Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VARNING för iPhone-bedrägeri på Blocket!!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-07-13 23:05

Jag har inga problem att betala i förväg, dock så ska man vara extremt försiktig. Om någon säljer en iPhone på blocket med avsikt att blåsa någon så är det sällan dom verkligen har en iPhone.

Be därför dom att skicka en bild på telefonen med en handskriven lapp. Svårt att fejka. Sedan ska man även dubbelkolla deras uppgifter om dom finns på eniro och liknande.

Prata även med säljaren över telefonen och inte email.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-15 13:45

Update: Ingen iphone än, polisen säger att jag kan anmäla men inte kan förvänta mig några pengar, alltså inget löst fall heller. Har dock inte varit hemma och sett om det kommit nåt avi idag, anser att det är sista dagen för det idag om det kommer något.

Skapade en fejkad mailadress och mailade honom om annonsen idag, får se om han svarar på den, i så fall ska jag försöka lura till mig nån mer uppgift.

Men ja, jag har väl mer eller mindre accepterat att mina pengar är long gone om ingen telefon dyker upp idag.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-16 11:09

När man börjar titta närmare på flera blocketannonser så verkar det vara väldigt få som har rent mjöl i påsen.
De flesta annonsörer lämnar inte ut nummer som går att söka på på hitta.se eller eniro.se och nästan ingen lämnar ut egentagna bilder eller andra uppgifter.

SÅ nu har jag gjort misstaget och det kostade mig dyrt.
Men med dom pengarna i åtanke vet jag nu att jag aldrig mer gör en sån affär.

Köp INTE iPhone på blocket om inte du får den i handen i samma sekund som du lämnar ifrån dig pengarna.

Jag var emot FRA-lagen från början, men i såna här fall kanske den inte vore så dum? Vad säger ni?

iPhone är ju så *HOT* att t o m pundarna fattat att snabbaste sättet få in en hög med pengar som de kan gå till bankomaten och hämta för sitt amfetamin....är en annons på blocket.

Man kan ju kolla sig till dödagar på dessa (oftast) killar.
De FINNS, de har rätt kontonummer, de har grejerna. Klarar de bara hålla sig ordentliga genom ett telefonsamtal så har de pengarna som i en liten ask.

Ngn smart skrev ovan.
Be om ett nytaget foto där de håller upp iPhonen framför spegeln i badrummet och samtidigt håller upp en lapp som det står "Kalle kula lirar boll" eller ngt du bestämmer.
Då kan de inte sno en bild på nätet och borde då ha prylen i sin ägo.

Det ger ju LITE mer skydd. Men hindrar ju inte en pundare som faktiskt HAR en iPhone i näven att sälja den 18 ggr.....

Jag har utnyttjat OMBUD felera ggr när jag köpt saker.
har man en kompis i Malmö kan man ju be honom kolla grejen...

Sålde min iPhone och den killen fanns i Gävle, jag i GBG.
Han hade en kompis som dök upp, vi pratatde i fem, klämde på grejerna och gjorde affär.

Funkar bra.

Tyvärr känner man ju inte folk överallt...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-16 12:06

Sådant här är jätte vanligt på nätet. Jag blev blåst på detta viset för flera år sedan. Förskotts betalning pratade med honom i telefon osv. Polis anmälning skulle inte hjälpa så jag hackade hans email som då var på spray.se vilken var kopplad till hans internet så jag fick reda på allt om personen. Jag såg även att han höll på att blåsa massa andra personer så jag tog deras email adresser skickade mail till dom på min egna mail och stoppade hans affärer.
Vi gick sedan ihop och gick alla till polisen 24st (vi som redan blivit blåsta) jag kom även med papper på allt från hans mail men detta hjälpte inte alls. Personen var känd hos polisen sedan tidigare och hade flera 100 anmälningar på sig inte bara från blocket utan andra annons sidor. Killen hade tydligen gått i personlig konkurs flera år tidigare och hade då massa skulder hos fogden för det och hade nu professionell blåsning som jobb istället.

Men jag blev nöjd ändå, han blåste mig på 4000 tusen men jag stoppade alla hans annonser han hade ute. Jag fortsatte nämligen att utnyttja hans email i flera månader efter och stopade hans affärer men folk och tog bort hans annonser. Men sen efter ett tag slutade jag, då det tog för mycket av min egna tid.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-16 12:25

Ja, jag har verkligen aldrig förstått det där med att betala i förskott när vi har PayPal, Internetgirot osv. Varför gör man det då?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 12:32
Ursprungligen av CEk:

Ja, jag har verkligen aldrig förstått det där med att betala i förskott när vi har PayPal, Internetgirot osv. Varför gör man det då?

Precis, använd dessa tjänster så kan du aldrig bli blåst.

Eller bättre upp, handla/sälj på Tradera där det finns ett betygsystem.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-16 12:49
Ursprungligen av CEk:

Ja, jag har verkligen aldrig förstått det där med att betala i förskott när vi har PayPal, Internetgirot osv. Varför gör man det då?

Jag gjorde det på ren impuls, tror många gör det på impuls.
Man är så jävla nog med att kolla upp personen EFTER man gjort misstaget.
Som sagt, när jag nu kollar på andra annonser är nästan alla skumma, numret finns inte osv...

Det bästa alternativet är nog att köpa nya prylar i affär alternativt se till att handla begagnat lokalt så man kan åka och träffa personen och få prylen i näven.

Tradera känns egentligen lika osäkert som blocket, man vet lika lite om personen ifråga.
Och så tänkte jag på det där med internetgirot. Är det inte så att pengarna ändå betalas ut om man inte har godtagit varan inom en vecka?

Visst, man har en vecka på sig att stoppa den, men bedrägeri borde vara möjligt genom den tjänsten också. Men för all del, visst minskar riskerna. Har själv alltid handlat genom internetgirot så länge det funnits, och har aldrig åkt på en blåsning.

Jag får skylla mig själv, det vet jag, och jag lärde mig på köpet att jag aldrig aldrig gör så igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-16 13:36

Svar nej. Du måste godkänna att du tagit emot varan eller så finns det även en möjlighet att välja att du inte fått varan än och då spårar Internetgirot varan med kollinumret så systemet är vattentätt. Har aldrig haft några problem vare sig som säljare eller köpare och även om du handlar på impuls så går det fort att lösa det med hjälp av Internetgirot.

Ursprungligen av sebsongs:

Jag gjorde det på ren impuls, tror många gör det på impuls.
Man är så jävla nog med att kolla upp personen EFTER man gjort misstaget.
Som sagt, när jag nu kollar på andra annonser är nästan alla skumma, numret finns inte osv...

Det bästa alternativet är nog att köpa nya prylar i affär alternativt se till att handla begagnat lokalt så man kan åka och träffa personen och få prylen i näven.

Tradera känns egentligen lika osäkert som blocket, man vet lika lite om personen ifråga.
Och så tänkte jag på det där med internetgirot. Är det inte så att pengarna ändå betalas ut om man inte har godtagit varan inom en vecka?

Visst, man har en vecka på sig att stoppa den, men bedrägeri borde vara möjligt genom den tjänsten också. Men för all del, visst minskar riskerna. Har själv alltid handlat genom internetgirot så länge det funnits, och har aldrig åkt på en blåsning.

Jag får skylla mig själv, det vet jag, och jag lärde mig på köpet att jag aldrig aldrig gör så igen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-16 15:07
Ursprungligen av CEk:

Svar nej. Du måste godkänna att du tagit emot varan eller så finns det även en möjlighet att välja att du inte fått varan än och då spårar Internetgirot varan med kollinumret så systemet är vattentätt. Har aldrig haft några problem vare sig som säljare eller köpare och även om du handlar på impuls så går det fort att lösa det med hjälp av Internetgirot.

Allright, bra att veta.

Jaja, inga fler såna impulser helt enkelt, det är sura pengar men en god läxa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 17:00
Ursprungligen av sebsongs:

Jag gjorde det på ren impuls, tror många gör det på impuls.
Man är så jävla nog med att kolla upp personen EFTER man gjort misstaget.
Som sagt, när jag nu kollar på andra annonser är nästan alla skumma, numret finns inte osv...

Det bästa alternativet är nog att köpa nya prylar i affär alternativt se till att handla begagnat lokalt så man kan åka och träffa personen och få prylen i näven.

Tradera känns egentligen lika osäkert som blocket, man vet lika lite om personen ifråga.
Och så tänkte jag på det där med internetgirot. Är det inte så att pengarna ändå betalas ut om man inte har godtagit varan inom en vecka?

Visst, man har en vecka på sig att stoppa den, men bedrägeri borde vara möjligt genom den tjänsten också. Men för all del, visst minskar riskerna. Har själv alltid handlat genom internetgirot så länge det funnits, och har aldrig åkt på en blåsning.

Jag får skylla mig själv, det vet jag, och jag lärde mig på köpet att jag aldrig aldrig gör så igen.

Med Tradera har du ju ett betygssystem där man kan se om anvädaren varit seriös innan.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-16 17:18
Ursprungligen av zappee:

Med Tradera har du ju ett betygssystem där man kan se om anvädaren varit seriös innan.

Visst har man det, men jag har läst på flera ställen att folk blivit lurade trots bra betyg på säljaren.

Egentligen är det enkelt: don't trust anyone but yourself!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 18:42
Ursprungligen av sebsongs:

Visst har man det, men jag har läst på flera ställen att folk blivit lurade trots bra betyg på säljaren.

Egentligen är det enkelt: don't trust anyone but yourself!

Givetvis, inget är vattentätt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-16 19:15

Började kolla på vad telenor kan bjuda på istället. för 299:- i månaden får man fritt surf, skulle jag köpa en begagnad får jag betala nuvarande 99:- plus 119 för surfen, bara 80 i månaden extra, som iofs blir en del på 24 månader. sen kostar då iphone 3g 16gb 5200 med den dealen.

men ack, går den sönder kan man lämna in den, vem vet var en iphone från blocket kommer ifrån?

Vad vet vi om "shopalotto" på Blocket?

Upplåst iPhone 32GIGA 3GS APPLE | Stockholm | Blocket

Jag mailade ang. annonsen och fick svar från en mailadress vars namn inte
stämmer överens med personen som undertecknade svaret i mailet jag fick.
Annars låter det seriöst, telefonerna ska vara helt nya, original, olåst, och
levereras med FedEX världen över med komplett tillbehör inklusive 18month internationell garanti från tillverkaren.

tacksam för hjälp!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-16 17:53
Ursprungligen av WashedUp:

Vad vet vi om "shopalotto" på Blocket?
.
textmassa
.
.

Vi vet garanterat att det är en lögnare eftersom det inte är någon internationell garanti på iPhone.

Ursprungligen av WashedUp:

Vad vet vi om "shopalotto" på Blocket?

Upplåst iPhone 32GIGA 3GS APPLE | Stockholm | Blocket

Jag mailade ang. annonsen och fick svar från en mailadress vars namn inte
stämmer överens med personen som undertecknade svaret i mailet jag fick.
Annars låter det seriöst, telefonerna ska vara helt nya, original, olåst, och
levereras med FedEX världen över med komplett tillbehör inklusive 18month internationell garanti från tillverkaren.

tacksam för hjälp!

Vad du än gör, sätt INTE in pengar i förskott till någon som säljer på Blocket eller Tradera. Jag förstår att du är sugen så in i vassen,men det bästa är att köpa en lur i Sverige av en återförsäljare i butik. Eller när du har en iPhone på gång så kan du föreslå att du vill betala med Paypal eller Payson, passar det inte säljaren så skall du dra dig ur på en gång! Det är då det luktar bedrägeri. Lycka till:)

Den här är iofs Tradera, men tre datorer i en? Rubrik, en Macbook Pro, i texten, en Macbook Alu och på bilden visas en Macbook (vita modellen)

Apple Macbook pro 13" på Tradera. Övriga märken | Bärbara Datorer

Har anmält annonsen för två timmar sen, men den är fortfarande kvar.

Edit: Förlåt, det var visst specifikt för iPhones denna tråd. Någon moderator får gärna flytta den.

Senast redigerat 2009-09-25 13:37
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-09 01:37

Wall of text:

När iphone 4 precis kommit så var det massor med bluff annonser på blocket.
Jag mailade i princip varenda annons som jag tyckte hade ett rimmligt pris när jag försökte få tag på en direkt efter release.
Blev uppringd av en tjej som jag hade mailat. Hon bröt på svenska och påstod att hon fick hem telefoner direkt från fabriken och sålde dom för 4500kr typ (kommer inte ihåg exakta siffran men ungefär) hon ville ha förskotts betalt och jag sa nej. Då erbjöd hon sig att skicka via post förskott men det skulle kosta en hundring extra.
Men sa då att det inte finns något som garanterar att det är en telefon som jag får i paketet du skickar utan det kan lika gärna vara en tegelsten. Då skratta hon till och sa att hon skulle kolla upp om hon kunde ordna så att vi skulle kunna mötas upp och sälja ansikte mot ansikte. (vilket jag ville hela tiden)
Hon skulle ringa tillbaka men det gjorde hon självklart inte.

Hade även kontakt med en som adda mig på msn efter mail. Som sa att han bodde i England och hade en stor butik där. Han ville också ha under 5000kr. Han gav mig sin hemsida och sitt företags nummer och adress osv. Men kollade hemsidan och då hade han bilder från applestore som "bilder från hans butik".
Sa det till han och då sa han nene det är min butik. Kollade adressen och den existerade inte heller ^^
När jag då sa det sa han att det var nybyggt och det var därför det inte fanns på google

Finns sjukt många bluffare där ute.
Är priset för bra för att vara sant? Köp inte via förskottsbetalning eller postförskott då!
Spelar ingen som helst roll om dom ger dig sitt person nummer och bank konto eller kopia på sitt körkort.
Dom kan blåsa dig ändå.

Ursprungligen av zOlid:

Wall of text:

Finns sjukt många bluffare där ute.
Är priset för bra för att vara sant? Köp inte via förskottsbetalning eller postförskott då!
Spelar ingen som helst roll om dom ger dig sitt person nummer och bank konto eller kopia på sitt körkort.
Dom kan blåsa dig ändå.

Trots att du skrev det ovan så försökte du göra samma sak själv, köpa en för ett pris som är för bra, under 5000kr.

Jag skulle inte ens spenderat en sekund på dessa skojare, förutom tiden det tar att läsa bluffannonsen då.

Ursprungligen av zOlid:

Finns sjukt många bluffare där ute.
Är priset för bra för att vara sant? Köp inte via förskottsbetalning eller postförskott då!
Spelar ingen som helst roll om dom ger dig sitt person nummer och bank konto eller kopia på sitt körkort.
Dom kan blåsa dig ändå.

Enda sättet att inte bli blåst är att få ett person-nummer, ett hemnummer och en adress. Kan man matcha alla dessa mot varandra är det i 9/10 fall en legitim köpare. Skulle det sen vara så att man blir blåst vet man vart man ska åka med baseball-trät.

Ursprungligen av PeeMaN:

Enda sättet att inte bli blåst är att få ett person-nummer, ett hemnummer och en adress. Kan man matcha alla dessa mot varandra är det i 9/10 fall en legitim köpare. Skulle det sen vara så att man blir blåst vet man vart man ska åka med baseball-trät.

Problemet med knarkare är ju att de uppfyller alla villkor på att vara hyvens folk om man bara tittar på detta.

De HAR ett namn, de HAR en adress. Kontonummer och personnummer stämmer ju med.
Det är bara att de skiter fullständigt att skicka grejer efter de fått sina pengar.

Det finns en gammal tråd där jag nog skrev 25 tips på hur man INTE blir blåst.
Skall leta upp den.

EDIT: här är den;
http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/239426-hur-goer-foer-att-bli-blast.html

Ursprungligen av Goflorp:

Problemet med knarkare är ju att de uppfyller alla villkor på att vara hyvens folk om man bara tittar på detta.

De HAR ett namn, de HAR en adress. Kontonummer och personnummer stämmer ju med.
Det är bara att de skiter fullständigt att skicka grejer efter de fått sina pengar.

Det finns en gammal tråd där jag nog skrev 25 tips på hur man INTE blir blåst.
Skall leta upp den.

EDIT: här är den;
http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/239426-hur-goer-foer-att-bli-blast.html

Som sagt... Baseball-trä.

Ursprungligen av PeeMaN:

Som sagt... Baseball-trä.

Nja, det funkar ju inte riktigt så...

Ofta har man ju tänkt tanken att banka knäna av någon, men det tar ju alltid stopp med "vad händer sen".

Sju vittnen kan alla intyga att du slått en människa, efter vad de kunde se helt oprovocerat med. Stackars unge mannen stod ju bara där...

En kompis drog en kille över båda nyckelbenen med hans eget fälgkors, slog av båda nyckelbenen. Han satt hukad bakom hans bil, parkerad på gata i Göteborg och skruvade av hans fälgar.
gissa om han fick betala för det... det vart poliser, sitta finka, rättegång och gud vet vad.
2 år villkorlig dom och 12000:- i böter
Pundaren stod i rättsalen med armarna i mitella och berättade ledset om hur hans mamma fick torka honom i röven - det var så synd om den lille vattenkammade...

Så lägg såna idéer på hyllan.

Känns som att det är läge att ta upp ett av de senaste bedrägerierna. Mig veterligen står en ensam person bakom dessa men han gör det bra och drar in rätt stora summor på detta. Med andra ord är det många som blir lurade och det förvånar mig inte med tanke på hur pass slipad han är.

Upplägget är enligt följande:

Säljaren (i det här fallet, även bedragaren) lägger upp en annons på Blocket. Jag har bara följt iPhone-sektionen men han kör även andra produkter, se länkar nedan. Han har skrivit i att han bor i Stockholm (Kungsholmen i merparten av fallen) och vill helst inte skicka. Priset är fördelaktigt men inte orimligt.

Om du som köpare mailar honom och vill köpa telefonen. Trots fördelaktigt pris finns telefonen kvar. Ni kör lite korrespondens och sedan när ni skall spika vart ni ska ses så kommer det snart fram att han inte alls bor i Stockholm utan i <valfri stad som ligger väldigt långt ifrån 08>. Enligt honom måste något gått snett när han la in annonsen men han har mailat Blocket och bett dem ändra (vilket såklart är rent BS). Säljaren tycker detta är lite pinsamt och erbjuder därför att avsluta affären via Internetgirot. Klämmer man honom på frakt och Internetgirot-avgiften så ger han sig direkt och meddelar att han kan stå för dessa omkostnader. Bussigt och säkert!

Nu till själva poängen med detta. Via en falsk e-mailadress - svara-ej@interngirot.se är ett exempel - får ni information som ser ut att vara från Internetgirot i ett formulär om hur man för över pengar till säljaren via dem. Notera att mailadressen är "interngirot.se", alltså en sylvass omskrivning av "internetgirot.se" som knappast någon upptäcker i förhand. Formuläret är exakt samma som Internetgirot använder sånär som på en punkt. Istället för deras bankgironummer har säljaren infogat sitt eget kontonummer hos Nordea. Synar man inte detta så är det kört, pengarna är väck och någon telefon ser ni aldrig av.

Jag synade själv ovanstående bluff i sista stund, hade det inte varit för att säljaren är lite förslappad och därför kör copy + paste på texten i sina mail (vilket gjorde att jag kunde googla på utdrag ur texten och få träff) så hade jag antagligen klivit i fällan. Efter mer än fem års friktionsfri internethandel hade det blivit min första mina. Var en smula skakis när jag insåg hur satans nära jag var att blåsa iväg drygt 3000kr på ren luft. Har efter engagemang på ett par andra forum kommit i kontakt med flera som gått på bluffen och bara dem jag pratat med summerar till närmare 50kkr. Det lär vara mindre än en bråkdel av vad personen i själva verket drar in.

Mer info:
https://www.flashback.org/t765164
https://www.flashback.org/t1187668

SUMMA SUMMARUM:

Internetgirot använder BARA bankgiro med nummer 5699-9063. Det finns inga undantag!

Ursprungligen av Goflorp:

Nja, det funkar ju inte riktigt så...

Ofta har man ju tänkt tanken att banka knäna av någon, men det tar ju alltid stopp med "vad händer sen".

Sju vittnen kan alla intyga att du slått en människa, efter vad de kunde se helt oprovocerat med. Stackars unge mannen stod ju bara där...

En kompis drog en kille över båda nyckelbenen med hans eget fälgkors, slog av båda nyckelbenen. Han satt hukad bakom hans bil, parkerad på gata i Göteborg och skruvade av hans fälgar.
gissa om han fick betala för det... det vart poliser, sitta finka, rättegång och gud vet vad.
2 år villkorlig dom och 12000:- i böter
Pundaren stod i rättsalen med armarna i mitella och berättade ledset om hur hans mamma fick torka honom i röven - det var så synd om den lille vattenkammade...

Så lägg såna idéer på hyllan.

Självklart bankar man inte skiten ur någon. Men de få gånger jag eller någon vän haft problem med att någon försökt blåsa så har det oftast räckt med att antyda vad som kommer hända, sen har pengarna dykt upp.

Hade det inte varit så att polisen skiter i de här ärendena så hade man kunnat gå den vägen. Men här får man ju faktiskt ta i med lite hot. Med tanke på vad det är för människor man haft att göra med är det inget jag ligger sömnlös över om nätterna.

Ursprungligen av PeeMaN:

Enda sättet att inte bli blåst är att få ett person-nummer, ett hemnummer och en adress. Kan man matcha alla dessa mot varandra är det i 9/10 fall en legitim köpare. Skulle det sen vara så att man blir blåst vet man vart man ska åka med baseball-trät.

Det är fortfarande inte värt risken att bli blåst. Därav är Internetgirot helt underbart.

Jag tror det räcker med tips numero 1.

1) Låter en deal för bra att vara sann är den det.

Bevaka tråden