Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Apple Remote (2009-10-20)

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-10-21 16:04
Ursprungligen av Capeman:

Nej, tvärtom står det på Apples hemsida:

"Ready to move on to the next song? No need to get up. Just press the Next button on the Apple Remote."

Det borde tyda på att den INTE har scrollhjul. De hade nog skrivit något om scrollhjul ifall den verkligen haft det, för DET hade varit en nyhet.

Sant. Den hade varit bra mycket mer intressant med scrollhjul. Nä.. kör på den vita tills vidare.
Men ser fram emot att läsa lite hand-on uttalanden här sedan..

Nope, den gamla fjärren funkar inte till Spotify, inte för mig iallafall....

Det är till och med så illa att när jag startar en låt i Spotify och trycker på play/pause på fjärren, så startar Itunes!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-21 20:11
Ursprungligen av Helmetrock:

Nope, den gamla fjärren funkar inte till Spotify, inte för mig iallafall....

Det är till och med så illa att när jag startar en låt i Spotify och trycker på play/pause på fjärren, så startar Itunes!

Det är en bugg i 10.6 som tydligen skall vara fixat i 10.6.2 som förhoppningsvis dyker upp snart

Jag ska skaffa en så fort min lokala Media Markt-butik får in några. Orkar inte beställa från Apple Store och betala 59,- frakt på en 169 kronorspryl. Vår enda Macbutik har tyvärr lagt ner här.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-10-21 16:27
Ursprungligen av Capeman:

Jag ska skaffa en så fort min lokala Media Markt-butik får in några. Orkar inte beställa från Apple Store och betala 59,- frakt på en 169 kronorspryl. Vår enda Macbutik har tyvärr lagt ner här.

OT: Ja själv sitter man mitt i Hälsingland och får åka 2hsöderut alt. 2h Nordöst innan man får tag på några Apple prylar.. Så jag får glatt betala fraktkostnaderna..

Tillbaka till tråden.

Jävligt konstigt att det inte är BT, då nya Macbooken saknar IR...

Fjärren går också att använda som presentationsverktyg i Keynote och PowerPoint. Men det hade varit bättre om det var BT så slapp man sikta på datorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-21 20:34
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Du, den där är nästan i givet inköp... (436:- + moms hos Dustin)

Senast redigerat 2009-10-21 20:54
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-09 19:56
Ursprungligen av frazze:

Du, den där är nästan i givet inköp... (436:- + moms hos Dustin)

Och kan numera tillägga att den fungerar lika bra för Windows också. Den är alltså inte Mac-only som dom försöker framhärda på sin hemsida. Det skiljer bara en drivrutin (som finns för båda uppenbarligen...)

Det går att styra spotify med fjärren, men jag behövde iaf extra mjukvara för att fixa det (snow leopard). Installationen är enkel om du lyckas hitta mjukvaran (googla runt lite). Tyvärr förtas ju hela poängen av att itunes startar hela tiden, men det fixade jag genom att stänga av ljudet i itunes.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-22 15:05

Snygg, bara att invänta 10.6.2 då och hoppas att Apple lyckas lösa iTunes-buggen då, sen blir det en sväng till Digital Inn och handla lite grann.

Jag måste säga att utseendemässigt så tilltalar den mig inte alls. Den gamla fjärrkontrollen är i mitt tycke betydligt snyggare och stilrenare, men det kan hända att den ser bättre ut i verkligheten än på bild. Den ser dock väldigt tunn och trevlig ut.

Jag undrar varför de har flyttat ner play-knappen. Jag tror att det till stor del är det som gör att jag inte gillar den. De skulle ha behållit den där den var förut.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-10-22 20:32
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag måste säga att utseendemässigt så tilltalar den mig inte alls. Den gamla fjärrkontrollen är i mitt tycke betydligt snyggare och stilrenare, men det kan hända att den ser bättre ut i verkligheten än på bild. Den ser dock väldigt tunn och trevlig ut.

Jag undrar varför de har flyttat ner play-knappen. Jag tror att det till stor del är det som gör att jag inte gillar den. De skulle ha behållit den där den var förut.

håller med till 100%

Ok, vart finns bilderna på innanmätet?

Gillar utseendet, aluminium och knapplayouten, men IR.. suck..

För de som föredrar den gamla fjärrkontrollen kan jag tipsa om att åtminstone MediaMarkt i Växjö säljer ut den gamla modellen för det facila priset av 49,-. Tråkigt nog har de inte den nya fjärrkontrollen till salu...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-09 21:01

Nån som har börjat fått hem den än? Står 1-2 veckor i leveranstid så vet inte om jag vågra smälla med en i mitt köp av 27" 3.06

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-10 00:18
Ursprungligen av franzer:

Nån som har börjat fått hem den än? Står 1-2 veckor i leveranstid så vet inte om jag vågra smälla med en i mitt köp av 27" 3.06

Men du, du kan jag beställa Remoten separat Så blir det inte så segt...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-10 13:36

är ändå 59 spän åt helvete nästan

  • Medlem
  • 2009-11-21 19:20

Får min imorgon om någon är intresserad av rapport!

Ursprungligen av 8fps:

Får min imorgon om någon är intresserad av rapport!

Jepp! Mycket intresserad, funderar på att köpa en till mig själv i julklapp, så din rapport kan bli avgörande!

  • Medlem
  • 2009-11-30 16:56
Ursprungligen av Christian-:

Jepp! Mycket intresserad, funderar på att köpa en till mig själv i julklapp, så din rapport kan bli avgörande!

Den är skitcool!

Mycket smäckrare än den förra varianten.

Inte hunnit använda den så mkt men räckvidden är minst lika bra som den gamla=)

Lätt värt 15 pund!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 19:46

Nej, nej - inte Bluetooth! Då skulle den inte fungera i närheten av lika långt bort och lika omedelbart och krångelfritt som den gör nu. BT-enheter måste anslutas och sedan tappar de kopplingen när man går för långt bort. Laggar efter gör de också.

AirPort jo det skulle vara trevligt iofs, men det skulle bli dyrt, batteritiden skulle bli dålig och man skulle behöva hitta på ett sätt att välja vilket nätverk kontrollen ska anslutas till, samt ett sätt att skriva in ev. lösenord till nätverket.

Anledningen till att de kör IR är att det är så otroligt enkelt och krångelfritt. Man bara trycker på knapparna. Inga inställningar, ingen parkoppling (om man inte vill), inget tekniskt pillande över huvud taget, utan det bara fungerar. Jag har inte testat den nya, men den gamla Apple Remoten har en otroligt stark IR-lampa, som fungerar direkt nästan oavsett vart i rummet jag riktar den, så det är inte vilken skräp-fjärrkontroll som helst som man måste sikta med och hålla på.

F.ö. hade hade jag också hoppats på att den skulle ha rullhjul som på iPod. Det kändes som en helt självklar evolution.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-24 20:16

Jag fick min idag, grym kvalitet, sköna knappar och sitter fint i handen. Har dock inte hunnit testa den med nya iMac 27"

Rajje: jag har försökt göra keynote-presentationer med den där remoten o det är bara piiiinsamt. Till slut står man ändå med handen på tangentbordet för slippa stå o vifta o göra sig till åbäke..(om det är en inställning som kan vara fel "så står jag korrigerad")

Tycker den nya ser längre ut än den gamla, är det så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 21:43
Ursprungligen av klarabara:

Rajje: jag har försökt göra keynote-presentationer med den där remoten o det är bara piiiinsamt. Till slut står man ändå med handen på tangentbordet för slippa stå o vifta o göra sig till åbäke..(om det är en inställning som kan vara fel "så står jag korrigerad")

Tycker den nya ser längre ut än den gamla, är det så?

Finns inga inställningar för sådant så du har nog rätt. Jag kan tänka mig att den inte fungerar lika bra i mycket upplysta miljöer eller i för stora rum, etc. I de miljöerna och när presentationer är användningsområdet kommer nog Bluetooth till sin rätt bättre. Då är det också inget problem att man eventuellt behöver parkoppla kontrollen och hålla på.

Men jämför man i hemmamiljö mellan Apple Remote och andra fjärrkontroller (till TV:n etc) så är Apple Remoten underbar. Den reagerar mycket bättre och snabbare och oberoende av riktning. Och tack vare dess lilla format kombinerat med IR kan man ha den i fickan, gå runt hörn och till andra sidan lägenheten och sedan ändå titta in i rummet där datorn står, spontant ta upp kontrollen och sänka volymen ett par steg, utan att någon typ av koppling måste ske först.

Jag måtte ha nåt problem med min för problemet dyker upp även hemma. Lite därför den ligger i en låda mestadels..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-07 11:27

Nu har jag fått min nya Remote. Men den funkar inte med min AppeTV!!!
Och då har jag parat ihop den enligt instruktionen.
Den gula lampan på AppleTV:n lyser när jag trycker på knapparna, men inget händer.

Däremot så funkar den rakt av ihop med min iPod touch när den är dockad i sin Universal Dock med IR-öga.

AppleTV:n funkar däremot med min gamla vita remote. Kan det vara någon liten skillnad i frekvensband?

Mycket märkligt.

Jag la märke till att fjärrkontrollen har en knapp mer än den tidigare. Mittknappen finns kvar, även om play-knappen har flyttat ner. Kanske är den vigd åt Genius-funktionen numera.

Ursprungligen av Macus:

Nu har jag fått min nya Remote. Men den funkar inte med min AppeTV!!!
Och då har jag parat ihop den enligt instruktionen.
Den gula lampan på AppleTV:n lyser när jag trycker på knapparna, men inget händer.

Däremot så funkar den rakt av ihop med min iPod touch när den är dockad i sin Universal Dock med IR-öga.

AppleTV:n funkar däremot med min gamla vita remote. Kan det vara någon liten skillnad i frekvensband?

Mycket märkligt.

Jag la märke till att fjärrkontrollen har en knapp mer än den tidigare. Mittknappen finns kvar, även om play-knappen har flyttat ner. Kanske är den vigd åt Genius-funktionen numera.

Har du tagit bort parningen från din gamla Remote?
Jag kör en av mina med min Apple TV. Funkar alldeles utmärkt.

Bevaka tråden