Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bli av med bruset när man har nätsladd i?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-13 21:56

Hej. När jag har strömsladden inkopplad till laptopen och kopplar in ljudet till en förstärkare så blir det ett enormt starkt brus. Detta är ju inget ovanligt fenomen, och jag hittade den här filmen på youtube om en NF Filter Ground Loop Isolator:

YouTube - mobile dj tips remove laptop noise

var kan man hitta en sån i en svensk affär? vad ska man söka på? jag hittade en på dustin, men den fanns inte i lager och var svindyr.

HAMA GROUND LOOP ISOLATOR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 23:59

mkt kan man får bort med en vanlig järnring\tub på sladden .. Undrar om inte den prylen e just det .. !? <fyll i vad jag menar .. jag e onykter>

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-08-14 00:09

Ett (tyvärr dyrt) alternativ är ju att köra datorn via en "linjetvättare" annars, då ska den inte störa ut annan elektronik. Om du kan köra datorn på ett annat eluttag än resten brukar det hjälpa.

Linjetvättare (kommer inte ihåg vad det heter på svenska egentligen) är ett uttag eller grendosa som tvättar inkommande ström (transformerar om den internt) så det går inga störningar in/ut från den.

  • Medlem
  • 2009-08-15 23:47

Har du testat att slänga laptopen på samma strömkontakt som förstärkaren ?

Tror att UPS kan vara något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 08:47

Som han säger i videon så brukar de finnas i affärer för billjud. Här har du en hos MDS;

MDS Jordisolator

Tydligen verkar priserna ligga och skramla lite över tvåhundralappen ändå, kanske ett billigt externt ljudkort kan åtgärda det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 09:24
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-16 13:06

Fast försvinner jordbruset verkligen när man använder ett externt ljudkort? Jag tänkte nämligen köpa mig ett sådant ändå inom en rätt snar framtid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 13:15

Svar nej, inte om datorn genererar ett brus från strömsladden - inte alltid iaf, jag har varit med om att illaljudande brum fortplantar sig genom cheapa usb2 & FW-anslutningar också. Alltid & enbart PC, lustigt va? (hatar att erkänna det men Macar är tyvärr ofta mkt mer välbyggda, det är då f*n att prisskillnaden ska ha någon verkligt påtaglig kvalitetsmedverkan - vem vill inte komma undan billigt å köpa en snygg å billig PC för halva priset lixom...). Nuf' said... Försök få styr på strömproblematiken först.

  • Medlem
  • 2009-08-17 16:49
Ursprungligen av PF:

Svar nej, inte om datorn genererar ett brus från strömsladden - inte alltid iaf, jag har varit med om att illaljudande brum fortplantar sig genom cheapa usb2 & FW-anslutningar också. Alltid & enbart PC, lustigt va? (hatar att erkänna det men Macar är tyvärr ofta mkt mer välbyggda, det är då f*n att prisskillnaden ska ha någon verkligt påtaglig kvalitetsmedverkan - vem vill inte komma undan billigt å köpa en snygg å billig PC för halva priset lixom...). Nuf' said... Försök få styr på strömproblematiken först.

Eller så har de med Mac'ar råd att fixa el-dragningen korrekt (skämt)

den enkla lösningen är ju annars att bara tejpa över jorden på nätsladden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 14:33

... samt ha mixern på samma fas

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 14:35

moder jord suger! \\ 2 bøttnat

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-20 09:03

plocka bort jord från dator och kör balanserat för audio, då slipper du en hel del brus

anledningen till att macbook inte brusar är att de flesta använder den ojordade adapterpluggen, i princip samma effekt som att tejpa över jord på vanliga PC-s. det var så jag löste det under mina livespelningar när jag körde PC isf

Samma här, tejpad.

Kjell & Co´s billiga galvaniska avskiljare, Lundahl trafos eller Radials JPC är 3st alternativ. Finns massor att prova med.

Gaffa!!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-30 00:57

just det, jag glömde berätta att jag har löst det. köpte en ground loop isolator på elfa för ca 200 kr. det tog bort det mesta bruset. bara när man har på väldigt stark volym hör man det.

1
Bevaka tråden