Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-28 19:44

Hej!

Jag har en extern hårddisk, Maxtor av lite äldre model med IDE-disk, som jag tänkte köra till min nya iMac som komplement till min nyinköpta WD. Den är knappt använd och torde vara i ok skick. Dessutom är lådan snygg...

Nu är den ju såklart i NTFS från min tid med Dell, och det går ju som bekant bara att läsa och inte skriva i OSX på ett enkelt sätt. Så jag tänkte formatera om den.

Det är ok att allt raderas på den, jag har flera backuper.

Men vilket format ska jag välja? I Skivverktyg finns det:
Mac OS Extended (journalförd)
Mac OS Extended
Mac OS Extended (skiftlägeskänsklig journalförd)
Mac OS Extended (skiftlägeskänsklig)
och
MS-DOS (FAT)

Det är inte nödvändigt med kompatibilitet med Windows, huvudsaken är att det funkar mellan min MacBook och iMacen. Men det är klart, går det att läsa den på en pc är det ju inte fel. Den behöver inte partioneras eller något annat avancerat. 250 GB i en "klump" är ok.

Och under "Säkerhetsalternativ" finns det också lite att välja på. "Radera inte data" känns ju inte som en formatering. Vilken ska jag välja?

Tack på förhand!

Sök på forumet, det här avhandlas på flera ställen....

Here we go again;

Du skall köra partitionera, 1 enhet, välja "Apple GUID" (Motsvarar MBR kan vi säga - den blir bootbar med system på). Vid Radering väljer du Mac OS Extended (journalförd) som filsystem.

Nu lirar den med Mac, inte med PC.

Tro mig när jag säger att det är SKIT när du skall börja ta de hänsynen;

a) NTFS, Macen skriver ej, Macen läser, PC funkar 100%. Extra program i Macen då...
b) Mac OS Extended, 100% på Macen, men PC'n kräver programvara
c) FAT32, funkar lite halvkass i såväl Mac som PC. Max filstorlek 4GB ...

Använd en minnepinne att flytta filer med istället

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-28 20:22

Ok, tack!

Och yes, jag har kollat runt lite, men blev i vanlig ordning mest förvirrad...

>c) FAT32, funkar lite halvkass i såväl Mac som PC. Max filstorlek 4GB ..
Jo tack, märkte det när jag skulle kopiera ett gäng mappar från iMacen till en annan extern hårddisk, troligtvis med FAT 32. Den sa att "den och den filen med det och det namnet redan fanns", men jag var säker på att det inte gjorde det. Öppnade då varje mapp och kopierade alla filer direkt, utan mappar. Då gick det.

Tänkte tanka över filer på den här och ha på jobbet, det är ju bra att ha backuper lite överallt...

Tack för hjälpen!

Vänligen
Calle S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 22:00

Har du en Mac OS X 10.6 skiva sa kan du installera HFS+ drivrutiner pa Windows.

1
Bevaka tråden