Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildnummer som vattenstämpel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-12-16 16:45

Hej,

Jag har sökt en del, men kan inte riktigt komma på bra söktermer. Därför frågar jag här istället (och ber i förväg om ursäkt ifall jag borde ha kommit på hur jag skulle hittat ett redan befintligt svar)

Nu när digitala fotoramar börjar bli billiga, kommer jag att ge bort sådana till jul. Tanken är sedan att ibland skicka ut SD-kort laddade med familjens bilder till dem som inte kan hantera e-post och digitala medier.

Jag vill sätta ett litet nummer i ena hörnet på varje foto, så att mottagaren sedan har en referens om han/hon vill fråga om en viss bild.

Alltså hur gör man för att snabbt och enkelt numrera bilderna (batch), som en stämpel i själva bilden med ett nummer (ungefär som gamla ickedigitala kameror kunde bränna in datum och tid i bilderna). Jag tänker mig att bara numrera bilderna som skickas ut, men låta originalen vara orörda (självklart kanske)

Tacksam för svar.

a

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-16 18:18

Vad har du för bildredigerings- eller bildhanteringsprogram tillhands?

Jag vet att i Adobe Lightroom, kan man lägga in uppgifter som t ex EXIF-data, filnamn, sekvens etc ovanpå bilden och att det görs på alla bilder man har öppet och exporterar ut som en batch.

Tror det finns plugins för Aperture som fixar detta.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-12-16 18:28

Reisan, Zimmerman,

Man tackar! Då vet jag att det finns lösningar. Har ej tittat på Lightroom och endast lite på Aperture. Det vore i och för sig trevligt med något "mindre" program som endast gör detta, fast jag skall undersöka de lösningar Ni nämner.

a

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-16 18:36

Phatch - Photo Batch Processor

Detta kan vara ett enkelt alternativ. Klarar batchfunktion och vattenstämpel. Jag har inte testat eller läst ingående...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-16 19:16

Om du känner dig hemma med terminalen, så installera ImageMagick. Sen kan du skriva:

convert -pointsize 10 -draw "text 2, 355 'Min text'" minBil.jpg minBildMedText.jpg

Nummren refererar till positionen i bilden med utgångspunkt i övre vänster hörn.

Med ett enkelt shell-skript bör du kunna bränna in lämplig text.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-12-17 09:31

Tack igen till Er alla, nu har jag lite att prova!

Mvh

arvids

1
Bevaka tråden