Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia bredband/ZYXEL modem/AP Extr tappar Internet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett problem där Internet uppkopplingen bara försvinner, jag tror att det är mellan modemet och Telia men vill kolla lite först så jag inte missat något.

Rätt var det är tappar jag all kontakt med Internet, men jag har fortfarande kontakt med Airport Extreme och lysdioden lyser grönt... ett tag, sedan slår den om till blinkande gult.

Modemets "DSL" lysdiod lyser, men om jag startar om modemet (av-på) så fungerar allt efter någon minut.

Jag har ringt Telia men killen (som inte verkade speciellt kompetent) sa att jag skulle stänga av modemet i 20 minuter så att jag skulle få en ny IP adress (så vitt jag vet har jag fast IP adress, och det är väl MAC adressen man byter/nollställer).

Det började igår och har hänt tre gånger utan att det är något man kan koppla det till som skulle orsaka felet.

Jag vet i alla fall att Airport Extreme och min Mac funkar, men är det modemet eller Telia som är felet ?

SN

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-06-22 15:05

Är du helt säker på att modemet sitter i första jacket?

Det har suttit i det jacket i ca. 5 år...

D.v.s. ja 100% första jacket, problemet började igår kväll och har nu upprepats 4 gånger.

Startar jag om modemet kommer allt igång så det är inte Airport eller Macen, eller "nätverksinställningarna" som Teliakillen antydde...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 16:35

Den gula bilnkande dioden på Airporten betyder att den antingen tappade kontakten med modemet eller att den inte har en IP.

Om det verkligen är så att DSL lampan lyser stadigt så tappar du inte kontakten med stationen och hade felet varit DHCP servern så hade övervakningen sett felet då varje DHCP hanterar mellan 10.000 & 20.000 kunder vardera

Apple har en KB artikel på vad man kan kolla AirPort Extreme (802.11n): Base station displays a blinking amber light (LED)

Mest troligt är det inte så att DSL lampan lyser, utan det är PWR eller liknande som du kollar på, för om du tappar kontakten med stationen så får du det beteende som du har nu

Jag läser "DSL" och tittar på lysdioden som ligger närmast, men jag kanske har missuppfattat något... ;o)

Det hela börjar med att helt plödsligt slutar ALLT att fungera; Transmsion går ner på 0/0 och inga sidor laddas, men den gröna lysdioden fortsätter att lysa (ett tag efter att kontakten brytits) på Airport Extreme station, men efter några minuter går den över till blinkande gult istället.

Om jag startar om modemet (av/på) så är allt ok igen. Jag gör inget med Airport basstationen. Jag har inte haft tålamodet att vänta timmar för att se om det kommer tillbaka av sej själv, eller rättare sagt behovet av Internet har tagtit över.

Jag kan tillägga att allt har fungerat fint en månad eller två sedan jag köpte Airport Extreme basstationen och inget annat har förändrats.

Ligger felet troligast i modemet då om det inte är utåt mot Telia ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 17:43

vad är det för modem som du har?

Jag hade kunnat tjuvtitta i bredbandsteknikernas system om jag hade varit på jobbet, men nu har jag semester så

Men eftersom det funkar direkt efter det att du startar om modemet så låter det mer som om det är hemma hos dig, för är det ett vanligt modem så är det endast en signalomvandlare, låter mer som om det är något router-modem som du har eller så

Ursprungligen av ntity:

vad är det för modem som du har?

Jag hade kunnat tjuvtitta i bredbandsteknikernas system om jag hade varit på jobbet, men nu har jag semester så

Men eftersom det funkar direkt efter det att du startar om modemet så låter det mer som om det är hemma hos dig, för är det ett vanligt modem så är det endast en signalomvandlare, låter mer som om det är något router-modem som du har eller så

Det är ett ZYXEL modem jag fick av Telia då jag (av någon konstig anledning) sa ja till Telia Bredbands TV (som jag aldrig ens kopplat in). Silverfärgat med 4st Ethernet portar, där man BARA kan använda 1 till dator, 2 är till TV och de andra två reserverade (om jag förstått det rätt).

Förut har jag aldrig haft problem, har haft modemet i över ett halvår och Airport Extreme bassationen i minst en månad.

Nu stannar kommunikationen varannan timme eller så och när jag då kollar på modemet så lyser "Power", "1" (där min Ethernet kabel till Airport Extreme bassationen är inkopplad) samt "DSL". När jag tittar på modemet nu när allt fungerar (efter ännu en omstart) så lyser samma lampor.

Jag har inte ändrat något annat, vare sej på Ethernet sidan eller telefonsidan.

Om det inte är bortom modemet mot Telia, vad kan det då vara ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 21:11
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det är ett ZYXEL modem jag fick av Telia då jag (av någon konstig anledning) sa ja till Telia Bredbands TV (som jag aldrig ens kopplat in). Silverfärgat med 4st Ethernet portar, där man BARA kan använda 1 till dator, 2 är till TV och de andra två reserverade (om jag förstått det rätt).

Förut har jag aldrig haft problem, har haft modemet i över ett halvår och Airport Extreme bassationen i minst en månad.

Nu stannar kommunikationen varannan timme eller så och när jag då kollar på modemet så lyser "Power", "1" (där min Ethernet kabel till Airport Extreme bassationen är inkopplad) samt "DSL". När jag tittar på modemet nu när allt fungerar (efter ännu en omstart) så lyser samma lampor.

Jag har inte ändrat något annat, vare sej på Ethernet sidan eller telefonsidan.

Om det inte är bortom modemet mot Telia, vad kan det då vara ?

Med tanke på att jag har utbildat en del av de som sitter och svarar på supporten tidigare i livet så är jag väll bekant med modem och vad som man kan koppla vart, förutsatt att de som jag utbildat inte gått vidare till bättre och roligare uppgifter

Port #3 är för ev IP-telefoni om du känner att behövet skulle krypa på

Eftersom du säger att DSL lampan lyser hela tiden så tappar du inte kontakten med stationen, då är det bara att ta ett steg upp i OSI modellen, IP, antingen är det som sagt DHCP servern som bråkar, men det upptäcks som sagt med tanke på hur många potentiella kunder med problem som ringer som det skulle skapa, förutom att sådan utrustning uppenbarligen är under övervakning

Han som du talade med, om det var på supporten skulle även se eventuel driftstörning då han knappade in dit telefonnummer i ett av systemen, så tror inte att han missat något så enkelt.

Enklaste testet som du kan göra hemma är att ansluta en dator med sladd till modemet och köra lite, observera att det kan ta upp till 20min innan du får IP då du byter eftersom leaset för gammla utrustningen måste gå ut först innan du får ett nytt.

Går det stabilt med datorn, då är det APEn som har problem med klocka eller liknande och därför ej uppdaterar sitt DHCP lease som den skall, funkar det lika dåligt med datorn ring supporten för då måste han som du talat med missat ngt enkelt

Ursprungligen av ntity:

Går det stabilt med datorn, då är det APEn som har problem med klocka eller liknande och därför ej uppdaterar sitt DHCP lease som den skall, funkar det lika dåligt med datorn ring supporten för då måste han som du talat med missat ngt enkelt

Detta låter intressant, men förklara gärna lite mer ingående ang. APE etc.

Tyvärr så är mina TCP/IP grundkunskaper inte så bra som jag skulle vilja att de var, men man kan ju inte kunna allt och jag har redan en massa områden... :o/

Jag förstår exakt vad jag ska göra och hur, men om allt fungerar med bara datorn, vad kan det då vara ?

Jag kör som sagt en nästan helt ny Airport Extreme basstation.

Om jag byter tillbaka till det gamla modemet (innan jag gick från 24Mb/s till 8Mb/s med DTV) kan det vara en lösning ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 21:54
Ursprungligen av SkrotNisse:

Detta låter intressant, men förklara gärna lite mer ingående ang. APE etc.

Tyvärr så är mina TCP/IP grundkunskaper inte så bra som jag skulle vilja att de var, men man kan ju inte kunna allt och jag har redan en massa områden... :o/

Jag förstår exakt vad jag ska göra och hur, men om allt fungerar med bara datorn, vad kan det då vara ?

Jag kör som sagt en nästan helt ny Airport Extreme basstation.

Om jag byter tillbaka till det gamla modemet (innan jag gick från 24Mb/s till 8Mb/s med DTV) kan det vara en lösning ?

DHCP fungerar som så, att du får ett "lease" av servern som innehåller informaion om IP nummer, standardgateway och DNS servrar, dock är det även information som säger att utrustningen som tar emot leaset måste kontakta servern var ex 10 minut som den vill ha kvar adressen och om den missar 2 så kommer servern att anse att utrustningen inte längre är i bruk.

Ett vanligt problem med budget routrarna är att programvaran i dessa är skit helt enkelt, två kända exempel är d-link som hade grova problem med klockan i sina 6X4 modeller och en del andra, varpå det kunde gå allt mellan 5min och 50 minuter mellan de att de uppdaterade leaset, vilket egentligen inte är ett problem så länge som de säger till minst var 20 minut.. Ett annat exempel är Sweex som har en del modeller som helt enkelt skiter i att vänta, och konstant så fort de hinnar floodar DHCP servrarna med anrop vilket i vissa fall leder till att de går ner om de är nog många kunder som helt enkelt inte har känska för kvalite..

Det samma kan hända även Apples utrustning, mjukvaran i dem ballar ur helt enkelt, och lättast då är att återställa dem till fabriksinställningar och börja om.

Om det funkar med datorn, så är det ju då bevisat att det inte är "bredbandet" så att säga, utan att det är APEn som du har kopplat in hemma som är boven. Du kan ju även se om den har senaste firmware osv.

Jag tror inte att det kommer att hjälpa att byta modem, eftersom du inte säger att DSL slocknar (dvs kontakten modem-station är OK), då modemen endast tar in Ethernet frames i ena änden och konverterar dem till ATM celler i andra änden och tvärt om de påverkar inte DHCP eller annat så länge som de inte är router-modem, vilket det inte är de som du har enligt din beskrivning.

Ursprungligen av ntity:

Ett vanligt problem med budget routrarna är att programvaran i dessa är skit helt enkelt, två kända exempel är d-link som hade grova problem med klockan i sina 6X4 modeller och en del andra, varpå det kunde gå allt mellan 5min och 50 minuter mellan de att de uppdaterade leaset, vilket egentligen inte är ett problem så länge som de säger till minst var 20 minut.. Ett annat exempel är Sweex som har en del modeller som helt enkelt skiter i att vänta, och konstant så fort de hinnar floodar DHCP servrarna med anrop vilket i vissa fall leder till att de går ner om de är nog många kunder som helt enkelt inte har känska för kvalite..

Det samma kan hända även Apples utrustning, mjukvaran i dem ballar ur helt enkelt, och lättast då är att återställa dem till fabriksinställningar och börja om.

Tack för svar.

Först reagerade jag då du skrev budget routrar då jag la 1600kr på en Apple Extreme eftersom jag var trött på D-Link, men sedan så inser jag att det kanske är en mjukvaru grej.

Jag ska prova att göra en reset på min router (har förresten glömt admin passwordet på den...) och ska se om jag kan kolla firmware m.m.

Återkommer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 00:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Tack för svar.

Först reagerade jag då du skrev budget routrar då jag la 1600kr på en Apple Extreme eftersom jag var trött på D-Link, men sedan så inser jag att det kanske är en mjukvaru grej.

Jag ska prova att göra en reset på min router (har förresten glömt admin passwordet på den...) och ska se om jag kan kolla firmware m.m.

Återkommer...

jag skulle nog kalla APEn för en budget router med dock. En Cisco ASA eller en Juniper netscreen/SSG skulle väll vara det som jag tycker är ok om man nu inte bygger en egen med en VIA Epia eller liknande, men alla dessa ligger ju en bit norr om 3000:-

Misstänker att det är en arbetsskada dock..

Jag skulle rekomendera en äldre burk med två nätveskskort och OS:et Clarkconnect installerat.
Om man är något bra på datorer så sätter man upp ett sådant nät på några timmar.

Till denna så kan ni sedan koppla er AirPort Extreme (i bryggat läge) och en switcher för att grena nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 00:22
Ursprungligen av snouser:

Jag skulle rekomendera en äldre burk med två nätveskskort och OS:et Clarkconnect installerat.
Om man är något bra på datorer så sätter man upp ett sådant nät på några timmar.

Till denna så kan ni sedan koppla er AirPort Extreme (i bryggat läge) och en switcher för att grena nätet.

Tror inte han är spec intereserad av att ersätta APEn, spec inte med något som tar 50x så mycket ström

Ursprungligen av ntity:

Tror inte han är spec intereserad av att ersätta APEn, spec inte med något som tar 50x så mycket ström

Nja, jag vill ha något smidigt (och pålitligt!) som alla i familjen kan använda då alla har varsin MacBook/PowerBook, bara Kenny (katten) som inte har en egen trådlös dator...

Det tar mindre än 2 timmar för den att tappa uppkopplingen.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2008-09-25 21:26

Jag har ett zyxelmodem och internet funkar väldigt dåligt.Jag har varit på Telia och Zyxel i 1 år,men nu har nåt hänt: Telias kundchef ringde mig häromdagen,för han hört talas om mitt problem.Det visade sig att han också hade ett Zyxel modem och en Imac och hade också detta specifika problem.Uppe i adressfältet så stannar det blåa strecket efter andra slashen och innan det första dubbelw et. Nu är tydligen apple inkopplat också.

  • Medlem
  • 2009-09-27 20:35

Är det någon kvar som vet hur det gick?

Sitter hemma hos ett äldre par med telias Zyxel-modem med exakt samma problem som ni talat om här. Undrar därför om det är någon som vet hur man gör. Nu verkar det som om det räcker med att ta fram nätverksinställningarna/avancerat/Förnya DHCP-tilldelning så kommer Internet tillbaka. Men det händer hela tiden...

Kommer inte ihåg...

Gick över till BB och har inga problem alls.

LCR

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-05 16:26

Zyxel kommer ut men inte Mail eller Safari

Har just installerat ZyXel 320 "bredbandsdelare"(ja de kallar det så) till Zyxels modem och en MacBook. En iMac delar också på anslutningen men trådbudet direkt till modemet.
Installerade efter instruktionerna får meddelandet att "Du är nu anslutet till internet" men Mail och Safari får ingen kontakt. Trots att det är samma inställningar som på Imacen, importerade med flyttassistent.
ZyXel har ingen support för Mac OS !!!!!!!?????-Idag????
Nu står hoppet till Telia om inte någon här har ett genidrag att dela med sig.

zyxel problem?

Hej, varför kommer jag inte ut på nätet via min router Zyxel P320 W ?
Det är ett oskyddat nätverk som jag har på jobbet , routern är typ 1 meter ifrån.
Det står hela tiden bara att den "läser in".
Jag kör min laptop på samma utan problem.
Hemma funkar det klockrent, men inte på jobbet !
Vad gör jag för fel?:'(

1
Bevaka tråden