Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler för Mac finns för nedladdning

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-31 16:25
Ursprungligen av ht-tower:

Katastrofalt dåligt att man inte kan stänga av denna vnet grej eller bestämma när den ska starta! Voddler slängdes ut från datorn lika snabbt som det installerades!

Kanske har du rätt att det inte går att stänga av i Alpha-paketet för Mac (utan att köra terminalen), men på Windows ska det gå fint.

Se den tekniska informationen som jag lagt in ovan.

PS. Det är väl priset vi får betala för att ha tjatat oss till en Alpha...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-31 16:48

Finns ett Voddler-forum här:

Free forum : FreeVoddler

Saxar nedanstående information därifrån. Jag har inte kollat vad som funkar i Mac OS X.

Vilka tangentbordskommandon kan man använda sig av?

I programmet:
i = info om filmen
p = spela upp filmen
s = meny för att avsluta/logga ut
esc = gå tillbaka ett steg
shift + bokstav = hoppa till film som börjar på den bokstaven

Under uppspelning:
p = play/pause
r = rewind
f = fast forward
space = pause
x = avsluta filmen
nummer = hoppa till hh:mm (dvs "0100" hoppar 60 minuter in i filmen)
högerpil (eller punkt) = hoppa ca. 30 sekunder framåt i filmen
vänsterpil (eller kommatecken) = hoppa ca. 30 sekunder bakåt i filmen
uppåtpil = hoppa 5-10 minuter framåt i filmen (nästa kapitel?)
nedåtpil = hoppa 5-10 minuter bakåt i filmen (föregående kapitel?)
o = visa information om strömningshastighet, upplösning på filmen, fps mm.
esc/tab = visar spolningsmeny samt gör att man kommer åt menyn för volymnivå, undertexter, ljudströmmen, synkning mm. (ikonen som ser ut som en volymknapp)
z = ändra upplösningen på filmen (16:9, 4:3 etc.)
\ (eller alt + enter) = Växla mellan fönsterläge och fullskärmsläge

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-02 11:20
Ursprungligen av ht-tower:

Katastrofalt dåligt att man inte kan stänga av denna vnet grej eller bestämma när den ska starta! Voddler slängdes ut från datorn lika snabbt som det installerades!

Samma här. Och att man inte fick information direkt att 13 GB skulle gå åt av ens hårddisk. Sånt gillar jag INTE! Speciellt inte när jag är mån om utrymmet på min SSD-disk på 75 GB som jag inte vill ha nersölad med en stor Voddler-cache... Nej tack till usel programvara. Hade dom gjort som Spotify hade jag varit imponerad. Nu gjorde dom en skitklient och jag hoppar över och går vidare.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-02 12:07
Ursprungligen av foxcat:

Samma här. Och att man inte fick information direkt att 13 GB skulle gå åt av ens hårddisk. Sånt gillar jag INTE! Speciellt inte när jag är mån om utrymmet på min SSD-disk på 75 GB som jag inte vill ha nersölad med en stor Voddler-cache... Nej tack till usel programvara. Hade dom gjort som Spotify hade jag varit imponerad. Nu gjorde dom en skitklient och jag hoppar över och går vidare.

Spotfy snor också massa utrymme på din hårddisk så det är lika bra du avinstallerar det med. 10% i standardinställningarna, som i mitt fall skulle bli 3 GB

Det fungerar strålande, riktigt kul att sitta och botanisera i filmutbudet! Detta är helt klart redan nu ett bra alternativ till att pallra sig ut och hyra film.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-01 08:53

Håller med föregående inlägg, och vad jag förstår så fungerar även skype enligt samma princip och även dom lyckas lösa det utan att ständigt vara igång.
Det skulle kunna vara så att detta är något man kör med nu i början för att garantera en smooth upplevelse eftersom antalet användare inte är så stort än, önsketänkande?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-01 10:13

Ja man får hoppas att detta med kontinuerlig datatrafik bara är en del av alpha/beta-tester, eller tills de fått över sitt system till servrar med högre kapacitet (flytt pågår redan enligt deras sida). Samt att det endast fungerar, som torrent, när applikationen är igång och att man får diverse inställningsmöjligheter som hur mycket utrymme på datorn det kan nyttja, vart eventuell cache mm skall hamna (så man inte råkar fylla sin TM backup med en massa cachefiler om de inte använder sig av standardmapparna). Och framförallt, att inga processer körs som root, utan endast i userspace.

Ursprungligen av Maxwell:

Håller med föregående inlägg, och vad jag förstår så fungerar även skype enligt samma princip och även dom lyckas lösa det utan att ständigt vara igång.
Det skulle kunna vara så att detta är något man kör med nu i början för att garantera en smooth upplevelse eftersom antalet användare inte är så stort än, önsketänkande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-01 10:35

Det är väl snarare en fråga om hur många det är som har Voddler, om tex 1 000 000 har det sså kanske det inte är lika viktigt att köra när Voddler inte är startat. Då kanske det räcker med de som är inloggade just då?

Men om det som nu kanske är 100 000 som har det så kanske det krävs för att det ska fungera....

?

Tycker Voddler har enorm potential, några bakåtsträvare här verkar livrädda för det dock. Larvigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-01 21:18
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Tycker Voddler har enorm potential, några bakåtsträvare här verkar livrädda för det dock. Larvigt.

Jag tror vi är många som är eniga om Voddlers potential, men bara för att man inte vill ha "hemliga" bakgrundsprocesser som ligger och plockar värdefull processorkraft och bandbredd så tycker inte jag man kvalar in som bakåtsträvare.
Och med hemliga menar jag att det inte syns att processen är igång om man inte kollar i aktivitetsmonitorn. Men, men, alpha är ju som bekant alpha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-02 12:25

Att stjäla diskutrymme är väl enligt mig inte så farligt (dock förstår jag det givetvis om man sitter med en SSD) men det faktum att de ger Root-access är riktigt illa.

Är klienten enbart för Intel eller även PowerPC?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-02 13:02

Om man nu väljer att avinstallera detta, hur gör man då det på enklaste sätt?

I vilken mapp lägger Voddler det som den cachar? Måste blocka mappen för Time machine. Drog igång en film för att testa i ett par minuter och strax efter drog time machine igång och kopierade 700mb! Med den takten kommer min TC bli överfull hur snabbt som helst!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-03 20:56
Ursprungligen av ht-tower:

I vilken mapp lägger Voddler det som den cachar? Måste blocka mappen för Time machine. Drog igång en film för att testa i ett par minuter och strax efter drog time machine igång och kopierade 700mb! Med den takten kommer min TC bli överfull hur snabbt som helst!

!!

Bra att du sa detta, det hade inte slagit mig. Måste bli likadant för spotify....

Ursprungligen av ht-tower:

I vilken mapp lägger Voddler det som den cachar? Måste blocka mappen för Time machine. Drog igång en film för att testa i ett par minuter och strax efter drog time machine igång och kopierade 700mb! Med den takten kommer min TC bli överfull hur snabbt som helst!

Ja herregud, nästan en gigabyte!!!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-03 21:28

Jag hade 2,01 GB in min mapp, efter att jag sett 2 filmer (samt börjar lite på en eller två till). Men det vore bra om denna mappen inte backades automatiskt via TM (anringen att man får välja mapp själv var cachen skall hamna, eller få upp en inforuta om att man bör exkludera den från sin TM-backup.)

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Ja herregud, nästan en gigabyte!!!

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Ja herregud, nästan en gigabyte!!!

Åt gången ja. Om allt som ändras i swap-mappen backas upp fyller det TM rätt snabbt, det är väl inte så svårt att begripa?

Jättekul för dig att du gillar Voddler, men varför vill du inte att man ska diskutera programmets eventuella baksidor? Har du investerat i bolaget?

bibliotek>Application support>voddler>vn_storage

  • Oregistrerad
  • 2009-11-02 20:07

Sådär nu vet man vem som byggt vnet med

c-408de255:~ Anders$ /usr/bin/vnet status
2009-11-02T19:05:57 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/util/vn_util.c,84) S_log_ini: VoddlerNet Version 3599
2009-11-02T19:05:57 vn_nodeid FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/nodeid/nodeid.c,325) vn_node: Creating a fresh random intermediate BoxId
2009-11-02T19:05:57 vn_storage EMERG (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/storage/vn_storage_rn.c,4309: Unable to read storage dir
Open:: Permission denied
[Mon Nov 2="2" 20:05:57 2009="2009"] [error] [client -] mg_open_listening_port(50726): Address already in use
[Mon Nov 2="2" 20:05:57 2009="2009"] [error] [client -] cannot bind to 50726
2009-11-02T19:05:58 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/api/vn_api_thread.c,62) vn_s: STATUS 1
2009-11-02T19:05:58 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/api/vn_api_thread.c,62) vn_s: STATUS 2
2009-11-02T19:06:06 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/cc/alivelist.c,929) aliveLis: SS is available
2009-11-02T19:06:06 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/api/vn_api_thread.c,62) vn_s: STATUS 3
2009-11-02T19:06:06 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/cc/vn_cc.c,1236) S_sendInitR: send init request to 83.168.235.144
2009-11-02T19:06:07 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/cc/vn_cc.c,1273) S_initRespo: We have received an init response (we have established contact with the Super Server)
2009-11-02T19:06:07 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/api/vn_api_thread.c,62) vn_s: STATUS 4
^C

Ursprungligen av studiox:

Sådär nu vet man vem som byggt vnet med

c-408de255:~ Anders$ /usr/bin/vnet status
2009-11-02T19:05:57 global FISH (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/util/vn_util.c,84) S_log_ini: VoddlerNet Version 3599
2009-11-02T19:05:57 vn_nodeid FISH BLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLA

Förtydliga tack O:-)

Om någon skulle få tag på en Voddler-invite, och som redan har account, så är jag mer än villig att lyfta den bördan från dennes axlar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-03 11:52

...(/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../voddler_net/util/vn_util.c,84)...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 09:59

Dessutom verkar ju bevisligen utvecklaren/utvecklarna (Christoffer Nordvall?) koda åt skogen.

1) Alpha-version med nummer 1.1?
2) Att sätta en torrentliknande process som Root?

Voddler är en suverän tjänst på PC, jag har använt den länge. Dock så är deras Mac-klient värdelös och man undrar om de överhuvudtaget har tänkt efter när de har skapat den.

Ursprungligen av zinned:

Dessutom verkar ju bevisligen utvecklaren/utvecklarna (Christoffer Nordvall?) koda åt skogen.

1) Alpha-version med nummer 1.1?
2) Att sätta en torrentliknande process som Root?

Voddler är en suverän tjänst på PC, jag har använt den länge. Dock så är deras Mac-klient värdelös och man undrar om de överhuvudtaget har tänkt efter när de har skapat den.

Värdelös? Tycker den är BÄTTRE än pc-versionen. Oavsett versionsnummer så är det ändå en alfa. Vilket betyder att det är långt från den slutgiltiga versionen.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-04 22:15
Ursprungligen av zinned:

Dessutom verkar ju bevisligen utvecklaren/utvecklarna (Christoffer Nordvall?) koda åt skogen.

1) Alpha-version med nummer 1.1?
2) Att sätta en torrentliknande process som Root?

Voddler är en suverän tjänst på PC, jag har använt den länge. Dock så är deras Mac-klient värdelös och man undrar om de överhuvudtaget har tänkt efter när de har skapat den.

Måste du upprepa det jag redans skrivit ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 23:56
Ursprungligen av zinned:

Att sätta en torrentliknande process som Root?

Voddler är en suverän tjänst på PC, jag har använt den länge. Dock så är deras Mac-klient värdelös och man undrar om de överhuvudtaget har tänkt efter när de har skapat den.

Hur funkar vNet i Windows-versionen om den inte kör på motsvarande Root-nivå?

Ursprungligen av zinned:

Dessutom verkar ju bevisligen utvecklaren/utvecklarna (Christoffer Nordvall?) koda åt skogen.

Haha, vad läskigt. Väldigt offtopic men måste ändå skriva av mig.
Jag kollade precis i min systemlog på Macen (av en helt annan anledning) och namnet "Christoffer Nordvall" dök upp i samband med en voddler-rad i systemloggen. Lite nyfiken så googlade jag på "Christoffer Nordvall" och hittade dels denna tråd och dels en företagsadress till ett företag som ägs av en "Christoffer Nordvall".
Det läskiga är att adressen till företaget är exakt identisk med adressen till min studiolokal (som stått tom i ett år). Vad är oddsen att det inträffar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 12:08

Jag menar bara att benämner man en alpha på det sättet så framstår man ju inte som direkt seriös. Dessutom, hur kan du anse att det är ok av utvecklarna att ge en tjänst som VNET (vilken i sig är nödvändig för Voddler) Root-access?

Det är allt annat än vettigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 13:31

Då jag är extremt sugen på voddler har jag en fundering; går det att köpa ett abonnemang hos bredbandsbolaget, fixa voddler, sen säga upp abonnemanget. Har inte riktigt hittat om man binder upp sig eller ej, tänkte att någon här kanske vet.

Bevaka tråden