Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MorphOS, nu ute för Mac Mini PPC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-10-13 12:32

Nu kan alla som har en Mac mini G4a köra det Amigalika operativsystemet
MorphOS på sin mini.
Kolla in nyheten här:

MorphZone: The MorphOS Portal

Dualboot kanske?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-10-17 07:04

Ingen som har en mac mini g4 som provat?

Vad är det bra för? Mer än Amiga-nostalgi? Om det inte är användbart "i verkligheten" är det kanske inte speciellt många i Sverige som _både_ gillar (dyrkar?) Amiga och har en Mac Mini PPC.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-10-17 07:33

Det kanske finns fler som är som mig, grymt intreserade av olika operativsystem bara och tycker det är kul att leka lite

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-17 09:14

Jag håller på att flytta, men jag hade tänkt att prova faktiskt. Även Amiga OS 4.1 bootar ju på PPC Mac MInis, så det finns en hel del för den amiga-tokiga att pyssla med.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-10-17 09:42

Ja, jag tycker det är grymt intressant ialf!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 10:46

Ovsing, jag förstår dej! Jag är precis likadan, OS X är självklart det ända alternativet om man ska använda sin dator på riktigt. Men det är jätte kul att testa olika operativsystem och leka med datorer, själv har jag förutom mina riktiga Macar även en MSI Wind som trippelbootar OS X, Ubuntu och Windows 7. Mitt nästa projekt är nog att bygga en "NeXTbook" man tar en gammal pc-laptop och installerar NeXTstep på den! Att köra MorphOS eller Amiga OS på en Mac Mini G4 låter som en fantstisk idé! Men om man bara är ute efter att spela lite grymma spel går det ju lika bra med en Amiga-emmulator.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-10-17 11:13

Absolut, men det är det coola att Operativet fortfarande utvecklas som jag tycker är så häftigt, och numera finns det ju faktiskt en riktigt bra webläsare till MorphOS, nämligen OWB, så nu går det ju att surfa med den också, och flash stöd är på g har jag hört.
Jag vann faktiskt en auktion på en 1,5 Ghz Mac mini nu på morgonen så nästa vecka blir det lek och skoj med MorphOS här hemma hehe

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-10-17 12:02

Exempel på MorphOS skrivbord

Några exempel på MorphOS skrivbord:

1
Bevaka tråden