Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prophet 08 vs Jupiter 8

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att fånga den "vita valen" nån gg i framtiden dvs Jupiter 8 men...
under tiden är inte en Prophet 08 ett "smidigare "val" kanske?

Är det ett likvärdigt köp som kan slåss mot en Jupiter 08 ljudmässigt?

Allt utom värdeökning talar väl till Prophetens fördel? Ställ det mot den ständiga risken att något specialdesignat kretskort pajar på Jupitern

Precis det jag tänker på. Jupitern är ju "för dyr" för att gå sönder och krångla tycker jag

Hmm... jag förstår hur du tänker. Jag är grymt sugen på en klenod men kommer de att hålla eller står man där med skägget i gylfen när en Jupiter-8 för 25 papp börjar blinka med alla dioder och bara knäppa och knastra ut ljudutgångarna? Om den håller så kommer det nog att vara väl investerade pengar. För min egen del så känns det sisådär att lägga nästan lika mycket pengar på en ny analogsynt. Om det bara är den typen av ljud jag vill ha så funkar en VA lika bra för mig. En *valfri klassisk och dyr analogsynt* köper man för att man vill äga just en *valfri klassisk och dyr analogsynt* och inte för att man behöver den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-24 15:24

Se till att skaffa "pot-edition" av Prophet-08 då rå...eller det beror kanske vilken böjelse man har iofs...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 15:34

Jag har båda och P08 vinner på många plan t.ex. funktioner, modulationsmöjligheter, velocity/aftertouch, synkning av d.v.s. funktioner till MIDI klocka, sequencer, storlek, pris.

Däremot är en JP8 alltid en JP8. Den låter faktiskt helt fantastiskt (nu kommer jag säkert få däng av några men så är det) och har mer botten i ljudet, nått som alla nya analogisar verkar sakna. Spela låga toner och det låter vattningt på nått vis. Jag tycker den är otroligt vacker och väldigt direkt att arbeta med, min har även MIDI vilket underlättar arbetet.

Så vad är min rekomendation. Är du inte en analogtaliban som jag tycker jag du ska satsa på en Prophet~08... du får mycket analogsynt för pengarna om du står ut med några HW buggar som inte går att lösa :| Annars är Andromeda A6 en trevlig och avancerad synth.

Mvh
Demokid

Har haft en JP8 och har en P08. Det man saknar på P08´an är ett HP-filter och det har just JP8´an. Annars så tycker jag att P08´an är en synth mer i min smak. Men jag gillar oxo just soundet från SCI mest av alla synthar. Hade jag inte varit så "feg" hade jag haft kvar min P5 Rev2, men vetskapen (och det hände 2 gånger) att synthen kan paja varje gång man sätter på den... Bara en sån grej gör mig nervös. Samt att slippa lukta över synthen för bränd bakelit och kisel varje gång man sätter på den är värt mycket

  • Oregistrerad
  • 2009-08-24 16:24

En analogsynth kräver sin man, lite som att äga en veteranbil. Ibland måste man öppna lädret. Men nog sjutton köper man en klassisk analogsynt för att man behöver den. Jag skulle aldrig köpa en synth bara för att ha den. Snacka om att kasta pengarna i sjön.

\\Gnutten

Jp 8 är ju grym, köp en om du får tag på en. Tror inte att det är så stor risk att dom totalhavererar. Står sig i värde också, vilket man troligen inte kan säga om en p08 som ju lär gå för halva priset om ett år eller 2

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-08-24 22:25

Kan bara hålla med, MEN tycker att de är lite överprisade (som allt annat gammalt just nu)
Undrar vad jag hade fått för min Linntronicsmoddade Memorymoog?..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 20:34
Ursprungligen av SINUS:

Kan bara hålla med, MEN tycker att de är lite överprisade (som allt annat gammalt just nu)
Undrar vad jag hade fått för min Linntronicsmoddade Memorymoog?..

Var det den du köpte av mig? mig = Jonas S...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 08:45

En hel del.......

WT - letar trasig Chroma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 09:26

Alternativet kan ju vara att köpa en P08 och en Arturia Jupiter 8v om du vill ha JP8 soundet.
Någon som testat JP8v som även har en JP8... hur lik låter den?

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-25 10:49

Inte likadant iallafall. Tröttnar aldrig på att sitta och bara spela på min JP-8 utan effekter, Arturias tröttnade jag på efter 30min.

Resonansen helt olika, etc.

Tror som sagt att det svåra ligger i att just att få tag i en fin JP 8 därav mina funderingar på Prophet 08.

"INGEN" Arturia mjukvara här tack Det är helt enkelt "tråkigt" tycker jag.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-08-26 23:00

Nej. JAM-Kimmo hade den innan och jag fick den moddad av Mr Rudi.
På tal om JP8 så tyckte jag också att mjukisen var en besvikelse. Den lät bra, men inte jupiter.
En polare har den betydligt billigare MKS-80 "superjupiter" som kanske kan vara ett alternativ.
Dessa dyker upp då och då till rimliga pengar.
För guds skull se isåfall till att den har programmer så att där är lite att ratta på.
Den har fett sound, och tar mindre plats. Släktskapet med kusinen känns dock avlägset ljudmässigt, men är inte alls dålig för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 23:06

ok det betyder att det nu finns 2st i sverige coolt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 13:50

Hittade en gammal knaslåt jag gjorde för länge sedan som innehåller mycket JP8 typ alla lead, synk, klav-akord, synkbas m.m.. Bas och chorusljud är OB8 och blipps är A6. Men det är klart den kan låta skummare osså.
The-Search-(Movie-Soundtrack)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 18:47

Åhh demokid den där låten är så himla skön!!

/jonas

Nice låt

1
Bevaka tråden