Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macken - en blog om Mac, för Mac och med Mac

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-25 18:51

Jag sticker ut hakan och "pluggar" hänsynlöst min egen blogg - Macken.
Tanken är att samla nyhetstips, nyheter, lite tips, tricks om Apple, Mac - för vanliga Mac-användare och skriven av en mac-användare.

Bloggen är precis som namnet säger en sorts samlingsplats för allehanda nyheter, uppslag, rykten och annat - såsom forna tiders Mackar - ni vet den som låg mitt i byn.

Macken 2.9.9

Gillar designen, intressant information, snyggt!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-26 07:26
Ursprungligen av Marcus_R:

Gillar designen, intressant information, snyggt!

Jättetack, det värmer, sporrar och ger ny energi.

snyggt, kanske att bakgrundstoning blir aningen för blå, får för min del vara lite kortare, klipp av den på hälften och spara toppen av vad det är nu. Hur som helst, snyggt och kul läsning

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-26 16:36
Ursprungligen av lill_postiZ:

snyggt, kanske att bakgrundstoning blir aningen för blå, får för min del vara lite kortare, klipp av den på hälften och spara toppen av vad det är nu. Hur som helst, snyggt och kul läsning

Tackar och bockar - bakgrunden - tja, jag gillar den så den får nog leva ett tag till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 20:53

Snyggt! Men är det meningen att nyansen ovanför "fönstret" ska vara lite skuggad i överkant, men inte runt hörnen (de är ljusare/oskuggade)?
Annars som sagt, snyggt och kul att det ser ut som ett OSX-program, med finder-liknande genvägar till vänster. Helt klart en sida som är värd att hålla koll på framöver.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-27 09:00
Ursprungligen av doomas:

Snyggt! Men är det meningen att nyansen ovanför "fönstret" ska vara lite skuggad i överkant, men inte runt hörnen (de är ljusare/oskuggade)?
Annars som sagt, snyggt och kul att det ser ut som ett OSX-program, med finder-liknande genvägar till vänster. Helt klart en sida som är värd att hålla koll på framöver.

Det är meningen att det ska vara lite skugga runt om hela kanten. Tack för berömmet - som jag redan har sagt - sånt värmer, sporrar och ger mer energi.

Senast redigerat 2009-02-28 16:30
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-08 12:06

Macken 2.9.9 - är nu uppdaterad (igen) och med ett galleri där du bland annat hittar bakgrunder för din iPhone och/eller iPod Touch.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-04-15 11:56

Nu kan du följa Macken via Twitter.

http://twitter.com/northwiz

Kommer på mig själv med att ofta vara inne på din blogg för nyheter.... i princip varje dag.

tack för att den finns - och tack för att du finns.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-04-21 19:22
Ursprungligen av Goflorp:

Kommer på mig själv med att ofta vara inne på din blogg för nyheter.... i princip varje dag.

tack för att den finns - och tack för att du finns.

Wow, den kommentaren satt där den skulle - i hjärteroten .. och som den värmde.
Fantastiskt - jättetack!

Jag anser att det kramas för lite i landet...

Så du får en varm virtuell kram Northwiz.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-04-23 18:30
Ursprungligen av Goflorp:

Jag anser att det kramas för lite i landet...

Så du får en varm virtuell kram Northwiz.

Instämmer så den kommer tillbaka, direkt.

Ursäkta mig, men är inte "macken" bara smygreklam för dig & ditt företag?
Ganska uppenbart, eller hur? På en blogg skriver man personliga inlägg, din sk. Blogg är ju ett sammasurium av andras verk & journalistiskt slit...

Errka

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Ursäkta mig, men är inte "macken" bara smygreklam för dig & ditt företag?
Ganska uppenbart, eller hur? På en blogg skriver man personliga inlägg, din sk. Blogg är ju ett sammasurium av andras verk & journalistiskt slit...

Errka

Om han nu får ett jobb extra om året då, kan han väl vara värd det.

På en blogg skriver man vad man vill. Det kan vara en politisk blogg t ex, eller en blogg om uppdateringar till ett modem eller... ja du fattar förhoppningsvis.

Att länka till andras saker är väl helt i sin ordning år 2009 va? Han sammanfattar och HITTAR en hel del nyheter som jag annars skulle missa.
Jag är bara glad att ngn gör jobbet och letar fram möget - eller rättare sagt sorterar bort möget från det läsvärda.

Förutom allt annat så heter det "sammelsurium".

Det är väl OK att MacWorld, AAPL.se, 9To5Mac, AppleInsider, Cult of mac länkar till andras verk? Varför skulle det inte vara OK på Macken 2.9.9 ?

Bifogar en länk till någon annans verk;
http://susning.nu/Sammelsurium

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-05-12 12:43
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Ursäkta mig, men är inte "macken" bara smygreklam för dig & ditt företag?
Ganska uppenbart, eller hur? På en blogg skriver man personliga inlägg, din sk. Blogg är ju ett sammasurium av andras verk & journalistiskt slit...

Errka

Det framgår tydligt vem som står bakom bloggen, vad den innehåller och vilken domän den sorterar under. Vill du ha det till smygreklam för vårt företag så är det helt upp till dig. Jag skäms inte för det vi gör lika lite som jag försöker dölja det. Jag driver ett företag tillsammans med andra. Det är ett faktum, inte smygreklam. med din snäva tolkning skulle ju i princip ingen egen företagare kunna bli medlem på 99.se.

När det sedan kommer till innehållet så är det en blandning av det jag skriver själv och det jag hittar på nätet, så långt är det riktigt. Tolkningen om vad en blog får innehålla, eller ska innehålla får också stå för dig. Det finns inga regler.

Sedan hoppas jag att du noterat att jag alltid både anger och länkar till källan för uppgifterna - om det inte är jag själv som skrivit. Vad det skulle vara för fel i det har jag svårt att se och gillar du inte Macken - läs den inte. Enkelt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-05 16:27

Bloggen är nu utbyggd, länkad till FaceBook, Twitter och med "chatfunktion". Det har även tillkommit en del nya avdelningar sedan sist samt att den numera alltid uppdateras mellan 08.00 och 20.00 - alla dagar i veckan.

Goflorp, jobbar du hos Winterkvist?

Ursäkta mitt stavfel angående "sammelsurium"...

/Errka

Nej, men hans blogg är bra. Därför tar jag honom i försvar.

Det finns en forumregel som säger att man inte får göra reklam för egen eller andras näringsverksamhet.

Men jag tycker inte att den där bloggen kan anses vara näringsverksamhet. Det är ju bara en samling Mac-nyheter, precis som de sajter Goflorp ger exempel på.

Jag tycker att den här länkningen är helt OK, så jag tycker att vi lägger ner er lilla debatt.

Om ErrkaPetti har några belägg för att Northwiz skulle tjäna pengar på bloggen, så får du gärna skicka ett PM, så kan vi ta ställning till det då.

/Mod

Senast redigerat 2009-05-11 10:56

Inget händer när jag surfar till Macken 3.0.0
Laddar laddar laddar - vit sida - verkar som OpenDNS inte hittar...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-06 09:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Inget händer när jag surfar till Macken 3.0.0
Laddar laddar laddar - vit sida - verkar som OpenDNS inte hittar...

Aj då - jag kör med OpenDNS och det fungerar här hos mig.

Ping has started…

PING macken.winterkvist.com (213.199.98.103): 56 data bytes
64 bytes from 213.199.98.103: icmp_seq=0 ttl=47 time=30.987 ms
64 bytes from 213.199.98.103: icmp_seq=1 ttl=47 time=30.940 ms
64 bytes from 213.199.98.103: icmp_seq=2 ttl=47 time=30.434 ms

--- macken.winterkvist.com ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 30.434/30.787/30.987/0.250 ms

1
Bevaka tråden