Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-23 13:08
Citat:

Not very Apple-wise.

Nää, inte heller rimmar det särskilt väl med Apple's satsning på grön IT

Jag säger inte att detta är något som majoriteten kommer att ha några problem med. De flesta kommer troligtvis att använda datorn samtidigt som den används som extern skärm , men det känns rätt galet att man ska tvingas slå på den nu när möjligheten finns att använda den som "bara" skärm.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-23 20:05
Ursprungligen av lensv:

Nää, inte heller rimmar det särskilt väl med Apple's satsning på grön IT

Jag säger inte att detta är något som majoriteten kommer att ha några problem med. De flesta kommer troligtvis att använda datorn samtidigt som den används som extern skärm , men det känns rätt galet att man ska tvingas slå på den nu när möjligheten finns att använda den som "bara" skärm.

Vem stänger av sin dator i dag? Inte ja iaf, den är kanske i vila, men stängs av, icke.

Ursprungligen av lensv:

Är det sant? Oerhört korkat i så fall...

Japp, som Capeman skriver, det är sant. Jag läste det igår någonstans men kommer inte ihåg var. Det var något om att signalen till skärmen går genom logikkortet för datorn och därför måste den vara på.

Ursprungligen av lensv:

Är det sant? Oerhört korkat i så fall...

Skulle dom annars dra separata kablar för att kunna driva skärmen för sig? känns som det skulle kräva mer utrymme :S Och är det så farligt att ha datorn på?
Har man annan dator inkopplad så kan ju skärmen vara till den och låta imacens datordel agera som filserver/mailserver/whatever osv. Jag ser inte riktigt problemet, om man nu då inte är petnoga med elen som kanske drar mer....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 13:31

Jag var inne och kikade lite på de nya iMac:arna idag. Man kan inte annat än imponeras av skärmarna, de är helst sanslöst bra. När man petar lite i Safari och iPhoto så märker man inte så mycket av prestanda men jag har svårt att se att det finns bättre datorskärmar att få tag på nånstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 16:38
Ursprungligen av imaster:

Jag var inne och kikade lite på de nya iMac:arna idag. Man kan inte annat än imponeras av skärmarna, de är helst sanslöst bra. När man petar lite i Safari och iPhoto så märker man inte så mycket av prestanda men jag har svårt att se att det finns bättre datorskärmar att få tag på nånstans.

Klämde på en 27" idag. Vilket bygge! Ligger klart nära till hands vid datorbyte om ett knappt år...

Ursprungligen av imaster:

Jag var inne och kikade lite på de nya iMac:arna idag. Man kan inte annat än imponeras av skärmarna, de är helst sanslöst bra. När man petar lite i Safari och iPhoto så märker man inte så mycket av prestanda men jag har svårt att se att det finns bättre datorskärmar att få tag på nånstans.

Har ni verkligen tänkt över saken nu? Innan man drar sista slutsatsen över saken kanske man borde ta reda på hur mycket en iMac förbrukar i sitt viloläge.

En Macbook kan man lämna i viloläge flera dagar utan att batteriet tar slut, en iMac lär inte dra mer ström än så om man inte använder processor och grafikkort/ hårddisk. Strömförbrukningen (effektförbrukningen?) skalas ner otroligt mycket när datorns olika komponenter inte används.

Någon får gärna finna fram siffror på detta så kanske ni kan stillas i oron över skenande elförbrukningar

iMacen drar sjuuukt lite ström faktiskt, jämfört med andra datorer. Hur de nya modellerna är vet jag inte.

//K

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-23 16:59

Sitter vid min nya 27:a nu. Det första jag set är en lysande pixel typ mitt i skärmen, typiskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 19:38
Ursprungligen av mope:

Sitter vid min nya 27:a nu. Det första jag set är en lysande pixel typ mitt i skärmen, typiskt...

Lägg upp bilder på skönheten!

/ lAlA

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-23 20:01
Ursprungligen av lAlA:

Lägg upp bilder på skönheten!

/ lAlA

Den lysande pixeln?

Ursprungligen av mope:

Sitter vid min nya 27:a nu. Det första jag set är en lysande pixel typ mitt i skärmen, typiskt...

Om man köper datorn från Applestore via Mecenat.se, kan man då åberopa distansköpslagen om man har en lysande/trasig pixel? Även fast man alltså har packat upp och testkört datorn?

Mvh Claes

Ursprungligen av blackheim:

Om man köper datorn från Applestore via Mecenat.se, kan man då åberopa distansköpslagen om man har en lysande/trasig pixel? Även fast man alltså har packat upp och testkört datorn?

Mvh Claes

Ingen som vet?

Ursprungligen av blackheim:

Ingen som vet?

Vad gäller distansköpslagen så spelar det ju ingen roll att du köpt den med csnkortet, distansköpslagen gäller alltid vid köp på distans. Sen får du väl läsa på apples hemsida vad dom säger angående att du använt den.

Ursprungligen av blackheim:

Om man köper datorn från Applestore via Mecenat.se, kan man då åberopa distansköpslagen om man har en lysande/trasig pixel? Även fast man alltså har packat upp och testkört datorn?

Mvh Claes

Själva tanken med ångerrätten i distans- och hemförsäljningslagen är att man ska kunna just packa upp och testa varor. Man ska kunna ångra köpet inom 14 dagar efter att man erhållit varan utan att behöva ge någon anledning och såtillvida att man inte har avsevärt försämrat varans skick. Att packa upp och använda en dator ska dock i normalfallet inte påverka varans skick.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-10-25 17:35
Ursprungligen av blackheim:

Om man köper datorn från Applestore via Mecenat.se, kan man då åberopa distansköpslagen om man har en lysande/trasig pixel? Även fast man alltså har packat upp och testkört datorn?

Mvh Claes

Däremot tror jag inte ångerrätten kan tillämpas om du beställt en skräddarsydd konfiguration, s.k. CTO. Någon får gärna rätta mig om jag har fel?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-23 18:38

Nån som beställt quad (i5:a) och har ett prel. lev-datum att ge? Det är väl en rätt rejäl prestandaskillnad mellan c2d och i5:an när man kommer börja köra program som är optimerad för det + att man ska leva med datorn i 5 år. Hur ser ni på värmen från hd4850, gammalt problem?

Skicka tillbaka, och beställ en ny. Fungerar bra om de inte vill ta tillbaka den med någon dålig pixelpolicy som ursäkt.

//K

Ursprungligen av noxire:

Nån som beställt quad (i5:a) och har ett prel. lev-datum att ge? Det är väl en rätt rejäl prestandaskillnad mellan c2d och i5:an när man kommer börja köra program som är optimerad för det + att man ska leva med datorn i 5 år. Hur ser ni på värmen från hd4850, gammalt problem?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-23 20:03

Det ska sägas dock, lysande pixlar är inte alls lika störande när det är så hög pixeltäthet på skärmen. Pixlarna är ju så små Ska köra lite pixel fixer grejs och se om den vaknar till liv.

Varför ska man använda en iMac som skärm?

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför ska man använda en iMac som skärm?

Om man inte har en TV och har en spelkonsol? Det var min första tanke.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-10-23 22:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför ska man använda en iMac som skärm?

Om man vill koppla in sin MacBook Pro och jobba på en större skärm!?

Vad har man då iMacens inbyggda CPU till? Varför köper man inte en större skärm istället för en iMac? Billigare liksom...

Ursprungligen av NeoAP:

Om man vill koppla in sin MacBook Pro och jobba på en större skärm!?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-10-23 22:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad har man då iMacens inbyggda CPU till? Varför köper man inte en större skärm istället för en iMac? Billigare liksom...

Jag menar om man har en iMac 27" hemma och en MacBook (Pro) på språnget eller via jobbet, så är det ju underbart att kunna jobba på en större skärm när man sitter hemma. Samtidigt sparar man in kostnaden och utrymmet för en extern skärm.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför köper man inte en större skärm istället för en iMac? Billigare liksom...

Inte om man funderar på en större skärm från Apple.

  • Medlem
  • 2009-10-24 20:21

Ett rent impulsköp...

En snabbtripp till inLife på Sveavägen resulterade i den nya 27" iMac:en.
Tanken är att ha den stående i vardagsrummet och att hela familjen ska kunna använda den så nu kanske även frun kommer igång med sitt datoranvändande.

I övrigt så är det väl mest Windowsdatorer i huset (inklusive en Windows Home Server), men även två Linuxburkar och en Apple MacBook Pro...det är väl ingen direkt brist på datorer i huset kan man väl säga :).

Första intrycket är väldigt positivt. Otroligt fin och skarp bild och därtill helt tyst. Det mesta har gått bra även om jag inte var medveten om att iTunes default i Macvärlden kopierade allt till en lokal mapp, så fungerar det inte med iTunes i Windows. All musik ligger sedan länge på den tidigare nämnda Windows Home Servern och streamas till de som vill lyssna.

mvh Manor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 01:23
Ursprungligen av Kermit:

Gick in och avbeställde nu, nu blev leveransdatum 27 Oktober istället Tack för tipset!

Det här avser inte quad-core va?

Ursprungligen av Nirre:

Det här avser inte quad-core va?

Nej. Beställde en quadcore och en duo 3.0 ghz. Duon kommer i veckan, quaden i "november", vad nu det innebär den som lever får se...

Jeg går efter en quad i7.
Er det mon denne processor som den kommer med?
Intel Core i7 920XM

Hands-On: Intel Core i7 920XM Laptop Field Test - PC World

Hur fungerar det om man kopplar 2 imac 27" med display port mellan varandra. Fungerar bytena i mjukvaran eller känner displayporten av själv. Jag vill helt enkelt slippa gå bakom skärmen och dra ur och plugga in displayport kabeln för att aktivera någon av skärmarna.

Jag kommer ihåg när jag köpte min mac mini (ppc).. en vecka efter släpte dom intel-minin, var lagom nöjd =P. Ringde supporten och kollade, då hade man 2v returrätt då man kunde skicka tillbax varan utan orsak annat än att man "inte var nöjd". Det var inga problem för mig att göra det trots att den var upppackad och jag börjat lägga in lite program mm på den. Uppenbarligen fick dom väldigt många returer då lät det som på supporten

Iaf, om samma saker gäller än och det borde väl rimligtvis vara mindre än 2 veckor sedan du köpte den bör du få lämna tillbax den tycker jag.

Bevaka tråden