Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi Patch

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag skulle vilja switcha mellan min mpc och logic som sequenser.Har någon nån idé om hur man går tillväga?Tipps om midipatch etc motages Tacksamt

Cheers :hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 19:27

Jag har en liten Yamaha YME 8 från 80-talet. Det finns massor av olika midipatchbays man kan använda. Roland A-880 är en annan, och Akai har någon som är OK också. MEP-någonting el liknande.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-02 19:47

Intressant spörsmål Kröjtz! Jag har själv funderat på samma sak men aldrig tagit tag i det. Hur kör du nu? Jag kör mpcn slavat efter Logic 5.5 å det funkar väl sådär...
Optimalt vore ju att skita helt i otäcka datorer (men då måste jag ta mig 1/2 månader till att lära mig mpcn helt)!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-02 20:10

Minns en gammal Kawai kallad MAV-8 som stod på gamla Musikhörnan i Skövde. Var bra på den tiden.

Lite väl hardcore dock. Borde finnas ngt för bara max 4st. Philip Rees kanske?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-02 20:14

Letat mer:
en Opcode Studio 64X verkar funka oxå. Går för cirkus 700kr beggat.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-02 20:16

DMC MX-8 sägs vara den bästa som byggts.

Tack PF/Mårre för feedback :0)
Mårre:Nu kör jag mpcn synkad från logic,men skulle bara vilja slå på mpcn å strunta i datorn.
Kanske tom vara så drastisk att jag säljer min amt8 så jag måste köra syntharna via mpcn.

Mårre:hur menar du att opcodes variant skulle funka? kanske min amt8 skulle funka om jag patchar i datorn.Fast det vill jag ju inte,jag vill kunna lira utan att starta datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-02 23:16

Jag har haft 4-5 olika och även om inte Roland A-880 är dyrast så tycker jag den är bäst. Den är enklast att använda med separata knappar för varje MIDI in och ut, har mergefunktion och dessutom aktivets-LED så att man ser var det kommer MIDI-data någonstans. Det är allt man behöver. Köp en sån. Den kostar under en tusing begagnad. Sådana här grejer vill man inte meka med. De skall vara enkla att använda och fungera helt enkelt. Jag har två, men ingen till salu.

Kom igen amino! behöver du 2? hehehehe

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-02 23:21
Ursprungligen av Kröjtz:

Kom igen amino! behöver du 2? hehehehe

Japp. Eller behöver och behöver. Jag har en Waldorf med 15 in och 15 ut också, men de är långt ifrån fulla någon av dem. Jag har dem för att samla upp MIDI-kablarna och för att kunna patcha runt sequencers som jag vill.

Jag lyckades patcha min amt8 inne i logic och det verkar funka,Hinner inte testa mera nu men fortsättning följer.

Cheers

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-03 23:35

Kröjtz: visst ser MOTUn trevlig ut men man kan få en beggad Roland A-880 billigare om man köper en beggad (max 1000kr).

EDIT: Det lutar nog iofs mer åt att jag fimpar datorn helt å istället förlitar mig till "rock solid MPC".

Kool
skall Googla runt lite till.

kolla in m-audio midisport 2*4 Den kan du ha igång utan datorn och använda lite som en patch-bay. Vet inte hur många in ut du behöver, du klarar dig säkert med några merge boxar annars.

Hittade en midipatch för osx.
http://pete.yandell.com/software/midipatchbay/Read%20Me.html

skall testa lite senare

  • Medlem
  • Götene
  • 2009-12-06 08:54

Hittade den här 5 år gamla tråden när jag googlade. Hittade sedan en trevlig lösning (vid närmare koll fungerande länkar för redan nämn lösning) jag tänkte dela med mig av när någon annan sedan googlar och hittar tråden.

Aktuella länkar för ovan nämnda mjukvaru-MIDI-patchbay:
Apple - Downloads - Audio - MIDI Patchbay
MIDI Patchbay @ Not A Hat

Har inte haft möjlighet att testa då jag just nu leker forensiker med SystemRescueCD och återställer filer från en kvaddad hårddisk, något som är inne på 5:e dygnet nu.

1
Bevaka tråden