Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple värt mer än HP och Dell tillsammans

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sista spiken i kistan för de dåligt pålästa belackare som påstår att ett företag med en så liten marknadsandel som Apple, som säljer datorer som kostar så mycket, som inte har någon lågmarginalsprodukt, naturligtvis kommer att gå i konkurs närsomhelst, kanske redan på torsdag, borde väl vara dessa faktum:

* HP's börsvärde* är 100,2 miljarder dollar och Dells är 27,3 miljarder dollar.
* De har tillsammans drygt 50% av datormarknaden.
* Apple har ca 8% av datormarknaden.
* Apples börsvärde är högre än dessa två företags börsvärden tillsammans, dvs 143,4 miljarder dollar.

(* Jag vet inte om börsvärde är rätta ordet att översätta begreppet "market cap" med, rätta mig om detta är fel).

Källa: Den underbara bloggen Roughly drafted (som citerar Gartner).

Citat:

At $143.4 billion, Apple’s market capitalization is now higher than HP ($100.2B) and Dell ($27.3B) combined. Market cap is a company’s outstanding shares multiplied by the market-determined price per share.

Based on figures for PC units shipped in Q2 2009, Dell and HP are the top two PC makers, with just over 50% combined market share in the US, compared to figures of around 8% for Apple, with Gartner reporting slightly higher numbers for Apple and IDC reporting slightly lower.

Senast redigerat 2009-07-29 14:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 15:19

Tycker skillnaden i börsvärde bör vara ännu större.

HP & Dell skruvar bara ihop datorer och annan hårdvara av komponenter. Något som teoretiskt sett varje 15åring kan göra.. Om än på en enklare nivå.

Känns inte heller som att själva varumärkena är i närheten av apples.

Ursprungligen av snigel1:

Tycker skillnaden i börsvärde bör vara ännu större.

HP & Dell skruvar bara ihop datorer och annan hårdvara av komponenter. Något som teoretiskt sett varje 15åring kan göra.. Om än på en enklare nivå.

Känns inte heller som att själva varumärkena är i närheten av apples.

HP/EDS gör avsevärt mer än skruvar ihop datorer. Deras tjänstesida är enorm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 17:42
Ursprungligen av akerstrom:

HP/EDS gör avsevärt mer än skruvar ihop datorer. Deras tjänstesida är enorm.

Okey. Där har du nog rätt. Men knappast dell?

Vad har dell för tillgångar förutom varumärke/distrobution?

Att starta ett nytt Dell imorgon skulle egentligen inte kräva så mycket mer än många skottkärror med pengar.

Apple har ju massor av egen mjukvara och egna uppfinningar. Det skulle jag värdera högt.

HP har stor R&D avdelning, och utvecklar mycket mjukvara(HP-UX, S4 osv) - och även en hel del hårdvara.

Under en period så låg HP och IBM hack i häl på varandra på vem som satte in mest patenter.
Det gick ned sig lite under Princess Fiorina's styre men nog katten är HP på banan.

Jag undrar jag hur pålitlig denna artikel är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 20:43
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Jag undrar jag hur pålitlig denna artikel är.

Siffrorna talar väl sitt tydliga språk även om börsvärde kanske inte är det säkraste sättet att mäta så är det ju ändå en klar siffra. Eller hur menar du?

Exakt Acke.

Jag har ju inte personligen gått och kollat att hans siffror stämmer, och inte har någon som jag litar på gjort det heller. Bloggare är Bloggare.

Anteckningar:
Utvecklings projekt, patenter osv - företagskoncernen omsättning, profit vs drift, inkomst per anställd...
Enron, AIG, WorldCom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 20:55
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Exakt Acke.

Jag har ju inte personligen gått och kollat att hans siffror stämmer, och inte har någon som jag litar på gjort det heller. Bloggare är Bloggare.

Anteckningar:
Utvecklings projekt, patenter osv - företagskoncernen omsättning, profit vs drift, inkomst per anställd...
Enron, AIG, WorldCom.

Hej, kolla här då: - Wolfram|Alpha
Nog måste vi utgå ifrån att siffrorna stämmer och att det inte är fråga om någon form av plundring.

Okej, då har vi etablerat att pop kultur siffrorna (aktiekurserna) stämmer..

Johan Sjöholm: Menar du att Gartner group är dåligt pålästa bloggare? Eller vad menar du?

Vi har ju bara kollat på den nuvarande aktiekursen. Om vi hade kollat på den för ett par år sedan(2004, 2005) så hade vi sett att HP hade kunnat köpa och sälja Apple 5 gånger om. Vad säger det egentligen om det hela? Pop kulturs kurser.

Jag kollar hellre på patenter som Apple vs HP sitter på som dom tjänar pengar på, hur dom distribuerar pengarna, vilka investeringar dom har utanför företaget, profit vs drift, långtids stabilitet, utdelning till aktieägarna under en 5 års period, inkomst per anställd, och varför inte marknads dels värde. Och allt detta ska egentligen dras som sagt var över en kurva för att se till att man inte missräknar bara för att HP t ex har dragit av från deras slutresultat 2009, 2008, för diverse anledningar.

Sedan så är det inte Gartner som Bloggade. Utan Daniel Eran Dilger. Han referrerar till Gartner och IDC.

Sedan har jag inte sagt att det inte går bra för Apple. Jag säger enbart att - för att parfrasa till det lite - man inte ska stirra sig blind på aktiekurser. Om man ska följa aktiekursern enbart så var Enron värt 90USD per aktie, Augusti 2000, medans mindre än ett år senare så hade dom tappat 50% i aktiekursen - och i början av December 2001 så var dom borta.

Men som sagt var - Jag har inte sagt att det inte går bra för Apple, dom har bra kassaflöde och pengar i banken.

Bra att du talar om för mig som hittade inlägget i hans blogg, startade denna tråd för att berätta om det och i mitt inlägg har med länken till hans blogg vem det är som skrivit det hela. Tack för klargörandet!

En vanlig attityd är att det som står och skrivs om i bloggar inte går att lita på för fem öre, en attityd som är ganska trist och ofta helt fel. I det här specifika fallet är Daniel Eran Dilger enligt min personliga uppfattning en av de mest pålästa. Hade du följt hans blogg i några år som jag gjort skulle du veta det. Speciellt när han fullkomligt smular sönder andra analytikers slutsatser med väl underbyggd argumentation. Mycket kul att läsa.

Min fråga om sig av att du i ditt inlägg #5 skriver: "Jag undrar jag hur pålitlig denna artikel är." och i nästa inlägg av dig skriver: "Jag har ju inte personligen gått och kollat att hans siffror stämmer, och inte har någon som jag litar på gjort det heller. Bloggare är Bloggare. Det är flera signaler i mina ögon som visar att du ifrågasätter påståendet och källan för du tillskriver den inget större värde. Inte ens om bloggaren refererar til Gartner och dessutom så är det ett påstående vilket Acke visar är lätt att kolla upp. Inga hemliga siffror direkt. Därför är jag lite förvånad över ditt ganska raka avfärdande av vad jag skrivit. Låter som brus helt enkelt.

Prova igen om du vill säga något vettigt.

men du måste väl hålla med om att inlägget är i tunnaste laget för att vara roughlydrafted?
vare sig någon analys eller ens argumentation (söndersmulande eller ej) där inte...

Ursprungligen av gabriela:

men du måste väl hålla med om att inlägget är i tunnaste laget för att vara roughlydrafted?
vare sig någon analys eller ens argumentation (söndersmulande eller ej) där inte...

Och?

Jag tycker det var intressant och skrev om det här. Inget av det han skrivit är egentligen något man kan tvivla på eller ifrågasätta om det stämmer, det är ju lätt kontrollerade fakta. Vilket ju lätt verifieras.

Vad den faktiska betydelsen av fakta är kan man ju diskutera. Jag gjorde det inledningsvis då jag kopplade ihop dessa fakta med något jag hört sedan ungefär 1989 ungefär då jag skaffade min första Mac: Apple går i konkurs närsomhelst för de har för liten marknadsandel. Nu är det alltså så att två företag som tillsammans har 50% av den sagda marknaden är mindre värda tillsammans än vad Apple är självt. (I en av kommentarerna på blogginlägget så står det även att Apple är värt ca 70% av Microsoft). Påstående om att man inte kan överleva med liten marknadsandel måste därför vara komplett struntprat. Det står alltså inte i inlägget, det är min egen slutsats/åsikt/analys (vad man nu vill kalla det).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-30 12:32
Ursprungligen av Taz_1999:

* HP's börsvärde* är 100,2 miljarder dollar och Dells är 27,3 miljarder dollar.
* De har tillsammans drygt 50% av datormarknaden.
* Apple har ca 8% av datormarknaden.
* Apples börsvärde är högre än dessa två företags börsvärden tillsammans, dvs 143,4 miljarder dollar.

Förväxla inte börsvärdet med faktiskt värde. Börsvärdet är något fiktivt, vad folk tror att företaget är värt. Det är bara en siffra i högen.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Förväxla inte börsvärdet med faktiskt värde. Börsvärdet är något fiktivt, vad folk tror att företaget är värt. Det är bara en siffra i högen.

Vad jag förstår, rätta mig om jag har fel, så finns det en viss mängd aktier att köpa av ett visst företags totala aktieinnehav. En del av de aktierna hålles av ägare/grundare som inte vill sälja dem och resten finns att köpa av den som har pengarna. På ett visst företag skulle man alltså i kunna köpa alla de utestående aktierna och då få ett kontrollerande intresse i det då varje aktie är en röst. Om det finns mer än 51% av aktier att köpa (vilket inte alltid är fallet) och man alltså hade pengar att köpa dem, så kan man på nästa bolagsstämma utse sin egen VD och sätta dagordningen för företagets framtid. (Olika aktie-typer har dock olika röstvärde).

Vad jag förstår, rätta mig om jag har fel, så representerar dock börsvärdet (som jag fortfarande inte är säker på är samma sak som "market cap"), helt enkelt antalet aktier som finns att köpa * aktuell börskurs, dvs pris.

Som en annan kommentator skrev i blogginlägget jag länkar till, så skulle alltså Apple med sina 31 miljarder på banken kunna köpa alla Dells aktier (vilket jag dock alltså inte vet om det skulle innebära att de får ett majoritetsägande). Vad som är kul med det är förstås att Michael Dell som är Dells VD, gick ut för några år sedan gick ut och sade just att Apple borde läggas ner och pengarna borde ges tillbaka till aktieägarna. Ser någon humorn i detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 09:18
Ursprungligen av Taz_1999:

Vad som är kul med det är förstås att Michael Dell som är Dells VD, gick ut för några år sedan gick ut och sade just att Apple borde läggas ner och pengarna borde ges tillbaka till aktieägarna. Ser någon humorn i detta?

Absolut, visar bara att man ska vara försiktig med vad man säger som VD. Men man ska veta att Apple då var ett företag med skulder och röda siffror. Att Apple skulle kunna ändra kurs var inte ens Steve Jobs säker på så nog fanns det en hel del grund Dells uttalande.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-30 14:52

Dell har verkligen sjunkit på aktiemarknaden. Jag är inte så intresserad av kurskurvor, men om man läser denna artikel från 2006 så var det samtidigt som Apple var värt lika mycket som Dell:

http://www.nytimes.com/2006/01/16/technology/16apple.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 00:38

Här är vad Wolfram Alpha säger.

- Wolfram|Alpha

Siffrorna verkar ju stämma, finns lite mer info där med som revenue osv.

Här är Google finance också:

http://www.google.com/finance?q=AAPL+dell+hewlett+packard

Senast redigerat 2009-09-06 00:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 12:47

Dells senaste rapport säger att vinsten minskade med 54%, till 337 miljoner dollar, jämfört med samma period föregående år.

1
Bevaka tråden