Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det för mycket Apple i Mac-världen?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 23:43

Som hängiven mac-älskare och Apple-fan får man ibland lite 'hemmablint seende' (jodå)...
Att vi lever, jobbar och leker med denna värld hela dagarna betyder ju inte att vi också på samma gång har en sund distans till 'fenomenet' Mac/Apple!

Let's face it: det finns en hype kring Apple och deras produkter som ibland får astronomiska proportioner! Kan det vara så att vi 'vardagsanvändare' t.o.m. tycker att det ibland blir lite väl mycket Apple i macvärlden?!

Jag har tidigare ställt frågan vad som skulle få just dig att ifrågasätta användandet av Apples produkter, och jag tror (helt ärligt) att vi är alla ganska tålmodiga och toleranta (läs: lojala) användare som inte släpper greppet hur lätt somhelst... MEN, handen på hjärtat, visst finns det saker som bara 'blir förmycket' även för den mest hängivne mac-fantasten... (se det t.ex. som en fråga om vad Apple borde bli bättre på)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 23:56

Låt mig börja själv då: en av de starkaste kritiska rösterna handlar om Apple's anda av 'elitism' - att vi alla Apple-fans försöker vara 'förmer' än andra... Vi som är 'hardcorefans' vet ju att det mer handlar om att Apple utmanar konventionella lösningar och 'mainstream'! Iallafall har det varit så, historiskt sett. Nu börjar Apple i.o.m. sina helt fantastiska framgångar med ITunes och iPhone att bli riktigt stora - och då plötsligt ritas 'kartan' om - Apple är inte längre 'underdogen' som skall slå Microsoft på käften. Apple är snarare branschledande vad gäller utveckling och inovationer - men kanske framförallt av marknadsföring!

Och här kommer min ev. 'kritik' in: Apple handlar ibland alltförmycket om smart marknadsföring - mer än verkligt inovativa och revolutionerande produkter. Ibland önskar jag mer 'kött på benen'!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-12 00:47

Jag räknar mig inte som en hardcore Applefan. Iallafall inte enligt mig själv. Jag körde länge Windows innan jag ens tittade på en Applepryl. Apple var ju i folkmun känt för att producera sega datorer till ett segt operativsystem. Det var iallafall vad som sas. Detta var på OS9-tiden och alla omänskligt fula datorer som flera liknade en husvagnstoalett.

Några år senare fick jag genom en arbetskollega pilla lite på en 12" Powerbook. Jag tyckte den var riktigt najs och ville verkligen ha en sån. Då var det endast pga att den datorn var snygg och liten, och inte beroende på OS X.
Jag var precis på väg att köpa en begangnad PB när en kompis sa; "Vafan!? Dom har ju precis släpps Macbook. Köp en sån istället!". Så blev det och jag köpte den första vita Macbook dom släppte och jag blev såld. Helt såld.
Jag använde den i något år och bytte sedan upp mig till en Macbook Pro. Den tog helt över och jag sålde den stationära PC med Windows pga att jag aldrig använde den längre

Nu har det gått flera år och jag är Apple trogen. Dom får släppa vad dom vill. Jag köper. Jag älskar deras produkter och kommer dom vara evigt trogen... tills något annat företag kommer för att revolutionera min värld.

1
Bevaka tråden