Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiell upplåsning

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 10:04

Detta kanske är allmänt känt men då jag inte ser att detta diskuterats tidigare vill jag dela med mig av mina svettiga efterforskningar.

Många med mig har köpt en begagnad iPhone. Matar du in ditt serienummer här ser du om telefonen omfattas av gratis service och reparatione, skulle den inte längre omfattas innebär det att den köptes för över 12 månader sedan och i många fall borde telefonen alltså gå att låsa upp på laglig väg via service providern.

Modellnumret ger dig en aning om telefonens ursprung. I mitt fall såldes telefonen låst till antingen Telia Danmark eller NetCom i Norge och efter omfattande kontakt med deras helpdesk kan jag meddela att det inte räcker med IMEI- eller serienummer för att erhålla en upplåsningskod. Du måste kunna ange antingen med vilket telefonnummer din iPhone såldes med eller personnumret på personen som ursprungligen köpte den... tjena

Tack för kaffet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-21 17:12
Ursprungligen av FreddeB:

Detta kanske är allmänt känt men då jag inte ser att detta diskuterats tidigare vill jag dela med mig av mina svettiga efterforskningar.

Många med mig har köpt en begagnad iPhone. Matar du in ditt serienummer här ser du om telefonen omfattas av gratis service och reparatione, skulle den inte längre omfattas innebär det att den köptes för över 12 månader sedan och i många fall borde telefonen alltså gå att låsa upp på laglig väg via service providern.

Modellnumret ger dig en aning om telefonens ursprung. I mitt fall såldes telefonen låst till antingen Telia Danmark eller NetCom i Norge och efter omfattande kontakt med deras helpdesk kan jag meddela att det inte räcker med IMEI- eller serienummer för att erhålla en upplåsningskod. Du måste kunna ange antingen med vilket telefonnummer din iPhone såldes med eller personnumret på personen som ursprungligen köpte den... tjena

Tack för kaffet

Jo, så säger Telia också.... lite konstigt eftersom personnummer inte sparas i telefonen, och troligen inte det första telefonnumret heller. Så det är bara en byråkratisk grej då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 21:17

Detta tycker jag verkar konstigt då telefonen redan är låst när den kommer till Sverige och så vitt jag vet skickar Telia inte dessa uppgifter tillbaka till Apple. Men det kan ju vara så att Apple kräver detta för att lämna ut koden. Alt för att så få som möjligt skal utnyttja detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-27 21:51

Kan man inte se det som en form av stöld-skydd? Stulna telefoner blir omöjliga att låsa upp lagligt (vilket inte en tjuv ändå bryr sig om).

Men det är väldigt bra information att veta om man ärligt köper en begagnad telefon! Se till att få med lite ursrungsdokumentation...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 22:09

Jag kan tänka mig att Apple kräver detta för att hindra massupplåsning (att anställda i butiker hämtar koder a mass). Om de har ett handle kan de ju se om ett nummer dyker upp onaturligt ofta i statistiken. Jag har för mig att butiken måste in på nån Applesida för att hämta koden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 13:31

Apple låser ju upp telefonen via IMEI-numret så kravet på själva telefonnumret/personnumret verkar bara vara ett löjligt tillägg för att hålla telefonen bunden till avtalet/operatören. Det känns som en "last minute concession" från slutförhandlingarna med operatörerna där Apple kastade in ett köttben för att få med dem som partners (in crime!) Detta gynnar operatören men sannerligen inte Apple som helt klart förlorar credz hos slutanvändarna.

Det är smått gåtfullt men det finns säkerligen en fin passus någonstans i slutanvändaravtalet som stödjer denna dumhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 23:25

Det är väl inga tvivel om att det gynnar Apple att marknaden för andrahands svensksållda och lagligt upplåsta iPhones begränsas till de som har tillgång till förstaanvändarens telefonnummer / personnummer?
Om det var Telias påfund, varför är det inte standard procedur på _alla_ upplåsningar?

Senast redigerat 2009-09-29 23:35
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-30 12:49
Ursprungligen av beh:

Det är väl inga tvivel om att det gynnar Apple att marknaden för andrahands svensksållda och lagligt upplåsta iPhones begränsas till de som har tillgång till förstaanvändarens telefonnummer / personnummer?
Om det var Telias påfund, varför är det inte standard procedur på _alla_ upplåsningar?

Om man köper den med kontantkort registreras väl inte alltid personnumret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 13:22
Ursprungligen av beh:

Det är väl inga tvivel om att det gynnar Apple att marknaden för andrahands svensksållda och lagligt upplåsta iPhones begränsas till de som har tillgång till förstaanvändarens telefonnummer / personnummer?
Om det var Telias påfund, varför är det inte standard procedur på _alla_ upplåsningar?

Vi lär aldrig få klarhet i vem som tryckte igenom denna klausul men jag vill nog fortfarande hävda att det gynnar operatörerna MER än Apple själva. med detta upplägg kommer dessa telefonerna aldrig ur operatörernas faktuereringsrullor emedan Apple gynnas på så sätt att de säljer något fler telefoner på detta sätt. Hur upplåsningsförfarandet ser ut för Nokia, SE, HTC vet jag faktiskt inte. Någon som kan upplysa mig?

Låt oss hoppas att Dev-Team levererar en 100%-ig lösning för varje FW uppdatering

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-30 10:08

Intressant info för den som köpt en iPhone 3 begagnad i butik, som jag hos Mobil Vasa på Dalagatan i Stockholm i oktober i fjol. Tyvärr raderade jag i hastigheten den mailadress som dök upp vid kontakt med appstore. Butiken sade att telefonen skulle kunna låsas upp efter ett år, men det förutsätter ju att de kan förmedla den nödvändiga infon om säljaren. Frågan är om inte integritetsskydd råder för uppgift om personnummer och telefonnummer ang en privat säljare och att butiken kan vägra att lämna ut uppgifterna. Vidare kan ju butiken hävda att de inte kände till denna regel som ju ingen kunde ha tillämpat för ett år sedan. Och hur bevisar man att muntligt besked givit om att telefonen kunde låsas upp? I vilken mån binds butiken av att kringstående kunder hävdat att telefonen kan låsas upp efter ett år? Inte alls. Låsning=blåsning.

När jag frågade i en Teliabutik i somras sades de endast att de behövde IMEI-nummer.

PS. när jag nu kollar den länk som gavs i första ínlägget ges uppgiften att telefonen inte längre täcks av garanti. Men det står också att den är registrerad och det har inte jag gjort så det bör vara av första användaren. På ngt jvla vänster borde ju Telia kunna ta reda på till vilket telefonnummer IMEI-numret var knutet. Det verkar en skum regel om numret kan tas fram av Telia men de vägrar göra det för att den som har telefonen ska lämna uppgiften.

Dessutom kan påpekas att personnummer ingalunda finns i alla länder där iPhone säljs och att telefonnummer inte behöver vara bundna till person. Ringde butiken som sålt telefonen (vidare) och de var synnerligen ointresserade av problemet.

Senast redigerat 2009-09-30 10:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 00:44
Ursprungligen av jonasolof:

På ngt jvla vänster borde ju Telia kunna ta reda på till vilket telefonnummer IMEI-numret var knutet. Det verkar en skum regel om numret kan tas fram av Telia men de vägrar göra det för att den som har telefonen ska lämna uppgiften.

Telia har total koll på alla IMEI, IMSI och ICC-ID som användare har. Det är så nätet fungerar. Posta gärna om ni får ut mer info om hur detta fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 13:04

Jag har bett Telia kundtjänst reda ut allt detta (i en av de klistrade trådarna)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 23:59

Anders Häll på Telia gav ett goddag yxskaft svar så ingen är mer klok nu än tidigare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-14 19:16

Efter utbyte?

Har ett spörsmål om officiell upplåsning från Telia.
Är en av de som råkat ut för måndagsex av iphone 3g, 4ggr. Igår fick jag efter lite om och men, en 3GS i utbyte som lite plåster på såren.

Till historien hör att denna 3GS kom med 12 mån garanti. Mitt abbonnemang (tecknat vid iPhoneköpet) jag haft i över 12 mån står orört och har bindningstid till januari 2010.

Vet inte om jag är berättigad upplåsningen nu när denna kanske ses som ett "nytt" köp. Vad tror ni? Telias kundtjänst kunde inte svara på det utan hänvisade mig till butiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 09:32

Jag ahr haft mobiltelefonabonnemang med Telia sedan 1987 med samma telefonnummer plus ytterligare ett antal fasta abonnemang+ mobilabonnemang + ISDN adsl från första stund det var tillgängligt. Telia har tjänat flera hundra tusen kr på mig. Köpte en iphone 3G 16 för ett år sedan, second hand utan att butiken i hålet i väggen gav de uppgifter som nu behövs och när jag nu ringer säger de bara att de inte har uppgifterna.

Kundhistorien/relationen till Telia borde vara ge förhandlingsposition med tanke på att det numer finns alternativ. En får se.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-01 15:47
Ursprungligen av jonasolof:

Jag ahr haft mobiltelefonabonnemang med Telia sedan 1987 med samma telefonnummer plus ytterligare ett antal fasta abonnemang+ mobilabonnemang + ISDN adsl från första stund det var tillgängligt. Telia har tjänat flera hundra tusen kr på mig. Köpte en iphone 3G 16 för ett år sedan, second hand utan att butiken i hålet i väggen gav de uppgifter som nu behövs och när jag nu ringer säger de bara att de inte har uppgifterna.

Kundhistorien/relationen till Telia borde vara ge förhandlingsposition med tanke på att det numer finns alternativ. En får se.

Gick in i en teliabutik, visade kvittot på andrahandsköpet på Mobilvasa, betalade 300 kronor och gjorde en uppgradering av telefonen till 3.1.2 idag och då var telefonen också upplåst.
Frågade i en annan butik vad som krävs utöver imeinummer. Kvittot från köpet sade de. Uppenbarligen funkade ett andrahandskvitto också. Det verkar inte finnas någon prövning högre upp, beslutet att godkänna upplåsning tas av personalen i butiken.

Skönt att inte behöva förhandla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 10:03

ptMAe, du fick väl till svar av Telia att möjligheten till upplåsning är baserad på abonnemanget och inte telefonens ålder?

jonasolof: vilka uppgifter var det du avkrävdes? Jag fick intryck av Telias kundtjänsttråd här på forumet, även om svaret var svävande och av andra användare på olika forum, att det räcker med att gå in i butiken med IMEI-numret/telefonen? Känner Telia inte igen IMEI-numret spm en Halebop/Telia-låst telefon är det naturligtvis lite knepigare....

EDIT: jag ser nu i Telias 'frågetråd' att man avkrävs originalkvitto. "Sugit... to say the least"

Senast redigerat 2009-10-16 11:32
Ursprungligen av FreddeB:

EDIT: jag ser nu i Telias 'frågetråd' att man avkrävs originalkvitto. "Sugit... to say the least"

Det är helt klart en försiktighetsåtgärd för att stöldgods inte ska kunna låsas upp. Jag tycker det är bra. Köper jag begagnat kräver jag nästan alltid att få med mig originalkvitto, beroende på vad det är för pryl och pris.

Senast redigerat 2009-10-17 02:53
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-17 10:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är helt klart en försiktighetsåtgärd för att stöldgods inte ska kunna låsas upp. Jag tycker det är bra. Köper jag begagnat kräver jag nästan alltid att få med mig originalkvitto, beroende på vad det är för pryl och pris.

Och om man nu råkar ha slarvat bort det, det åkte med i tvättmaskinen, låg på skrivbordet och har blekts till oigenkännlighet, då ska man aldrig kunna låsa upp sin telefon???
Telia har ju alla uppgifterna i sin databas, varför ska man behöva lita på en pappersbit?

Ursprungligen av kenjon:

Och om man nu råkar ha slarvat bort det, det åkte med i tvättmaskinen, låg på skrivbordet och har blekts till oigenkännlighet, då ska man aldrig kunna låsa upp sin telefon???
Telia har ju alla uppgifterna i sin databas, varför ska man behöva lita på en pappersbit?

Haha, anklaga inte mig. Jag säger bara den för mig högst troliga anledningen till att det är som det är. Jag vet inte om det förändrar saken om man registrerat luren på Apples hemsida eller sådär. Men det är klart som sjutton att de vill stävja användandet av stöldgods i så stor utsträckning som möjligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-19 22:36
Ursprungligen av FreddeB:

ptMAe, du fick väl till svar av Telia att möjligheten till upplåsning är baserad på abonnemanget och inte telefonens ålder?

EDIT: jag ser nu i Telias 'frågetråd' att man avkrävs originalkvitto. "Sugit... to say the least"

Då var det gjort.
Såhär ser det ut i iTunes efter att upplåsningen är gjord: http://i58.photobucket.com/albums/g264/ptMAe/Skrmavbild2009-10-18kl192331.png

Behövdes kvitto, 300 kronor och faktiskt en återställning innan den gick igenom. Inga meddelanden poppade upp i iTunes om att upplåsningen fanns om man återställde. Jag väntade 2 dagar innan jag förstod att det kanske var vad som behövdes. Bra att veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 09:17
Ursprungligen av ptMAe:

Då var det gjort.
Såhär ser det ut i iTunes efter att upplåsningen är gjord: http://i58.photobucket.com/albums/g264/ptMAe/Skrmavbild2009-10-18kl192331.png

Behövdes kvitto, 300 kronor och faktiskt en återställning innan den gick igenom. Inga meddelanden poppade upp i iTunes om att upplåsningen fanns om man återställde. Jag väntade 2 dagar innan jag förstod att det kanske var vad som behövdes. Bra att veta.

Grattis, efter allt joxande med Ultrasn0w var även jag tvungen att spara en skärmdump av min officiella upplåsning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-20 11:57

Befrielse

Ursprungligen av FreddeB:

Grattis, efter allt joxande med Ultrasn0w var även jag tvungen att spara en skärmdump av min officiella upplåsning

En sån befrielse alltså. Skall kanske skriva ut den som julkort och skicka till släkten i år.

Ursprungligen av ptMAe:

Då var det gjort.
Såhär ser det ut i iTunes efter att upplåsningen är gjord: http://i58.photobucket.com/albums/g264/ptMAe/Skrmavbild2009-10-18kl192331.png

Behövdes kvitto, 300 kronor och faktiskt en återställning innan den gick igenom. Inga meddelanden poppade upp i iTunes om att upplåsningen fanns om man återställde. Jag väntade 2 dagar innan jag förstod att det kanske var vad som behövdes. Bra att veta.

Du får lyssna igenom dina podcasts, du har 22 nya avsnitt ju

Ja, det är väl klart som fan?!

1
Bevaka tråden