Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blir nog en 27" Quad, men har fortfarande problem med hakan nertill, det är klart mkt bättre och datorn ser verkligen ut som en Wide inte en fyrkantig låda längre..
Måste invänta lite mer naturliga bilder innan jag bestämmer mig helt dock men jo jag är sugen trots det lilla störningsmomentet med underdelen.

Jag skulle vilja ha en SSD-disk i den som startdisk och spara filer på en NAS. Undrar hur svårt det är att byta disk i den? Vet att några har gjort det i den tidigare modellen.
De borde kunna göra det lika enkelt att byta disk som att uppgradera minnet med en åtkomlig lucka på baksidan. Känns ju lite sådär att skruva upp hela skärmen....

Ursprungligen av Nicklas S:

Jag skulle vilja ha en SSD-disk i den som startdisk och spara filer på en NAS. Undrar hur svårt det är att byta disk i den? Vet att några har gjort det i den tidigare modellen.
De borde kunna göra det lika enkelt att byta disk som att uppgradera minnet med en åtkomlig lucka på baksidan. Känns ju lite sådär att skruva upp hela skärmen....

Det finns folk som bytt HD på gamla imacs. det sitter ju 3,5" så plats för en SSD borde ju finnas. Det jag har läst om är folk som stoppat in velociraptors av olika storlek..

24" iMac with 300gb VelociRaptor - Mac Forums

Lite mer fart på startdiskenskadar ju aldrig...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-21 18:59

Finns det några program som utnyttjar den processorkraft (ie flera processorer) som finns i nya iMac? Hur är de med CS4 tex.

Angående spel i bootcamp

Hur tror ni en 27´med 4850-kortet i 2560 upplösning står sig mot min nuvarande 24´med 8800gs-kort

Man vill ju inte få mindre FPS i spel direkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 20:57

Kan ni som är tveksamma till att Radeon 4850 skulle räcka till 27-tumskärmen ge lite mer teknisk underbyggnad till er tveksamhet.

Personligen har jag ingen aning, men bara för ett år sedan var väl detta grafik-kort bland det häftigaste som fanns och drev en 30"-skärm (med samma upplöning) utan problem, eller?

Sen att det nu finns ännu kraftigare grafik-processorer betyder ju inte att det som var bäst igår nödvändigtvis är dåligt idag.

nu är frågan i5 eller i7? men det är klart att det blir uppgradering av sin 24"are nu

Nyfiken på inställningmöjligheterna av skärmen. Om man använder den för bildbearbetning, kan den då kalibreras med t ex EyeOne? Kan man justera RGB separat?

Ursprungligen av poppop:

Nyfiken på inställningmöjligheterna av skärmen. Om man använder den för bildbearbetning, kan den då kalibreras med t ex EyeOne? Kan man justera RGB separat?

Jag "tvåar" frågan. Får jag gissa så ska det gå utmärkt att kalibrera med hårdvarukalibrator, men RGB-justering separat vet jag inget om. Vore trevligt om någon har nåt på detta.

En fundering jag själv har förutom själva glossy-ytan, är om man ska tänka på något speciellt när man kalibrerar en LED?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 00:29

Så om man köper 27" iMac så kan man både ha en extern led 24 och kunna koppla in en 50" lcd?

Ursprungligen av atomlab:

Så om man köper 27" iMac så kan man både ha en extern led 24 och kunna koppla in en 50" lcd?

Samtidigt? Nej, hur skulle det gå till? Den har bara 1 Mini Displayport.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-22 07:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Samtidigt? Nej, hur skulle det gå till? Den har bara 1 Mini Displayport.

Det borde gå åt andra hållet... dvs. om man kör 27-tummaren som extraskärm till den gamla datorn (fast jag skulle nog hellre köpa en vanlig skärm i det läget)

Klurar lite mellan delad grafik eller inte. 10 lök vs 13(med csnkort) är rätt kännbart, skillnaden i hårddisk behöver jag inte. Så frågan är om det är värt 3 papp för det bättre grafikkortet. Vad tror ni? Surfar väl 80% av tiden med grejar även gärna i CS3. Det händer väl att man spelar något spel också, men för den priskillnaden kan man ju lika gärna klämma in valfri konsol.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 03:30
Ursprungligen av eskimo:

Klurar lite mellan delad grafik eller inte. 10 lök vs 13(med csnkort) är rätt kännbart, skillnaden i hårddisk behöver jag inte. Så frågan är om det är värt 3 papp för det bättre grafikkortet. Vad tror ni? Surfar väl 80% av tiden med grejar även gärna i CS3. Det händer väl att man spelar något spel också, men för den priskillnaden kan man ju lika gärna klämma in valfri konsol.

Jag sitter visserligen bara på en Macbook Pro men hur som helst har jag aldrig haft anledning att byta till 9600:an. Det faktum att du har ett CSN kort och då också kanske bedriver lite studier tycker jag talar för 9400: skulle jag ha spel installerade på min dator - vilken följer med mig vart jag än går - så skulle jag inte få mycket studerande gjort.

En separat spelkonsol är alltså helt klart att föredra. Jag tillhör då den samling missbrukare som måste ha spelkonsolen ansluten till en elektronisk timer, inlåst i ett dyrksäkert kassaskåp och med nyckel hos grannen. Timern går alltså igång mellan 10 och 12 på torsdagar. Grannen har även informerats att "oavsett i vad desperat tillstånd jag kan tänkas vara, oavsett vad jag säger och hur jag hotar... osv, osv, osv".

Borde man inte kunna koppla in typ Xbox, PS3 och andra konsoler med dom nya iMacarna, och använda sim bildskärm? Eller är det bara för datorer?

Ursprungligen av Patrik D:

Borde man inte kunna koppla in typ Xbox, PS3 och andra konsoler med dom nya iMacarna, och använda sim bildskärm? Eller är det bara för datorer?

Rent teoretiskt borde det gå ja. Ska bli intressant att se om det kommer någon recension där de testar detta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-22 10:04
Ursprungligen av Capeman:

Rent teoretiskt borde det gå ja. Ska bli intressant att se om det kommer någon recension där de testar detta.

Frågan är om ingångsporten är HDCP-klar. Tycker dock att den bör vara det då det är här som det brister när det gäller det interna Blueray-stödet...

Det finns ju inte att jag inte köper denna. Frågan är hur man ska kunna vänta? Ngn som vet exakt leveranstid?

Vad tror ni att man kan sälja en gammal iMac "24 Intel Extreme 2,8 ghz för?

jag har satt ut min för 12 000. 750 GB disk, 4 GB RAM. Men är beredd på att gå ner i pris. På blocket är det få 24" som ligger under 10-11 000.

Ursprungligen av funkybruno:

Det finns ju inte att jag inte köper denna. Frågan är hur man ska kunna vänta? Ngn som vet exakt leveranstid?

Vad tror ni att man kan sälja en gammal iMac "24 Intel Extreme 2,8 ghz för?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-22 19:20
Ursprungligen av funkybruno:

Det finns ju inte att jag inte köper denna. Frågan är hur man ska kunna vänta? Ngn som vet exakt leveranstid?
?

Jag beställde en maxad 27-tums och min beställning säger bara November...

Tycker ändå det är lite surt att de inte kan lägga till ett riktigt värstinggrafikkort som valbart alternativ.

är det någon annan som är intresserad av hur man kan använda den som skärm för andra källor?

detta är det närmaste som säger att man kan:

http://www.macworld.com/article/1433...9/10/imac.html

this must mean that it will work as external for any source...

"In a clever touch, the 27-inch iMac has a new feature that dramatically increases its versatility. Via a series of adapters Apple says will be available shortly, users will be able to attach external display sources, such a DVD players or even other computers, to the iMac’s display. At that point, those sources will take over the iMac’s display, effectively turning it into an external monitor or an HDTV."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 20:08

Nån som sett några preliminära tester på hur bra skärmen är?

Fyfan, en 2560 x 1440 (fullare än "full hd") HD-TV för 17 papp är ju faktiskt inte helt illa bara det. Sen att man får en helt ok dator på köpet skulle man ju kunna se som en liten bonus.

Edit: Ok, jag tar tillbaka det jag sa i ett tidigare inlägg: jag vill ha, och jag vill ha nu (det var visst i "vem vill lämna mac"-tråden)!!

Edit 2: Undrar om det här påverkar försäljningen av 30" ACD:s? Man får en knapp halv megapixel till för 2 papp, men då ingen dator...

Lite synd att hela iMacen måste vara igång för att använda den som skärm.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-23 07:50
Ursprungligen av Adrian B:

Lite synd att hela iMacen måste vara igång för att använda den som skärm.

Är det sant? Oerhört korkat i så fall...

Ursprungligen av lensv:

Är det sant? Oerhört korkat i så fall...

Ja, det är sant.

Ursprungligen av lensv:

Är det sant? Oerhört korkat i så fall...

Kan bli lite svårt med strömförsörjningen om den inte är påslagen, så så himla korkat är det väl inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-23 12:45
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kan bli lite svårt med strömförsörjningen om den inte är påslagen

Tja, hur fungerar en vanlig skärm... Inte behövs det väl en dator för att driva den?

Ursprungligen av lensv:

Tja, hur fungerar en vanlig skärm... Inte behövs det väl en dator för att driva den?

Nä säkert inte. Men det var ju ström det handlar om. Det skulle bli rätt krångligt att bygga hårdvaran så att logikkortet och skärmen har separat strömmatning och att logikkortet ibland kan stängas av. Och NÄR ska det stängas av? Hur vet datorn att du vill/inte vill ha datorn igång men skärmen på? Du måste alltså välja, det blir ett reglage till. Det blir bängligare för de flesta användare. Not very Apple-wise.

Bevaka tråden