Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant om Macintosh på SR P3

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I programmet Pang Prego (ett humorprogram) snackar en snubbe som kallar sig kringlan om macintosh-datorer och Apple-kulturen.

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p3_pangprego_091124080102.mp3
Spola till ca 09.20 in i klippet för att höra hans berättelse.

Vad tycker ni?:)

hahaha, han är en sköning.

Det var rätt kul tycker jag. Särskilt "underground" känns det faktiskt inte att använda Macintosh. Borde det det?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det var rätt kul tycker jag. Särskilt "underground" känns det faktiskt inte att använda Macintosh. Borde det det?

Nja, alltså vissa känner ju att det inte är så mainstream, och då skulle man kunna säga att det är underground istället.
Dock så är det numera rätt så mainstream tycker då jag. Sen om det är väsentligt eller inte är upp till var och en att avgöra.

Själv kan jag bli väldigt less på folk ser ner på personer som tex lyssnar på sk mainstream film/musik.
Jag menar inte att man behöver lyssna/se/göra det alla andra gör. Men man kan ofta bli lynchad för det. "Åh, hur kan du lyssna på den är skitmusiken. Den är så mainstream."

Ursprungligen av pite_jacke:

Själv kan jag bli väldigt less på folk ser ner på personer som tex lyssnar på sk mainstream film/musik.
Jag menar inte att man behöver lyssna/se/göra det alla andra gör. Men man kan ofta bli lynchad för det. "Åh, hur kan du lyssna på den är skitmusiken. Den är så mainstream."

Det jag kan tycka är lite synd där är att många (de som lyssnar på ”mainstream-musik”) många gånger bara ”svalt” musiken som ju kommer serverad gång på gång i radio. Att man liksom inte sett (lyssnat) sig omkring och kollat upp lite av all den musik som ju faktiskt finns där ute. Av någon anledning är det alltid en relativt litet grupp artister/band som får uppmärksamhet hos ”den stora massan” åt gången. Antar att folk kanske inte orkar och/eller inte har tid/intresse.

Men visst – klart man verkligen kan tycka om den så kallade mainstream-musiken, men om det bara är sådant man känner till så tappar ens åsikt lite i värde (för mig) då man lever i en ganska liten musikbubbla.

Men självklart är musik högst individuellt, så det går inte att säga vad som är rätt och fel. Däremot kan man som sagt vara en som ”gräver” väldigt olika mycket i ämnet.

Ursprungligen av star-affinity:

Det jag kan tycka är lite synd där är att många (de som lyssnar på ”mainstream-musik”) många gånger bara ”svalt” musiken som ju kommer serverad gång på gång i radio. Att man liksom inte sett (lyssnat) sig omkring och kollat upp lite av all den musik som ju faktiskt finns där ute. Av någon anledning är det alltid en relativt litet grupp artister/band som får uppmärksamhet hos ”den stora massan” åt gången. Antar att folk kanske inte orkar och/eller inte har tid/intresse.

Men visst – klart man verkligen kan tycka om den så kallade mainstream-musiken, men om det bara är sådant man känner till så tappar ens åsikt lite i värde (för mig) då man lever i en ganska liten musikbubbla.

Men självklart är musik högst individuellt, så det går inte att säga vad som är rätt och fel. Däremot kan man som sagt vara en som ”gräver” väldigt olika mycket i ämnet.

Jo, nä det håller jag med om. Jag själv är en som lyssnar på både det ena och det andra. Men om jag gillar Britneys nya singel också, förutom all möjlig indie, alternative musik jag annars lyssnar på. Ja då är det givetvis negativt. Men det är väl för att jag hänger med sk "icke mainstream"-folk.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det var rätt kul tycker jag. Särskilt "underground" känns det faktiskt inte att använda Macintosh. Borde det det?

Allt beror väl på hur länge man varit med och använt Mac, många
har ju flyttat över eller börjat ganska nyligen (mindre än 10 år sedan)
medan vissa av oss har hållit på med Mac långt innan det blev
socialt acceptabelt.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Allt beror väl på hur länge man varit med och använt Mac, många
har ju flyttat över eller börjat ganska nyligen (mindre än 10 år sedan)
medan vissa av oss har hållit på med Mac långt innan det blev
socialt acceptabelt.
LCR

Eller så hakade man på tidigare ändå. Det fanns bara Macar på de universitetsinstitutioner jag höll till. Jag minns den första som insisterade på att köra Windows. Vilken kuf!

Sedan svängde det där ganska snabbt till Windows fördel, särskilt under senare delen av 90-talet. Men vi som höll fast vid Mac ansågs väl inte missanpassade utan bara äldre (och därmed visare).

I andra brancher kanske Mac var mindre accepterat.

Det var en salig blandning av gamla klyschor. Macintosh, kör SR med repriser från 90-talet?

Ursprungligen av Marcus K:

Det var en salig blandning av gamla klyschor. Macintosh, kör SR med repriser från 90-talet?

Hehe ja:) Men allt är ju inte riktigt klyschor;)

Vissa saker är rätt träffsäkra. Ta en sån sak som att man gärna vill se på en mac om man har en, för att man också är macanvändare.

Det är inte så att du känner att du blev lite träffad själv Markus?^^

Ang. underground vs mainstream så är det rätt intressant numera att det går rätt mycket mot mainstream-hållet. Jag har mött personer som inte har några riktigt bra argument för att köra/köpa en mac. I Oslo träffade jag flera svenskar som på nåt vis fått för sig att allt som kom från apple bara var "bäst" utan att veta ens varför det var så bra.
En sa t ex då hon såg att en annan tjej hade en alumacbook (numera 13" pro) "MACK dom e så himla bra. Men jag ska köpa en PRRRROOO!" "Varför då?" frågade jag "För dom e BÄST!" "Öhm, jaha!?".
Ja det är ju bra att köpa en dator för 20k som är "bäst" när man skulle fått en för 10k som skulle duga lika bra för det hon skulle göra.
(notis:Detta var alltså innan 13" Macbook hade blivit Pro)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 13:04

En ganska träffande reflektion. Mac kanske var en aning "underground" på 90-talet (fast egentligen var den såvitt jag minns det ansedd som "nichad jobbdator som inte kan spela CS"), men numera ser man knappt annat än Mac ute på stan och plattformen hyllas konstant. Av de som fortfarande inte hyllar Mac tycks många vägra det av den enkla principen att "alla har den". Så att vissa fortfarande känner sig speciella och underground för att de gått och köpt en Mac är rätt så konstigt.

Men en sak har han fel i. Han påstår att vi vill ha Mac för att den har massa blinkande lampor och spelar små fina trudelutter. Men sanningen är att vi ofta vill ha Mac för att just slippa meingslösa blinkande lampor och små trudelutter.

"slippa meingslösa blinkande lampor och små trudelutter."

typ som dashboards rippeleffekt och time machines rymdtema...?

Ursprungligen av gabriela:

"slippa meingslösa blinkande lampor och små trudelutter."

typ som dashboards rippeleffekt och time machines rymdtema...?

Hehe precis

"Vi är lite mer kreativa människor"

Nu finns den även som en liten filmsnutt för den som ej hört den ännu.

YouTube - Macintosh parodi - Pang Prego SR P3 - Verklighetens folk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-01 14:29

Snyggt ihopklipp J4XX3R/pite-jacke!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-04 09:44
Ursprungligen av pite_jacke:

Nu finns den även som en liten filmsnutt för den som ej hört den ännu.

YouTube - Macintosh parodi - Pang Prego SR P3 - Verklighetens folk

Haha! Underbart ihopklippt!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-15 21:42

Bulls eye.
Lär väl dyka upp lite fanboys här som påpekar att mac's absolut är miljövänliga osv. samt anmärka på lite andra "fel" i inslaget, men de personerna har inte "lyssnat mellan raderna".

Blev ju bara trött. Inget de säger stämmer ju.
Det sitter någon torr jävla Stockholmare och hasplar ur sig saker han "researchat" fram ur gamla PC-för alla från 1998 eller så. helt uppenbart att han INTE använder en Mac.

"Slippa alla blinkande lampor", ja så mycket skit man slipper från PC-världen, med neonlysrör och sånt skit....

Att det bara skulle handla om Rundade hörn.... Jaha, och "dubbla priset"

Pang Prego är ett riktigt lågvattenmärke som enbart bygger på att det som INTE är roligt blir roligt om man säger det många gånger.
- xxxx
- jasså, du menar xxx som brukar dansa naken i månskenet...
- Ja, jag menar xxx
- Jojo, jag har också hört att xxx brukar dansa naken i månskenet

(konversation som bygger på ovan dyker upp fyra ggr till under programmet)

De har bl a försökt vara roliga kring Ranelid och en del andra kändisar.
Det blir liksom inte ens satir.

Jag skrattar åt mycket, och har aldrig nånsin skrattat år Pang Prego.
Snarare sträcker jag mig efter frekvensinställningen.

1
Bevaka tråden