Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvarulösning för strömmande video?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-17 15:57

Hej
Jag hoppas på kreativa, bra och genomförliga lösningar på min fråga.

Jag arbetar för en mindre förening som jobbar med tv-produktion. Nu letar vi efter en optimal hårdvarulösning för att strömma video både live och för video on demand.

Just nu strömmar vi wmv från Windows Media Encoder till en Windows 2003 Server.

Det kan om det är ekonomiskt hållbart vara en Mac lösning men det tror jag inte de ekonomiskt ansvariga går med på.

Flash Media Encoder är ju gratis så det tänkte jag kunde vara en utgångspunkt, eller finns det bättre alternativ.

Om man nu använder FME så vad vore bästa serverlösningen i det fallet.

Jag vill gärna använda en kustomiserad spelare ppå klientsidan. I många fall kör vi långa sändningar så filen borde kunna klippas upp i kapitel så att man kan få en spellista i själva spelaren.

Är det något jag inte tänkt på så ropa till...

Tack, Peppe

En hyfsad beggad Mac och QT Straming Server - kan de va nåt? Miljoner videos rullar på sånt på webben.
Apple - QuickTime - Streaming Server

Ingår o OSX Server - fanns förr att ta hem gratis separat - vet ej om detta är möjligt idag.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-17 16:42

Tack för snabbt svar. Jo det är nog något jag tänkt på, till och med tänkt släpa min gamla mac till jobbet för att sätta upp den.

Det problem som uppstår här är väl att man inte kan skapa kapitel/avsnitt i filen som strömmas via QT Streaming Server.

I Flash kan man ju lägga in "cue-points" manuellt och via XML om jag förstått det rätt.

Måste erkänna att jag är novis i ämnet :">. Vet bara att QT Streaming är stort i det fördolda.

Ursprungligen av Peppe:

Tack för snabbt svar. Jo det är nog något jag tänkt på, till och med tänkt släpa min gamla mac till jobbet för att sätta upp den.

Det problem som uppstår här är väl att man inte kan skapa kapitel/avsnitt i filen som strömmas via QT Streaming Server.

I Flash kan man ju lägga in "cue-points" manuellt och via XML om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 17:19

Peppe,

Kolla in:

QuickTime - Chapter track

"A chapter track is a type of text track that provides an index to chapters or sections of your movie. The list of chapters, each of which links to a part of the movie, appears as a title or a pop-up menu in the movie controller."

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-17 19:19

Tack för nedsatt tid Zimmerman och ack till dig Torkel, ska kolla upp det där lite närmare. Nu får jag bara hoppas att de ekonomiskt ansvariga är villiga att satsa på en äldre burk och OSX Server, dock tvivlar jag på det just nu...

  • Medlem
  • 2009-11-17 23:32

Jag kan tipsa om Darwin Streaming Server som är Apples open source version av QT Streaming server. Helt gratis!

Darwin Streaming Server

Koda om en firewire signal i realtid och ladda upp till nätet?

Är det någon som vet någon lösning på följande.

Ska göra en inspelning som vi vill strömma över nätet. Problemet är bandbredden är för dålig där vi befinner oss, därför funderade jag på om man kan koda om signalen från inspelningen i realtid och samtidigt ladda upp den någonstans för att senare kunna visa programmet. Exempelvis om inspelningen är vid 17.00 och programmet är 45 min, så skulle sändningen ske vd 18.00 på nätet.

Vilka program finns det för detta?

Finns det någon tjänst på nätet för detta? gratisalternativ?

Vad säger ni?

Sorry postade i någon annans tråd.

1
Bevaka tråden