Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype över 3G (Godkänt av AT&T, men i Sverige?)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen valde AT&T att godkänna att Skype och Google Voice använder deras nät.
Frågan är då: kommer detta medföra att Skype och Google Voice kommer fungera över det svenska 3G-nätet?

källa macrumors:
AT&T to Allow Skype and Google Voice to Operate on Its Mobile Network? [Update: Confirmed] - Mac Rumors

AT&T är en lokal amerikansk operatör så jag antar att det inte har någon som helst påverkan alls för svenska kunder. På precis samma sätt påverkas inte amerikanska AT&T-kunder när Telia gör något i Sverige.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-07 21:16
Ursprungligen av Marcus K:

AT&T är en lokal amerikansk operatör så jag antar att det inte har någon som helst påverkan alls för svenska kunder. På precis samma sätt påverkas inte amerikanska AT&T-kunder när Telia gör något i Sverige.

Jag tror det finns en viss möjlighet att det kan påverka. Det är väl Apple som har spärrat den funktionen hos oss, inte Telia. Så om AT&T "låter" Apple släppa fram den funktionen kan det nog bli så för oss också.

Ja, spärren ligger ju i appen. Så släpps det en Skype app som funkar över AT&T's 3G-nät, ser jag inte varför det inte skulle funka på det svenska 3G-nätet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-08 09:15

Skype fungerar i sverige, jag har kört det på min Nokia ett par gånger senaste året.

Tre brukar göra reklam för det http://www.tre.se/templates/AddOnPage.aspx?id=35809 och säljer även vissa telefoner med det förinstallerat. Så att svenska operatörer skulle spärra det just för iPhone känns inte troligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-08 18:40
Ursprungligen av Mija:

Skype fungerar i sverige, jag har kört det på min Nokia ett par gånger senaste året.

Tre brukar göra reklam för det Skype och säljer även vissa telefoner med det förinstallerat. Så att svenska operatörer skulle spärra det just för iPhone känns inte troligt.

Skype för iPhone fungerar i alla länder men endast över wifi. Fungerar det över 3G så är det något nytt för mig i alla fall.

//Rob

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-08 18:45
Ursprungligen av Robo-X:

Skype för iPhone fungerar i alla länder men endast över wifi. Fungerar det över 3G så är det något nytt för mig i alla fall.

Se trådens rubrik.

Tråden handlar om att AT&T nu tillåter VOIP i sitt 3G nät och att och att Skype nu kanske ska släppa en version som tillåter Skype över 3G om Apple godkänner den versionen. Och om det då kommer fungera i Sverige.

Jag skrev att det är inte troligt att operatörerna i Sverige skulle stoppa/hindra just Skype i iPhone i deras nät när dom tillåter alla andra telefoner att köra Skype. Över 3G.

Undrar vad det kostar att Skypa via 3G (datatrafik-roaming) t.ex. Japan/Sverige. Det är nog billigare att ringa som vanligt :-D. Skype via WiFi är nog det enda som är av intresse. Givetvis ser mobiloperatörerna till att det aldrig kommer att vara billigare att Skypa via deras nät än att ringa via deras nät. Allt annat är suicidalt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-08 19:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Undrar vad det kostar att Skypa via 3G (datatrafik-roaming) t.ex. Japan/Sverige. Det är nog billigare att ringa som vanligt :-D. Skype via WiFi är nog det enda som är av intresse. Givetvis ser mobiloperatörerna till att det aldrig kommer att vara billigare att Skypa via deras nät än att ringa via deras nät. Allt annat är suicidalt.

Till andra Skypeklienter kostar det 0 kr över 3G. Men du måste ju givetvis ha ett "internettillägg" på ditt telefonabonnemang, men det har du väl redan precis som dom flesta iPhoneägare, och det är där mobiltelefonoperatörerna får sin del av kakan.

Ska du ringa med Skype i mobiltelefonen till fast telefon så tillkommer kostnad för det, till Skype, för den tjänsten.

1
Bevaka tråden