Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skulle få dig att lämna Mac-världen?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 22:44

En 'oetisk' fråga kan tyckas först, inte minst i detta eminenta forum.
Kanske t.o.m. under 'fel' tråd (rätta mig gärna där, moderatorer).
Och missuppfatta inte min avsikt med frågan...

Anledningen till min fundering var INTE att jag kände någon speciell kritik
eller var missnöjd på något sätt med varken mina mac'ar (10 st. vid det här laget, inkl. 5 i min firma)....utan snarast motsatsen; att jag är alltsomoftast så förbaskat nöjd med det mesta Apple förser oss med! Är det anledning till oro eller bara att jag är lika 'apple-fierad' som alla oss andra ?

Alltså: finns det någonting hos oss 'bokstavstrogna' som skulle få oss att bli otrogna?
Och ni som har fått anledning att tvivla: berätta vad exakt det är som har fått er att tänka om på vissa punkter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 22:46

Det enda som kan få mig att byta - är att någon annan kommer med en lika överlägsen produkt som Apple är mot PC, dvs en Applevältare

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-04 01:44

Får väl säga samma sak som Tangen, om någon kommer med en produkt som är av ännu bättre kvalitet, mer innovativ och trevligare att använda än Apples produkter så hade jag kunnat tänka mig att byta.

Till exempel kan jag ju säga att om Microsoft får ut en mobil baserad på Zune HD (och får den att fungera med OS X) så kommer jag nog att tänka en gång extra innan jag uppgraderar min iPhone.

Ursprungligen av shandar:

Får väl säga samma sak som Tangen, om någon kommer med en produkt som är av ännu bättre kvalitet, mer innovativ och trevligare att använda än Apples produkter så hade jag kunnat tänka mig att byta.

Till exempel kan jag ju säga att om Microsoft får ut en mobil baserad på Zune HD (och får den att fungera med OS X) så kommer jag nog att tänka en gång extra innan jag uppgraderar min iPhone.

Vad hos nuvarande Zune HD appelerar så att om det skulle varit en mobil hade du funderat på att eventuellt byta ut iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 15:21
Ursprungligen av draags:

Vad hos nuvarande Zune HD appelerar så att om det skulle varit en mobil hade du funderat på att eventuellt byta ut iPhone?

Snyggare design, snyggare gränssnitt, OLED skärm, bättre & snabbare mjukvara med mycket bättre musikhantering än iTunes, Zune pass, trådlös synkning, HD ut och inbyggt media center. Oh, och den är billigare än en iPod Touch

Däremot finns det ju ingen apps att tala om, men man kan ju hoppas på att Microsoft öppnar upp det en dag.

Ursprungligen av shandar:

Snyggare design, snyggare gränssnitt, OLED skärm, bättre & snabbare mjukvara med mycket bättre musikhantering än iTunes, Zune pass, trådlös synkning, HD ut och inbyggt media center. Oh, och den är billigare än en iPod Touch

Däremot finns det ju ingen apps att tala om, men man kan ju hoppas på att Microsoft öppnar upp det en dag.

Alltså diskussion kring utseende går inte, däremot kan jag frågasätta ditt påstående kring mjukvaran då den baseras på Windows ce, vilket inte kan ses som bättre på något sätt än det som finns i Touchen eller iPhone. Bättre musikhantering än iTunes - hmm med ett låst wmv format.

Sen är det Windows only - så där gick den fet bort.

Men visst - måste erkänna att detta är bland det snyggaste MS har gjort.

Det jag också måste tillägga är att Apple borde skriva om iTunes från grunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 21:32

Så kassa argument att nu måste man ju svara ordentligt

Ursprungligen av draags:

Alltså diskussion kring utseende går inte,

Fairdos.

Ursprungligen av draags:

däremot kan jag frågasätta ditt påstående kring mjukvaran då den baseras på Windows ce, vilket inte kan ses som bättre på något sätt än det som finns i Touchen eller iPhone.

Vad spelar det för roll vad det är för OS under för en användare? Zune HDn verkar fungera helt strålande, även om den bygger på Windows CE. Sen kan man ju argumentera att iPhone har en massa extra APIn som inte Windows CE har, men eftersom du inte ens får utveckla för HDn än och därmed inte vet vad som finns under huven så att säga, så känns det som ett stendött argument. Tänk dock på att de har släppt XNA, samma utvecklingskit som används för att bygga Xbox Live Arcade spel, för Zune HD. Enligt min kompis som har kodat spel sen tidernas begynnelse är XNA helt fantastiskt.

Ursprungligen av draags:

Bättre musikhantering än iTunes - hmm med ett låst wmv format.

1. Hur har filformatet på något sätt med hur programvaran fungerar att göra?
2. De flesta använder Zune med ett Zune Pass som ger en obegränsad musik - musik som du hyr - och det tycker jag Microsoft har full rätt att skydda. Fungerar precis som Spotify, all musiken du strömmar från dem är helt krypterad och skyddad så att ingen kan sno den.

Ursprungligen av draags:

Sen är det Windows only - så där gick den fet bort.

Japp, det har jag också sagt tidigare (tredje inlägget i tråden) är en av anledningarna till att jag inte tänker skaffa den än.

Ursprungligen av draags:

Men visst - måste erkänna att detta är bland det snyggaste MS har gjort.

Det jag också måste tillägga är att Apple borde skriva om iTunes från grunden.

Håller fullständigt med. iTunes är uruselt, extremt långsamt och onödigt komplicerat.

Ursprungligen av shandar:

Så kassa argument att nu måste man ju svara ordentligt

hmm nåja.

För mig är Zune HD som den är idag en större konkurrent till den vanliga iPod serien ur användarhänseende. Jag kan inte se hur en textbaserad miljö skulle kunna slå en grafisk ipod touch. Det MS gjort är att dom fokuserat på musiklyssnandet - det är först och främst just en musikspelare. Men inte på något sätt när det gäller som minidator som en Touch är.

Nej vilket os som används kanske inte är viktigt om man lyckas dölja det väl och här har MS lyckats dölja det väl, vad jag kan se. Däremot försöker andra tillverkare kämpa med att dölja det men misslyckas oftast. Därför går fler och fler över till Andriod. Finns troligtvis en anledning till detta. Fast det kanske mer är gränsnittet än just underliggande tekniker.

Jag är skeptisk men jag vill gärna bli överraskad.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-02 10:43
Ursprungligen av shandar:

Får väl säga samma sak som Tangen, om någon kommer med en produkt som är av ännu bättre kvalitet, mer innovativ och trevligare att använda än Apples produkter så hade jag kunnat tänka mig att byta.

Till exempel kan jag ju säga att om Microsoft får ut en mobil baserad på Zune HD (och får den att fungera med OS X) så kommer jag nog att tänka en gång extra innan jag uppgraderar min iPhone.

Instämmer - i samma sekund som det lanserades något som är bättre, som ger intryck av att kunna leda utvecklingen och som också var lika innovativt som Apple så skulle jag byta. Inte förr.

Ursprungligen av Northwiz:

Instämmer - i samma sekund som det lanserades något som är bättre, som ger intryck av att kunna leda utvecklingen och som också var lika innovativt som Apple så skulle jag byta. Inte förr.

Jag hoppas inte Zune HD räknas in som innovativt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-05 16:25
Ursprungligen av draags:

Jag hoppas inte Zune HD räknas in som innovativt.

Nej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 03:21

Unix-baserat Windows. Det skulle vara ett av de första stegen mot ett byte. Macens användarvänlighet är så klart ett plus men ingen nödvändighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 07:43

Om de inte släpper en reflexfri portabel laptop snart... Vill kunna uppgradera min 12" Powerbook G4.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-04 07:51

Inget.

Yes!!

Skulle kunna ha en lång utläggning om detta, men den skulle ändå gå att sammanfatta så här;

Ja, om det skulle tillverkas en dator som ger mig en bättre användarupplevelse med det jag vill göra och med de programvaror jag behöver/vill använda.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-09-20 22:16
Ursprungligen av Yes:

Inget.

Yes!!

Döden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 18:18
Ursprungligen av Yes:

Inget.

Yes!!

Fortfarande inget.

Yes!!

Om jag fick en massa pengar för att använda något annat. I dagsläget så finns det nog inget annat som skulle få mig att byta.

Ett trist svar: Om fördelarna övervägde nackdelarna. Ett möjligt sånt scenario skulle t.ex. vara om jag den helt övervägande delen av tiden var tvungen att använda viktiga program som bara finns för WIndows, eller om jag dagligen skulle utveckla i Windows-miljö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 13:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett trist svar: Om fördelarna övervägde nackdelarna. Ett möjligt sånt scenario skulle t.ex. vara om jag den helt övervägande delen av tiden var tvungen att använda viktiga program som bara finns för WIndows, eller om jag dagligen skulle utveckla i Windows-miljö.

Varför är det trist - det är ju sant

samma gäller för mig, om jag har en anledning att byta - vilket jag inte har, skulle jag göra det direkt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett trist svar: Om fördelarna övervägde nackdelarna. Ett möjligt sånt scenario skulle t.ex. vara om jag den helt övervägande delen av tiden var tvungen att använda viktiga program som bara finns för WIndows, eller om jag dagligen skulle utveckla i Windows-miljö.

Jag är på dagarna fastkedjad vid Vista och det är verkligen inget skäl att byta hemma.
Däremot gillar jag Ubuntu och dess rapphet samt att jag kan konfigurera allt som jag vill. Det är nästa OS bara Adobe kunde porta sina program.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-09-25 23:58
Ursprungligen av Code Red:

Däremot gillar jag Ubuntu och dess rapphet samt att jag kan konfigurera allt som jag vill. Det är nästa OS bara Adobe kunde porta sina program.

+1 på den. Adobeproggen är det som håller mig kvar i Mac istf. att byta till Ubuntu. Wine och liknande funkar inte riktigt så bra som jag vill.

det är ju ett sånt där omdömesgillt svar som inte blir någon bra one-liner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 13:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

det är ju ett sånt där omdömesgillt svar som inte blir någon bra one-liner

du har så rätt, du har så rätt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-09-04 13:25

Om det är oneliners som gäller så... jag kommer att byta från Mac when they pry it out of my cold dead hands...:)

Ursprungligen av lasselu:

Om det är oneliners som gäller så... jag kommer att byta från Mac when they pry it out of my cold dead hands...:)

Sådärja!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-04 13:52

Att Apple blir svenne-banan-vanlig och användarna upphör att vara en sekt.

Om någon tillverkare kommer med en lika bra helheltslösning som Apple har, så kan jag absolut byta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-04 14:07

Jag är förvånad över att det är så förnuftiga/rationella/tekniska svar på den här frågan. För mig handlar det så mycket om en känsla för en produkt. När magin är borta - vad kan rädda det?

Ifall en tillverkare kommer med en lösning som är lika stabil och som man kan lita på som Apple har.

+ Att det är en ekonomisk vinst på att byta. (lägre inköpspris t.ex)

Bevaka tråden