Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera minne på ASR-10?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite problem med min ASR-10 som lär vara minnesrelaterat. Är en del funktioner som jag använder ofta som bara står och tuggar i timmar och blir aldrig färdig efter man valt dom. Tex Synthesized loop eller Times stretch. Jag vet att den är seg generellt, men här snackar vi att den kan stå en hel dag utan blir färdig på korta samplingar. Någonting är snett mao. Så jag antar att någonslags formatering av minnena skulle va på sin plats, dock har jag ingen koll på hur man går till väga? Eller är enda alternativet att byta ut/expandera ramen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-25 14:34

Tror mera på mjukvarufel...eller rättare sagt hårdvarufel på mjukvaran.
Kör du OS på diskett? Testa att ladda hem och spara på en ny disk - kanske en eller flera sektorer på floppyn gett upp. Om du kör från SCSI-HD, formatera en ny HD och installera OSet på nytt...

Kör OS från diskett och testat med flera olika diskar, så helt ärligt tror jag inte att det är problemet. Men det kan vara värt ett försök.

Vet inte alls om det är problemet i ditt fall, men delar av OS:et kommer från EPROMs, har något av dem "blivit gammalt" kanske de måste bytas ut/brännas om. Images finns på buchty.net

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-25 19:08

???
Hela OSet i både ASR & EPS 16+ ligger i mjukvara som i orginal tillhandahålls på floppy.
Däremot ligger boot-rutinen i firmware, men det är ju inte det som strular som jag fattar det...
Här finns att köpa om man vill ha orginal:
Operating System (O.S.) Disks and EPROMs for the Ensoniq ASR, EPS and EPS-16 Plus Samplers

Hmm, jag har fått för mig att vissa hårdvaruanropsfunktioner m.m. ligger i EPROM, men jag kanske har fel. OS:et på floppyn är komprimerat ändå så det borde inte gå att ladda alls även om det bara blivit fel på en enda bit.

Testade med en annan OS-version och fortfarande samma fel. Lär ju inte va OSet då kan man ju tycka. Hyfsat frustrerande när man har en reservdelsburk liggande hos en reparatör som gjort det till en sport att inte svara på mail.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 08:50

Har du kört diagnostics på den? Finns i den "hemliga menyn" som beskrivs här nedan:

"To check your firmware version, press Command then Env 1; the display will read "NO COMMANDS ON PAGE," but that's not really true - it's a "secret" page where the diagnostic software resides. Scroll to the right until you see the SOFTWARE INFORMATION page, and press Enter. The display will show the current RAM VERSION (the disk O.S. version you booted up with). Press Enter again to see the ROM VERSION (the firmware version)."
Ensoniq ASR, EPS & EPS-16 Plus Tech Info from Syntaur Productions

Ursprungligen av kroffe:

Har du kört diagnostics på den? Finns i den "hemliga menyn" som beskrivs här nedan:

"To check your firmware version, press Command then Env 1; the display will read "NO COMMANDS ON PAGE," but that's not really true - it's a "secret" page where the diagnostic software resides. Scroll to the right until you see the SOFTWARE INFORMATION page, and press Enter. The display will show the current RAM VERSION (the disk O.S. version you booted up with). Press Enter again to see the ROM VERSION (the firmware version)."
Ensoniq ASR, EPS & EPS-16 Plus Tech Info from Syntaur Productions

Tack för tipset! Har senaste OS 3.53 och ROM 1.50, betyder då alltså att det inte är något mjukvarurelaterat?

Edit: systemet visar 31274 fria systemblocks utan några samplingar laddade, måste betyda att den har 16 meg minne alltså, så nån brist på minne är det ju inte snack om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 20:29

Verkar ju inte bättre än så tyvärr då...:(
Som tur var verkar ju RAM-simmarna på ASR10an gå att byta ut till skillnad från EPS16+ens...
Och de verkar dessutom vara ganska standard:

"The ASR-10, ASR-88, and TS keyboards all use 80 nano-second or faster, 30-pin, 1m x 8 or 4m x 8 non-parity SIMMs (8 chips on each SIMM). Any configuration that does not use two or four SIMMs will not work. Most computer supply houses no longer carry 30-pin SIMMs."

Kroffe: såg du min edit? Jävligt skumt om det är nåt fel på minnena men att systemet ändå ser dom?

uknowmyjuno: Nu verkar jag ju ha cyklat lite bakom flötet i tråden, men mitt svar är: det beror lite på hur man kådat kolla-hur-mycket-minne-det-finns-funktionen. Mycket möjligt att den bara gör en enkel check av antalet tillgängliga block utan att testa om minnesblocken fungerar. CPU:n i ASR-10 har dessutom inte parity-check av RAM:et (tror jag) så skumma minnesfel skulle kunna krypa fram över tid. Byt och testa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-27 00:39

Håller nog med Imported Johannes - kolla om du får tag på fler RAM-simmar och testa... Eventuenllt om du redan har flera rader med simmar testa och swoppa dom med varandra och se om det hjälper "tillfälligt"...

Ok, antar att det är enda vägen kvar. Tack för hjälpen!

Du kan också testa att plocka ut SIMM:arna och sedan testa att köra med bara en SIMM, och prova vilken som inte funkar. OBS: ej säker på att man kan ha bara en, kanske måste ha "jämna par" alltså 2 eller 4 st.

1
Bevaka tråden