Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar det att ta fram ett iPhoneprogram?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-10-23 10:47

Jag sitter och leker lite med tanken på en idé jag har - vad kostar det att beställa ett iPhoneprogram i stil med Hemnet - det ska utnyttja en befintlig databas och koppla på gps-positionering. Kan själv inget om programmering så det är något jag skulle lägga ut på en byrå som t.ex Apegroup. Någon som har en aning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-23 11:35
Ursprungligen av Skrufve:

Jag sitter och leker lite med tanken på en idé jag har - vad kostar det att beställa ett iPhoneprogram i stil med Hemnet - det ska utnyttja en befintlig databas och koppla på gps-positionering. Kan själv inget om programmering så det är något jag skulle lägga ut på en byrå som t.ex Apegroup. Någon som har en aning?

Du vet väl att det finns en lista på iFun om programmerare? Skicka ett mail till dem och fråga efter en offert.

svår fråga... men det är like lätt/svårt som att göra ett progam till Mac OS X

tidsaspekten på det är definitivt lika individuellt som att ta fram t.ex en hemsida / eller vanlgit datorprogram ..

anlitar du en professionell firma med erfarenhet av att tidigare utvecklat mjukvara till Mac OS X så kommer du förmodligen få programmet gjort ganska snabbt. De kanske tar 800 kr / timma och gör programmeringen på 100 arbetstimmar . - > 80.000 skr .. (jag pratar professionell kvalité/optimerad kod , inte något iPhone program ihop slängt med hjälp av interface builder på några timmar )

men det är fortfarande väldigt individuellt för det är då underförutsättning att all struktur och framförallt all grafik redan är gjort ...

equinux gjorde en liten mini-dokumentär när de skapade sitt progam. kan vara intressant att se om du inte sett den....

equinux - Making of Barbecue

själv är jag registrerad iPhone programmerare på kvällstid och arbetar på en reklambyrå dagstid.

I dagsläget så tycker jag imo att man absolut INTE skall satsa pengar på iPhone programmering det är ganska säkert en ren förlustaffär ...

Varför jag säger detta är just att jag tidigare pratat med andra utanför sverige som mer eller mindre gått i personlig konkurs pga av att dom trot för mycket på att deras program skall lyckas ..

Speciellt var en kille likt dig i USA som hade många bra kontakter, sinne för grafisk form och djupa kunskaper om Mac men dock kunde han inte programmera .. Så han betallade en firma (programmerare och grafiker) för att göra programmet samt att han tog ut en liten liten lön till sig själv eftersom detta blev en heltids-syssla att sköta. Slutsumman an spenderade på att utveckla ett spel hamnade totalt på runt 40.000 - 50.000 dollar ...

Vad hände .. spelet sålde inte bra .. han har under det senaste året bara dragit in runt 500 dollar på sitt spel .. som höll hög klass .. han har gjort en brak förlust på 35.000-45.000 dollar

Jag tycker att man kan lära sig av detta och att inte räkna med att utvecklingen till iPhone skall ge några pengar över huvud taget .. men om de gör det så är det bara ett stort plus ..

Därför är utveckling till iPhone för mig just nu en ren hobby ....

(visst skall jag erkänna att om mitt program inte drar in någon kosing så kommer jag bli lite besviken, därför har jag satt som mål att göra det bästa program jag någonsin gjort och säljer det inte så kommer jag i alla fall ha ett program som jag som person kommer använda varje dag för den fyller ett behov som jag saknar på iphone)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 22:21
Ursprungligen av gotfredsen:

I dagsläget så tycker jag imo att man absolut INTE skall satsa pengar på iPhone programmering det är ganska säkert en ren förlustaffär ...

Säkert sant i väldigt många fall, dock tror jag att har du en idé som ännu inte finns, och din idé på ett snyggt sätt använder hårdvaran och funktionerna Apple levererar, med lite välplacerad marknadsföring tror jag kan bli hur bra som helst.

Ursprungligen av gotfredsen:

svår fråga... men det är like lätt/svårt som att göra ett progam till Mac OS X

tidsaspekten på det är definitivt lika individuellt som att ta fram t.ex en hemsida / eller vanlgit datorprogram ..

anlitar du en professionell firma med erfarenhet av att tidigare utvecklat mjukvara till Mac OS X så kommer du förmodligen få programmet gjort ganska snabbt. De kanske tar 800 kr / timma och gör programmeringen på 100 arbetstimmar . - > 80.000 skr .. (jag pratar professionell kvalité/optimerad kod , inte något iPhone program ihop slängt med hjälp av interface builder på några timmar )

men det är fortfarande väldigt individuellt för det är då underförutsättning att all struktur och framförallt all grafik redan är gjort ...

equinux gjorde en liten mini-dokumentär när de skapade sitt progam. kan vara intressant att se om du inte sett den....

equinux - Making of Barbecue

själv är jag registrerad iPhone programmerare på kvällstid och arbetar på en reklambyrå dagstid.

I dagsläget så tycker jag imo att man absolut INTE skall satsa pengar på iPhone programmering det är ganska säkert en ren förlustaffär ...

Varför jag säger detta är just att jag tidigare pratat med andra utanför sverige som mer eller mindre gått i personlig konkurs pga av att dom trot för mycket på att deras program skall lyckas ..

Speciellt var en kille likt dig i USA som hade många bra kontakter, sinne för grafisk form och djupa kunskaper om Mac men dock kunde han inte programmera .. Så han betallade en firma (programmerare och grafiker) för att göra programmet samt att han tog ut en liten liten lön till sig själv eftersom detta blev en heltids-syssla att sköta. Slutsumman an spenderade på att utveckla ett spel hamnade totalt på runt 40.000 - 50.000 dollar ...

Vad hände .. spelet sålde inte bra .. han har under det senaste året bara dragit in runt 500 dollar på sitt spel .. som höll hög klass .. han har gjort en brak förlust på 35.000-45.000 dollar

Jag tycker att man kan lära sig av detta och att inte räkna med att utvecklingen till iPhone skall ge några pengar över huvud taget .. men om de gör det så är det bara ett stort plus ..

Därför är utveckling till iPhone för mig just nu en ren hobby ....

(visst skall jag erkänna att om mitt program inte drar in någon kosing så kommer jag bli lite besviken, därför har jag satt som mål att göra det bästa program jag någonsin gjort och säljer det inte så kommer jag i alla fall ha ett program som jag som person kommer använda varje dag för den fyller ett behov som jag saknar på iphone)

Det finns inga garantier någonstans att man ska tjäna stora pengar på något. Det handlar om att många tror att det nu finns en chans att tjäna storkovan på iPhone.

Vilket det självklart finns, men det kräver fortfarande en idé utöver det vanliga precis som på alla plattformar, i alla affärer osv osv.

Det är marknaden som avgör om programmet/ spelet är bra nog för att betala vad det nu må kosta. Spelet/ programmet kan vara bra men troligtvis inte tillräckligt bra. Eller kräver det marknadsföring.

Det som nu skiljer sig med iPhone är att det finns en liten möjlighet att kunna eventuellt tjäna en peng. För det finns de som gör detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-23 12:49

För att göra Bensinjakt tog det oss ca. 2 månader.

3 killar, 6-10h i veckan i 2 månader.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-23 17:47
Ursprungligen av b0bben:

För att göra Bensinjakt tog det oss ca. 2 månader.

3 killar, 6-10h i veckan i 2 månader.

mvh
b0bben

Mellan 144 och 240 mantimmar då mao.

Hej Draags ..

Visst finns det en möjlighet att tjäna bra med pengar på sitt iPhone program ... men precis som du säger så handlar det att många tror att göra ett iphone program är = pengar ... vilket det inte är ..

Jag råder alla som vill ge sig in på iPhone app linjen att inte satsa mer pengar än man är villig att förlora ... precis som en hobby så är ju en hobby ofta något som kostar pengar och något man inte förväntar sig skall ge några pengar och ger det pengar så är det ett stort plus ...

Idag är det över 100.000 tusen program och 70% är imo ren skräp ... Så det blir bara svårare och svårare för ett bra iPhone program att synas bland all skräp .. Jag hoppas att förutsättningarna skall förändras .. vilket dom säkert också kommer göra ...

1
Bevaka tråden