Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det piratkopiering EGENTLIGEN?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av SirN:

Det är olagligt.

Eller rättare sagt, om den som gjort produkten tillgänglig gjort så i strid med lagen, vilket finns skäl att misstänka, är det också olagligt av dig att ladda hem produkten. Detta oberoende av om du har en lagligt förvärvad kopia själv.

12§ i upphovsrätten, "Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §"

Det där räcker väl inte riktigt? Det där är ju vanlig piratkopiering, säger inget om vad som gäller när man har ärligt köpt licens? Dvs jag håller med om vad du säger, paragrafen kan appliceras på den som laddar hem en reservkopia, men jag tvivlar fortfarande på att man skulle skickas inför rätten för det.

Det finns fler skojiga fall. Om du köper vad som helst från Adobe, nåt dyrt som Director, och din licens pajar på grund av deras kantiga kopieringsskydd, kommer du att bli fälld för att du använder en piratkopia? Du får väl försöka få Adobe att väcka liv i licensen, men om man använder en piratkopia under tiden för att inte tappa en vecka eller två av värdefull arbetstid, finns det någon som fäller en för det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 17:02

ok om pirat kopiering. På jobbet har vi CS3 i Windows miljö. Hemma får man installera såvida man inte anväder dem samtidigt. hmmm Hemma kör jag mac.

Nåja sagt och gjort CS3 hemma för mac på Windows licens. :s . Jag tycker det är moraliskt riktigt. Digitalt är det en licens som är olaglit delad. Men både moraliskt och etisk korreckt tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-31 20:31

Att något är moraliskt fel eller på annat sätt känns fel, betyder inte att det är olagligt. Möjligtvis lagvidrigt eller på sin höjd ett avtalsbrott, vilket i sig inte behöver vara olagligt heller.

En låt du "köpt" kan ju vara i vilken form som helst. Det görs ju ingen skillnad på om den är fysisk eller nerladdad. Om du rippar din LP/MK/CD eller tankar ner den "fult" till din dator har ingen praktisk betydelse, så länge du har originalet.

Bevaka tråden