Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på digital videokamera, ca 5.000kr

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-28 08:06

Så var upplösningsrejset igång igen. Tänk om fler kunde undvika skakig handkamera och oredigerade tretimmars föreställningar istället.

Det är därför man skall ha 4 eller 8GB minneskort, inte 500 GB hårddisk i kameran. Och inget kort i reserv förstås!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 10:44

Såg att de har kampanj på Cyberphoto på en del schyssta Canonkameror:
HF20, HF200 m fl
CyberPhoto

Bildskärmen har lägre upplösning än "full HD", kopplar du in extern skärm kan du se "full HD". AVCHD är aldrig bra att redigera med så konverterar du till lämpligt format kan du arbeta och klippa "full HD" på din dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-31 12:27

Undrar om nån vet nått om Panasonic HDC-SD20.
Köpte den för ett par veckor sedan.
Det fanns en Panasonic försäljare i butiken, som bedyrade att den fungerar med Mac.
Jag har iMovieHD Och iMovie8, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att
kunna få rätt format och överföringsväg.

Ska använda den till att göra ett par videos till låtar från mitt album
och de ska upp på YouTube.
Är usel på tekniken, men resterande har jag ju jobbat med så det är just
tekniken som spelar mig spratt.
Kan man få lite tips om hur jag ska tänka och teknitisera med kamerarackarn och överföring?

Ursprungligen av friend:

Undrar om nån vet nått om Panasonic HDC-SD20.
Köpte den för ett par veckor sedan.
Det fanns en Panasonic försäljare i butiken, som bedyrade att den fungerar med Mac.
Jag har iMovieHD Och iMovie8, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att
kunna få rätt format och överföringsväg.

Ska använda den till att göra ett par videos till låtar från mitt album
och de ska upp på YouTube.
Är usel på tekniken, men resterande har jag ju jobbat med så det är just
tekniken som spelar mig spratt.
Kan man få lite tips om hur jag ska tänka och teknitisera med kamerarackarn och överföring?

iMovie09 importerar filerna enkelt och maccigt.

Bör väl handla om att slå på kameran, ställa in den i uppspelningsläge ("play-läge"), koppla in usb-kabeln till macen och starta iMovie. iMovie bör ställa in sig själv så att den är redo för import.

(Materialet konverteras automatiskt av iMovie till Apple Intermediate-formatet för att det öht skall kunna klippas i - det kan ta ohyggligt med tid även på färskare datorer).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-12-31 13:18

Canon HF200 och Macbook?

Ok. Går det att konvertera till ett smidigare format i iMovie 09 eller behöver man nått särskilt program? Vissa kameror ex Samsung använder formatet H.264 eller vad det heter. Det sägs vara mindre krävande. Vore det bättre att satsa på en sådan kamera?
Är det möjligt att konvertera ett full HD material till ett format som inte hackar när man tittar på det på min macbook C2D 2.0 4GB ram?

Ursprungligen av E-mil:

Ok. Går det att konvertera till ett smidigare format i iMovie 09 eller behöver man nått särskilt program?

Det blir automatiskt konverterat till Apple Intermediate vid import, vilket är just ett smidigare - men platskrävande - format.

Det finns också fristående program som VoltaicHD. Finns en hel del info på videounderforumet. Sök efter inlägg av Zimmerman vad gäller detta och allt annat vad gäller video (H264/AVCHD, HD, 25 fps vs 30 fps osv osv).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-31 13:48

Det inspelade materialet blir i filformat .MTS vilket är problemet.

Senast redigerat 2009-12-31 15:08
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-01 19:45

Sök på .mts här och olika forum så får du säkert hjälp av äldre trådar. Jag förstår inte varför Panasonic och många andra krånglar till det. Min Sanyo sparar i ren mp4/h.264. Fullständigt problemfritt. Kan importeras direkt i tre år gammal version av iMovie såväl som de senaste versionen. Spelas direkt i Quicktime.

Bevaka tråden