Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att importera film från Sony Handycam.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-24 16:53

Jag har ett litet problem. När jag överför film från min Sony Handycam till Imovie så går det bra i ca 5-6 min sen börjar det hacka rejält i överföringen för att till sist avbryta helt. Jag överför med min dockningsstaion och sen via en firewirekabel. Datorn är en Ibook G4 800 MHz med 256 MB ram. Utrymmet borde det ju inte vara fel på eftersom jag har ca 10 GB när jag håller på över för och ca 9.5 GB kvar när det börjar hacka.

Vad kan problemet vara? Kan det vara att mer raminne skulle behövas? Var det första jag kom att tänka på men jag frågar gärna här först så att jag inte köper mer minne i onödan.

Väldigt tacksam för era svar.

EDIT

Kanske bör tilläga att det är en mini-dv kamera det gäller.

Finns kameran med i listan över de kameror som passar med iMovie? Jag har precis samma problem som du med min JVC-kamera. När jag provar med en Sony, fungerar allt perfekt. (Tyvärr är Sonyn inte min.) Det är alltså inte datorns fel, utan kamerans.

Jag tror mest på att det är för lite RAM. Överföringen belastar burken ganska kraftigt.

Jag har som sagt samma problem på min 1,5 GHz Alu PB. 1 gig i ram. Ska det vara för lite minne?

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag har som sagt samma problem på min 1,5 GHz Alu PB. 1 gig i ram. Ska det vara för lite minne?

Nej, det borde ju gå. Jag har inte haft några problem med import på en likadan PB som din, ej heller på en sunkig G4 867 med mycket RAM. Båda med senaste Tigern och senaste uppdateringen av iMovie. Kameran är en Sony PC 100E. Brände på den gamla G4:an med iMovie utan problem, däremot fick en kompis problem på sin fräsiga dubbelpropp G5 med att bränna samma projekt. Konstigt nog.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-24 23:04

Jag såg i en annan tråd att FileVault bör vara avstängt. Nu verkar det hela funka bättre ska prova mera lite senare men det verkar som det var boven i dramat.

Sony Handycam

Hej alla mac fans.
Har köpt en ny Video camera,en sony handycam.
Nu står det i handboken att den inte går att använda till en Mac.
Vad gör jag.......
Tacksam för ett svar av någon där ute.

Ursprungligen av Macrille:

Har köpt en ny Video camera,en sony handycam.
Nu står det i handboken att den inte går att använda till en Mac.

Berätta gärna exakt vilken kamera det är. Så blir det lättare för oss att hjälpa dig att söka information.

Alla kameror går att använda med mac, dvs filmmaterialet kan användas. Däremot är det inte säkert (eller ens troligt) att de medskickade programvarorna funkar på mac. Men dom behöver du inte heller iom att det finns iMovie, Final Cut etc.

Gamla Sony-kameror (som den ovan) filmade i DV-format = nemas problemas för mac. Moderna Sony-kameror filmar HD i AVCHD-formatet på hårddisk eller minneskort = nemas problemas för mac. Mer än att formatet är aptungt för processorn förstås. Men det är inget macspecifikt.

Kolla in några trådar om (full) HD-redigering, AVCHD mm här på forumet.

Stänger av sig själv

Har en MacBook Air som har börjat att stänga av sig själv när jag inte har ström kabeln till. Trodde först att batteriet hade tagit slut men där var över 1 timme kvar. Kan det vara något med värmen,läste ett inlägg om det tidigare.M.v.h MacRille

1
Bevaka tråden