Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini med OS X Server hänger sig

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 23:16

De senaste dagarna har jag försökt ordna en enkel webserver baserat på Mac Mini. Men efter att ha försökt med tre olika maskiner börjar jag ge upp.

1. De hela börjar med en 1.66GHz Intel Core, 2GB ram, 60GB hårddisk. Formaterar och installerar Mac OS X 10.5 server från retailskiva. Bootar om och börjar konfigurera servern. Men efter två till tre omstarter låser sig datorn vid grå skärm med apple-logga och tidshjulet som snurrar.

Det går inte att sätta den i target disk mode, starta från CD-skiva, komma in i Open Firmware, starta i Verbose mode, Safe mode eller något annat. DVD-skivan sväljs även av läsaren en gång så att den inte går att mata ut med "musknappen" vid power on. Tar isär datorn, plockar ur batteriet, kollar alla anslutningar, plockar ut DVD-skivan och sätter ihop den igen. Samma sak.

Får låna två andra Mac Minis. På den ena gör jag en ren installation av OS X 10.6 Server. Det är en 1.83GHz Intel Core, 2GB ram, 80GB disk. Funkar bra även den några omstarter men efter en dags fipplande låser den sig vid en omstart och stannar vid grå skärm med apple-loggan och tidshjulet.

Väljer därför OS X 10.5 server på den tredje maskinen. Men får exakt samma problem på den efter några omstarter.

När man sätter de här maskinerna i en testbänk indikerar de diskfel. Men diskarna funkar bra i en annan dator. Har testat att formatera där och göra om installationen i Mac Minin men får till slut samma fel igen.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Ska man köpa ny disk, eller ge upp dessa 2006 års Mac Minis? Kan det vara något så simpelt som batteriet eller liknande, trots att hårdvarutestet inte klagar på det?

Jag begriper ingenting. Har aldrig fått ett liknande problem på någon annan mac jag ägt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-28 15:42

Satte i en ny 120GB disk och gjorde en ny installation. Efter installationen hittar skivkontroll ungefär 100 rättighetsfel. Reparerade dem och installerade 10.5.8 uppdateringen. Då hittade den 6 nya rättighetsfel som inte tycks vilja repareras.

Återstår att se om maskinen fungerar nu.

1
Bevaka tråden