Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BitchX under OS X?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IRC-klienten BitchX finns ju som ni som läser detta troligtvis vet... problemet är att jag inte får igång den, laddar hem tar-filen och packar upp den, men när jag försöker starta BitchX så får jag följande felmeddelande:
----------------------------------------------------------------------
[Thunderbolt2:/Diverse/Temp/BitchX] tyrell% ./BitchX
dyld: ./BitchX Undefined symbols:
./BitchX undefined reference to _BC expected to be defined in /usr/lib/libSystem.B.dylib
./BitchX undefined reference to _UP expected to be defined in /usr/lib/libSystem.B.dylib
Trace/BPT trap
----------------------------------------------------------------------

Och jag tänker inte börja använda någon grafisk IRC-klient

Någon som vet varför det blir såhär eller kanske rent av haft samma problem och fått bukt med det?

har du testat att ta hem versionen for UNIX, och kompilera den sjalv? jag var tvungen att gora det nar jag uppgraderade till X.2

Varför inte bara använda fink för att installera den? Mycket enklare.

Ciryon

Nu pratar ni samtliga teknisk mumbojumbo som jag inte kan förstå.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Varför inte bara använda fink för att installera den? Mycket enklare.

Ciryon

Fink?

Nu pratar ni samtliga teknisk mumbojumbo som jag inte kan förstå.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-05-08 21:51

Har sprungit på ett minst sagt lite mysko problem med BitchX, det är så att bitchX vägrar att visa tecknen å, ä & ö. Oavsett om jag eller någon annan har skrivigt tecknen. Däremot så ser andra om jag har skrivigt något av tecknen.
TRANSLATION set to LATIN_1
EIGHT_BIT_CHARACTERS set to ON

Detta inträffar oavsett om jag använder den förkompilerade versionen eller om jag kompilerar den själv.

Om jag skriver tecknen i terminalen eller i Xterm så fungerar det fint.

Troligtvis har man väl stirrat sig blin så man inte ser felet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-09 01:58

Tänkte bara att jag skulle tipsa om irssi. Suttit i bitchx länge och aldrig riktigt gillat eländet (jobbigt och omständigt att få saker och ting att funka) men hittade för ett tag sedan irssi.

irssi är en klient som är ganska så grafisk lik bitchx men enooormt mycket trevligare att använda.

http://www.irssi.org

*kunde inte låta bli*

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 09:04

skulle precis säga det samma
installera irssi istället. mycket bättre än bitchx.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tyrell
IRC-klienten BitchX finns ju som ni som läser detta troligtvis vet... problemet är att jag inte får igång den, laddar hem tar-filen och packar upp den, men när jag försöker starta BitchX så får jag följande felmeddelande:
----------------------------------------------------------------------
[Thunderbolt2:/Diverse/Temp/BitchX] tyrell% ./BitchX
dyld: ./BitchX Undefined symbols:
./BitchX undefined reference to _BC expected to be defined in /usr/lib/libSystem.B.dylib
./BitchX undefined reference to _UP expected to be defined in /usr/lib/libSystem.B.dylib
Trace/BPT trap
----------------------------------------------------------------------

Och jag tänker inte börja använda någon grafisk IRC-klient

Någon som vet varför det blir såhär eller kanske rent av haft samma problem och fått bukt med det?

I mina öron låter det som att du kanske använder en binärfil som kompilerats under OS X 10.1 och som inte fungerar med 10.2.

Gör som Ciryon säger och installera den med Fink. Eftersom Fink automagiskt tankar hem källkoden och kompilerar helt av sig själv är du i princip garanterad att få en bitchx-binärfil som fungerar perfekt i ditt system.

Ciryon har för övrigt en riktigt bra guide som går igenom alla steg i Fink-installationen, så det kan ju vara en bra idé att börja i den änden...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-09 16:07

Precis.. Rekomenderar Irssi över BitchX.

1
Bevaka tråden