Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polysixmodifiering

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-23 20:26

Tja...förutom den andra Polysixen är det väl en Prophet-5 och en ... tja... vad kan det vara... en Mirage?

Två rätt av tre - den tredje som står och skräpar är en vanlig DX7IIFD.

Nu blev det lite OT...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-23 20:34

Hur går det med den andra Polysixen då föressten?

P6 nr2 (den du ser i bakgrunden) skall bara trimmas och rengöras, sedan är den klar. Den skall behållas helt original, hade jag tänkt.
Sedan har jag faktiskt en tredje P6 som jag inte ens hunnit titta till. Den är trasig, men jag vet inte vad felet är ännu. Troligen är det väl det vanliga, du vet...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-19 10:27

Hittade en RAM-chip mod som inte alls var så snyggt utförd som dina, men kanske fungerar ändå:
http://www.jeanmicheljarre.pl/radek/studio/Korg%20Polysix/polysix%20quad%20ram.jpg

Åh herregud! Vad ska man säga....

Men det är klart, med en 75W lödkolv, lite 0,75 kvmm kopplingstråd och god vilja kommer man långt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 08:09

Hihi...hade redan glömt den fula bilden, men nu fick man lite roligt på morgonkvisten igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-11 12:38

En modd jag funderat på ang. Polysixen är polyfonin. Den har ju antingen sex röster eller unison. Det hade varit bra med ett mellanting. 3 röster x 2 vco. Kan det vara särskilt svårt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-11 13:39

Inte ifall du kan extracta och hacka snart 30 år gammal assembler till 8-bitars processorn D8048C.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-11 14:34

Det vore idealet men annars kan man väl hårdkoppla det så, även om det inte är lika kul.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-12 13:06

Fast exakt hur hade du tänkt hårdkoppla det så och komma undan den röstallokeringen i mjukvaran? Jag har också drömt om den här featuren, men den är tyvärr bara en dröm om man inte kan hacka OSet förstås...:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-12 13:35

Jag har ingen Px här men jag får ta och rota i det nån dag när jag har en

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-12 16:49

OK, till dess kan du ju roa dig med att titta i service-manualen och se om du får nåt uppslag:
Old Crow's Synth Shop: Polysix "Mini" Service Manual

Det finns en lösning. Precis denna funktion finns i MIDI-kitet jag monterat, man kan välja mellan 6 röster (1osc), 3 röster (2 osc) och 2 r (3 osc) Tyvärr är kitet inte riktigt gratis (€200 för PCB + PROM å lite annat eller €380 för allt), så du kanske kan försöka hårdkoppla det på något vis...

Annars kika på www.analog.no

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-13 10:53

Jo...den featuren är ju beskriven av Richard Wolf som gjorde prototypen också...men själva röstallokeringen sker ju via microprocessorn, så jag tror inte att det går att hårdkoppla...om det inte går att lura nån multiplexer förstås...

Vart hittar man så där nytt fint trä till sin polysix då? Min ser ut att ha råkats av en synthråtta.

Jag anlitade en möbelsnickare. Tyvärr fick jag fixa rätt mycket själv, men han gjorde i alla fall grunden. Det var lite trixigt att få alla bitar att passa, men skam den som ger sig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-23 20:57

Makari byggde ju en mycket gedigen synt från grunden med snyggt träarbete, han har säkert nåt tips:
http://www.99.se/syntar-sant/116155-mitt-synthprojekt.html

Okright. Får se vart jag vänder mig. Kommer nog försöka se till att få originalutförande på gavlarna i alla fall, nog om eken var helfin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-24 11:25

Det här kanske är en intressant site också, fregurt:
Custom Synthesizer Woodworking

En fråga Europe Endless.. Går det smidigt att bara byta ut sidorna eller är det ihopmeckat så man lär ta loss paneler etc?

Tyvärr, det går INTE smidigt att bara byta sidorna. De består av laminerad spånskiva som sedan är pluggad och limmad mot bottenplattan. Kanske (om du är extremt försiktig) att du kan få loss dem utan att förstöra botten, men jag skulle inte räkna med det. Bäst är att göra nya sidor + ny botten.

  • Medlem
  • 2009-08-31 16:26

Notera att den här tråden kommer försvinna snart, och inga nya inlägg sedan igårkväll i den kommer överföras till 99musik.se

Bevaka tråden