Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk förlorat, iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-11 12:47

Med jämna mellanrum får jag upp en dialogruta i min iPhone 3G som säger "Nätverk förlorat. Ditt valda nätverk är inte längre tillgängligt. Du kan välja ett annat nätverk i inställningar".
Problemet är att detta meddelande kommer upp fast jag har bra teckning på telefonen. Den tappar egentligen inte nätverket, fast den säger att den gör det. Ibland kommer den till och med upp när jag pratar i telefonen utan att jag märker några förändringar i täckningen.
Kollade runt lite och de flesta som fått samma felmeddelande verkar köra på en jailbreakad telefon eller med ett annat abonnemang. Men jag har inte jailbreakat min och använder Telias riktiga abonnemang.
Några idéer vad detta kan bero på eller hur jag fixar det?

Vad händer om du väljer "Återställ alla inställningar" under inställningar?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-11 13:56

Jag testar detta.
Än så länge ser det bra ut, men jag får avvakta lite och se om felmeddelandet dyker upp igen. Återkommer...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 14:22

Det påverkar endast wlan. Har du ett wlan så kan det bero på att du är för långt bort och den tappar kontakten. Prova att stänga av "Ask to join Networks" i Wlan inställningarna.

//Rob

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-11 15:13

Jag provar detta också.
Men när jag får upp felmeddelandet och väljer att söka efter andra nätverk så börjar den bläddra mellan telefonnätverk, inte wlan.
Använder trådlöst närverk hemma och har placerat routen så att jag alltid befinner mig inom fem meter. Det vore konstigt om den tappar kontakten på det avståndet när ingenting är emellan.

Dom där varningsskyltarna dyker upp ganska ofta för mig...och jag har inte ens wlan påslaget :-D. Jag tror att det är en bugg och den betyder ingenting. Jag ignorerar det helt.

Samma varningsmeddelande fick jag för första gången i torsdags. Trots att jag körde bil där jag vet att täckningen är mycket bra på vissa ställen så hittade den själv inte nätet igen.
När jag kom hem testade jag att starta om den men fick samma meddelande. Efter det stängde jag av den, tog ut simkortet och startade den igen. Första samma meddelande men efter ett tag hittade den nätet igen. Efter den dagen tror jag meddelandet dykt upp en eller två gånger till men då visade den täckning precis som för dig Jimsan.

  • Medlem
  • 2009-03-11 23:12

Är iphoneägare sen dryga månaden och detta meddelande har en tendes till att ploppa upp då och då. Lite retligt är det att man inte kan stänga av att varningsmeddelandet visas. För vad jag förstår det som så säger den till varje gång jag tappar 3g täckning när det är påslaget? Eller jag är ute och cyklar? Har aldrig varit med om att telefonen tappat täckning helt och att den inte gått att ringa ifrån. Ska man ta detta som normalt eller behöva vara "orolig"?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 20:25
Ursprungligen av Nymf:

Är iphoneägare sen dryga månaden och detta meddelande har en tendes till att ploppa upp då och då. Lite retligt är det att man inte kan stänga av att varningsmeddelandet visas. För vad jag förstår det som så säger den till varje gång jag tappar 3g täckning när det är påslaget? Eller jag är ute och cyklar? Har aldrig varit med om att telefonen tappat täckning helt och att den inte gått att ringa ifrån. Ska man ta detta som normalt eller behöva vara "orolig"?

Nej, har inget med 3G-täckningen att göra. Det är när den tappar wifi.

Ursprungligen av zappee:

Nej, har inget med 3G-täckningen att göra. Det är när den tappar wifi.

Denna diskussion syftar till när iPhonen tappar mobilnätet. Det går ibland att välja bland befintliga nät från de olika operatörerna.
Det verkar endast inträffa när 3G är igång. Jag har aldrig märkt det med 3G avslaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-13 06:03
Ursprungligen av Robert Olsson:

Denna diskussion syftar till när iPhonen tappar mobilnätet. Det går ibland att välja bland befintliga nät från de olika operatörerna.
Det verkar endast inträffa när 3G är igång. Jag har aldrig märkt det med 3G avslaget.

Jag är tveksam, som jag fattar det så är det när den tappar wlan.
Jag har _aldrig_ fått någon rutan när jag tappat 3G.

  • Medlem
  • Falun
  • 2009-03-17 01:16

rutan pluppar upp när telefonen byter från Sweden 3G nätet till vanliga 2G.

Iom att den byter nät så även om de inte påverkar telefonens funktion så meddelar den att nätet Sweden 3G som man var på innan inte är tillängligt och att den då automatiskt anslöt sig till Sweden 2G istället.

Har ingenting med WLAN att göra överhuvudtaget.. Tappar man WLAN så söker den bara efter ett nytt känt nät.

/A

Instämmer med föregående talare. Jag får den rutan ständigt på mitt ena jobb, för i personalhissarna, källaren, ute i köket och ibland på andra ställen har vi ingen 3G-täckning, bara EDGE. Så när jag får den ser jag också att telefonen slagit om till EDGE.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-17 21:02

Skumt, jag har som sagt aldrig fått rutan när jag tappat täckningen.

Ursprungligen av zappee:

Skumt, jag har som sagt aldrig fått rutan när jag tappat täckningen.

Kan vara individuella problem också, med operatörsinställningar, firmware och sånt med. Jag hade inga problem under 2.1, men hade det under 2.0 och har det igen med 2.2.

Har heller aldrig fått upp det. iPhone 3G med 2.2.1, låst till Telia.

Signalstyrkan på mitt WiFi-nät sjunker när jag använder Youtube. Från max till bara en "pinne" på solfjädern/ikonen, trots att jag sitter på exakt samma ställe innan jag startar Youtube-applikationen. Wierd.

Någon ruta om förlorad styrka har jag däremot aldrig fått upp. Kör 2.2.1 på original Telia Refill.

Någon som kom fram till en lösning på detta, minst sagt lite irriterande problem?
jag får väldigt ofta upp detta pop-up fönster som säger att jag förlorat nätverket. och nej,
det har inget med wlan att göra då detta inte är aktiverat...

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 14:40

i en annan tråd här på forumet nämnde Telias kundtjänst att strömspikar i elnätet kunde skada SIM-kortet under laddning av telefonen. Om det är humbug eller inte låter jag vara osagt (kör du med piratladdare?) men jag skulle byta ut SIM-kortet och samtidigt återställa telefonen.

aha, det har jag missat, jag som ändå försökt leta.
allt jag har är original. varken jailbreakad eller annat. iphone 3gs
operatör telenor.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-10 22:53

När jag var och åkte tåg i eftermiddags så kom meddelandet "Nätverket förlorat" precis hela tiden. Jag uppfattar det som det kommer när det är så dålig täckning att den inte hittar någon operatör.

Ytterst irriterande. Jag satte telefonen i flygplansläge tills jag kom till tätorter. Jag har Telia och iPhone 3GS. Ej jail'ad.

Har samma problem på min Iphone 4 med telenor. Någon som vet om det går att göra så att meddelandet döljs?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-24 19:46

Inte vad jag vet.

Detta är en stor brist hos iPhone. VARFÖR skall den VARNA för att operatörens nät försvinner? Det är ju i ytterst få fall operatörens nät försvinner permanent.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-31 11:49

Update:

Detta fenomen är helt borta. Jag har inte lagt märke till det förrän nu, men jag skulle tro att det var i samband med att jag bytte från Telia till 3. Eller så är det någon uppdatering som fixat det - om det nu låg i IOS. Otroligt skönt att slippa när man åker tåg, t.ex. då jag tidigare fick meddelandet på displayen hela tiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-21 04:39

Tvärtom för mig, jag har sjukt dålig täckning i lägenheten så de senaste fem minuterna har "Nätverket förlorat" dykt upp 4 gånger.
Jag är av uppfattningen att det först är med de senaste iOS uppdateringarna som fått denna notis att dyka upp.
Visserligen ljudlöst men irriterande, 3GSen lyser upp och påkallar uppmärksamhet, som om jag inte visste att nätet är kasst där jag bor!
Problemet började samtidigt som ryktet om ny notishantering iOS5 dök upp, skumt sammanträffande...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-21 11:32
Ursprungligen av reboot81:

Tvärtom för mig, jag har sjukt dålig täckning i lägenheten så de senaste fem minuterna har "Nätverket förlorat" dykt upp 4 gånger.
Jag är av uppfattningen att det först är med de senaste iOS uppdateringarna som fått denna notis att dyka upp.
Visserligen ljudlöst men irriterande, 3GSen lyser upp och påkallar uppmärksamhet, som om jag inte visste att nätet är kasst där jag bor!
Problemet började samtidigt som ryktet om ny notishantering iOS5 dök upp, skumt sammanträffande...

Jag läste någonstans att man skall ha på "Auto" under Operatör. Kontrollera detta.

Jag fick också upp det meddelandet efter att besökt norge en sväng. Men när jag kom tillbaka till Sverige så kom det upp hela tiden, hjälpte för mig att klicka i auto på vilken operatör du ska ha!

1
Bevaka tråden