Vet du om det åt att dela på fw400 om man disablar några kanaler i Liquid Mix, och bara har ett stereo-interface? Jag fick det aldrig att lira så själv, men då hade jag ett 828 på samma buss, och det tar väl en del bandbredd...

Tja, det kan nog funka. Som du säger, du får inte ut allt ur Liquid Mixen.

MEN, jag har varken 2kanals-fw-ljudkort eller Liquid Mix så jag kan inte svära på det.. Maila Focusrite och fråga? Dom är grymt kunniga, hjälpsamma och trevliga!

Ursprungligen av PeterH:

Någon som har några fler ideer? Skulle verkligen sakna UAD-pluggarna, och det är ju en del pengar uppbundet där också...

Köp en MP! Det är värt det bara för att du kan fortsätta köra UAD-pluggarna, inte kul att veta vad man går miste om...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Köp en MP! Det är värt det bara för att du kan fortsätta köra UAD-pluggarna, inte kul att veta vad man går miste om...

Nej, är inte aktuellt med en ny dator. iMac'en är bara ett år gammal, och jag är väldigt nöjd med den. Lutar mest åt att försöka ersätta dom pluggarna med annat just nu faktiskt...

Ursprungligen av PeterH:

Nej, är inte aktuellt med en ny dator. iMac'en är bara ett år gammal, och jag är väldigt nöjd med den. Lutar mest åt att försöka ersätta dom pluggarna med annat just nu faktiskt...

Att ersätta UAD blir svårt...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Att ersätta UAD blir svårt...

Jo, onekligen. Men det är främst tre pluggar som jag använder mycket: Plate140, RE201 och Dimension D. Och dom finns ju andra emuleringar av, får bara hitta några prisvärda alternativ. (tar gärna emot tips!)

Ursprungligen av PeterH:

Jo, onekligen. Men det är främst tre pluggar som jag använder mycket: Plate140, RE201 och Dimension D. Och dom finns ju andra emuleringar av, får bara hitta några prisvärda alternativ. (tar gärna emot tips!)

Jag har hört Fabfilter Timeless nämnas som bandekoemulator, och tex Classik Studio Reverb har en platealgoritm som jag hört en del bra om. Bra chorusar är det mer ont om.

Då får studio-PCn leva kvar ett tag till och iMac vänta, helt enkelt. Tur man inte har bråttom (Har gått i samma fundering)

Byt till MacPro istället så löser det lite av dina problem. Att iMac ännu inte fått quad CPU:er gör dem dessutom ypperligt långsamma med dagens mått.

Ursprungligen av Firechild:

Byt till MacPro istället så löser det lite av dina problem. Att iMac ännu inte fått quad CPU:er gör dem dessutom ypperligt långsamma med dagens mått.

Kanske inte den mest priseffektiva lösningen. Måste ju dessutom köpa PCIe-kort isf... Tror planen just nu är att försöka få LM att lira, och köpa lite blandade pluggar (PSP har ju rea tex) och se hur det går...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-28 13:59

Inget Dimension D, men väl Boss CE-300:ish: http://kunz.corrupt.ch/?Products:VST_Chorus-60

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-28 14:15

Vet inte hur logic node funkar i realiteten men den ska ju kunna göra att man kan köra nätverk å använda den andra datan som datakraft, vet inte det bara är instrument eller om effekter går att använda. Värt å kolla upp, kanske måste vara en intellburk som du länkar med...

nu förutsatte jag bara att du körde logic...

Kör Cubase, och största problemet är nog att det är en Mac och en PC som ska samarbeta. FX Teleport finns inte till Mac än (och det verkar stå allmänt still där).

Och Cubase System Link måste väl ha digitalljudsjox för att lira? (tänk om det hade funkat över LAN, då hade problemet varit någotlunda löst!)

Liquid Mix fungerari alla fall bra med Saffire LE på samma buss så här långt. Hoppas det lirar lika bra när man maxar... Kanske är en fördel att båda två är från Focusrite?

Jag kan inte riktigt släppa det här... Verkar inte gå att sälja UAD1-kort för rimliga pengar (är framförallt pluggarna man vill ha en slant för, dom är ju lika bra på UAD2). Och jag gillar verkligen pluggarna...

Finns det inget sätt att lura in ett expresscard i en iMac? Modda?

1
Bevaka tråden