Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel förstärkare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 01:38

Jag skulle vilja få upp nivån på utgångarna på min Nord Modular G2 så att den matchar min analoga modular. Så jag tänkte att jag skulle bygga en liten 4-kanalsförstärkare.
Är det någon som kan tipsa om en enkel och billig förstärkarkrets som inte sabbar ljudet?

Jag har byggt såna här förut för att förstärka CV:
Operational Amplifier Circuits
Men det kanske blir dåligt i audiosammanhang?

har du nån mixer du kör in syntharna i eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-26 08:54

Jag skulle testa ingångssteget till Sonic Multiplier från MFOS.
http://musicfromouterspace.com/analogsynth/RINGMODULATOROCT2007/RMOD_schematic_pg1.gif
(U4-C & D, från inputen till C2/C4)
Den kan förstärka 100 ggr

Annars är det ju bara att bygga ihop två inverterande förstärkare, med en pot för återkoppling på den ena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 12:04
Ursprungligen av Mullvaden:

har du nån mixer du kör in syntharna i eller?

Nej. Jag har byggt in ett Marian Adcon i en Doepfer-väska. Det expanderar mitt ljudkort med 8 in och 8 ut på minitelejack. Jag patchar alltså rätt in i ljudkortet och mixar i datorn. Utgångarna använder jag för CV-styrning.
Och nu fick jag för mig att bygga in min Nord Modular G2 Engine i samma väska också.. Fast det är liksom inte samma krut i den som mina analoga oscillatorer. Därav förstärkarbehovet.
Här finns lite dokumentation av bygget:
the soundcard-cv-controlled-modular-case - a set on Flickr

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-27 08:34
Ursprungligen av emp:

. Jag patchar alltså rätt in i ljudkortet och mixar i datorn.

Är det inte enklare att lägga en gain-plugg på kanalerna i datan å sula på nivån? Då gajnar du ju bara på missljuden från norden, annars tillför man ju mer joks ...
Antar att du har koll på vad du gör, men blir lite förvirrad bara... du kör väll nått myskoprogg eller så... aja.. .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 10:31
Ursprungligen av enapa:

Är det inte enklare att lägga en gain-plugg på kanalerna i datan å sula på nivån? Då gajnar du ju bara på missljuden från norden, annars tillför man ju mer joks ...
Antar att du har koll på vad du gör, men blir lite förvirrad bara... du kör väll nått myskoprogg eller så... aja.. .

Hehe.. Koll vet jag inte. Jag bara kör på.
Men grejen är att om jag vill kunna patcha in utgångarna från min NM G2 rätt in i t ex en ringmodulatormodul och modulera med en analog oscillator så blir det konstigt om dom har olika nivå.
Så visst kan man gaina på i datorn men när man patchar "lokalt" inom modularen blir det problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-26 08:51

http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/monomixerpage.html men skippa alla ingångar utom en och bygg inte hörlursförstärkeriet, borde fungera.

Fippla med 39k motståndet för att ändra förstärkningen eller stoppa dit en potentiometer.. å andra sidan är det snudd på samma krets som du länkar till ovan.
TL08X är väl kanske ett bra val men det finns ju bättre opampar.. rättare sagt en hel djungel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 12:06

Tack för tipsen saddox och Pehr!
@Pehr: Är det bättre att bygga ihop 2 inverterande än att bygga en icke-inverterande förstärkare?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-26 12:31

Vet inte om det är bättre, men en icke-inverterande kräver ju inte lika många komponenter.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-08-26 17:59
Citat:

Vet inte om det är bättre, men en icke-inverterande kräver ju inte lika många komponenter.

Vid mina försök att knåpa till förstärkare med OP har icke-inverterade kopplingarna
ganska ofta oscillerat mer än inverterade med samma förstärkning.

"Förstärkare oscillerar ofta lätt, en oscillator mer sällan"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-26 21:09

det går ju att trycka dit några kondensatorer i återkopplingskedjan isf

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-08-26 15:21

Jag skulle nog kolla vilken nivå det är på den analoga synthen. Nivån på din Nord borde vara runt 1 volt vilket är normal linjenivå. Mät upp med en multimeter. Troligen bättre att sänka nivån på analogsynthen i så fall.
Det finns alltid risk för klippning om man inte har möjlighet att reglera insignalen med en gainkontroller som ju oftast finns väldigt behändigt på en vanlig mixer. Finns det någon gainkontroller i din "mjuk-mixer"? Använd den i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 10:38
Ursprungligen av Gaugin:

Jag skulle nog kolla vilken nivå det är på den analoga synthen. Nivån på din Nord borde vara runt 1 volt vilket är normal linjenivå. Mät upp med en multimeter. Troligen bättre att sänka nivån på analogsynthen i så fall.

Fast då måste man ju antingen modda alla analoga moduler = jättejobbigt. Alt. skaffa en massa attenuatormoduler = får inte plats.
Och lite av tjusningen med ett sånt här system är ju att man kan patcha ljudutgångar till kontrollingångar och så...

Citat:

Det finns alltid risk för klippning om man inte har möjlighet att reglera insignalen med en gainkontroller som ju oftast finns väldigt behändigt på en vanlig mixer. Finns det någon gainkontroller i din "mjuk-mixer"? Använd den i så fall.

Det löser ju tyvärr inte nivåproblemet när man patchar inom systemet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-27 10:32

Då hajjar jag, fatta fel..

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-08-27 14:51

Jag är inte riktigt med på vad du tänker göra? Ska du använda styrspänningar eller? Kan tänka mig att signalnivåerna inom ett modularsystem går att anpassa på olika sätt. Tex om du ska använda audio som CV så måste du kunna köra med typ 12V eller så, men det skickar man ju inte in i en audiomixer precis.
Förklara lite mer vad tanken är. Normal linjenivå är runt 1V, men många system kan klara lite mer utan att dista. Vad är specarna på ditt AD/DA kort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 16:20

Tanken är förstås att sätta ihop det optimal instrumentet!
Det här med styrspänningarna gör jag redan. Dom har jag förstärkt upp med en sån op-ampkrets som jag länkar till i början av diskussionen. Jag köpte ett Adcon just för att det har DC-kopplade utgångar. Detta funkar bra. Jag skickar styrspänningar med hjälp av Max/MSP.
Så det enda som behövs nu är alltså att få upp nivån på min NM G2. Jag har en TL074 opamp som jag ska testa med tänkte jag.

1
Bevaka tråden