Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Årets Nobelpris till e-tidningen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letade i sök men fann inget om e-bok men borde väl ligga i en grafiktråd.

I expressen idag läser jag om en ny uppfinning som borde vara efterlängtad av hela tidningsbranchen om jag förstår saken rätt.
Nya e-böckerna - går att böja som ett papper - Jobb & Ekonomi - Expressen.se

Idag använder man rena rama stenåldersmetoderna för att få fram en tidning som en dag senare körs tillbaks till returpappersdepån.

Först fäller killen i skogsverksmaskinen en massa träd som han sedan lastar på en skogstimmerlångtradare som kör timmret till en illaluktande massafabrik.

Där gör man tidningspapper i stora tunga pappersrullar som lastas på långtradare som kör 40-70 mil till Tidningsbolagens tryckerier, flera gånger i veckan.

När tidningarna är färdigtryckta körs dom ut av hundratals fordon till olika basstationer där hundratals tidningsbud kör, bär eller kånkar ut tidningarna till oss läsare. Varje dag i 365 dagar varje år.

Med e-tidningen slipper man allt detta onödiga. Äntligen. Årets Nobelpris kanske.

:):)

  • Medlem
  • 2010-01-09 13:35

Jag tror inte att det ena kommer att utesluta det andra. Pappret är ett otroligt gränssnitt. Det är billigt, du behöver inte vara rädd om det, det går att dela.
(Och det säger jag inte för att jag jobbar med gammelmedia. )

Nej, tidningar tror jag inte man fasar ut så lätt.

Däremot tror jag att det är många med mig som hoppas på startskottet för en liten mediarevolution den 27:e januari.

När Apple presenterar sin tablet är det inte i första hand hårdvaran jag kommer att spana på. Många kommer nog att bli besvikna där. Det blir ju en förstorad iPhone/Touch. Samma nätverk (WiFi och 3G), mycket bättre upplösning givetvis (hoppas 1280x720 pixlar, inte bara stöd för) och så där... men ingen revolutionerande produkt som många tycks tro.

Däremot hoppas jag på mjukvaran. Dels bra stöd för Apples egna program: iLife/iWork, lite nya gester för utökad multitouch, men framförallt framtidens tidnings- magazineläsare:

Ett standardiserat mediaformat för traditionell printmedia som möjliggör interaktiva tidningar med rich media som högupplösta foton och video.

Möjligheterna är nu oändliga för publisister: kokböcker med video på hur man hackar lök, eller klipp där man kan se hur köttet i stekpannan ändrar färg i realtid samtidigt som en röst förklarar saker man skall uppmärksamma, eller hur man avgör stekgrad utan att skära i köttet.

Manualer till bilar med sprängskisser på motordelar som expanderar och tydliggör när man klickar på dem.

Språkböcker där det ingår videoklipp ur vardagen där föremål i bild är taggade med glosornas namn osv.

Det stora släppet blir tillkännagivandet av en BookStore som liksom AppStore öppnas upp för privata utvecklare där man kan publicera sig själv.

Skillnaden mot onlineupplevelsen, som ju är gratis (borträknat abonnemangskostnad), är att ett standardformat gör att man kan optimera mot detta. Innehållet kommer att se likadant ut överallt och generellt vara mycket "vackert". Typsnitt. När man väl laddat hem sin bok eller tidning så är allt tillgängligt offline- skönt på resande fot (roamingavgifter, tunnlar, flyg). Och upplevelsen är laggfri. Inget mer väntande på laddningstider och sånt.

Allt detta är ju mycket fint- men inte gratis. Detta skall bli räddningen/en ny uppsving för tidningsbranschen. Lösnummer eller prenumeration- man väljer själv.

Det känns viktigt att priset blir rätt. Aggressivt lågt. I vissa fall gratis genom reklam?

Detta är i alla fall det jag ser fram emot och hoppas på. Det kommer att komma. Skall bli kul att se hur långt de kommit i slutet av månaden!

Jag är skeptisk... Men jag har gärna fel!

Jo visst. Resonemanget att byta ut nuvarande tidningarna mot digitala har man sett ett tag tillbaks.
Jag själv har prenumererat på DN i massor av år. Jag testade med att läsa DN på nätet men gillade det inte.
Jag avbeställde DN men fick sådana abstinentsbesvär att inte ha den vid mogonkaffet så jag återprenumerade på den.

Nu ett år senare har jag båda och måste erkänna att nätets DN är enklare och minst lika bra som pappersDN. Det var mer gamla invanda traditioner som höll mig kvar vid pappersDN.

Papper till finare magasin och böcker vill man nog hellre ha men dagstidningar med denna enorma apparat kommer nog att självdö för att kostnaderna äter upp förtjänsterna.
Får tidningarna dessutom konkurrens av e-tidningar så tror jag att det bara en tidsfråga.
E-tidningarna blir mycket billigare för att de slipper nuvarande timmer, transport och distributionskostnaderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 16:16

Jag är övertygad om att papperstidningen kommer att fasas ut rätt snart. Jag tror att det här inte har fått fäste bara för att det inte förrän något år sedan var lika behagligt att läsa elektroniska böcker som vanliga böcker. Jag har inte hört någon som har tyckt att texten varit obehaglig att läsa på Kindle till exempel (äldre som yngre). Men också för det förut kanske har funnits ett ingrott motstånd till teknik i gammelmys tillämpningar (avnjuta en god bok i skenet från ett stearinljus framför öppna spisen känns inte som om det går ihop med att logga in på affären, ladda ned klassikern och läsa den på plastbit). Det är såklart färre och färre som tilltalas av det senare argumentet (inte bara pga bokstavligt utdöende men även fortsatt spridning av IT-revolutionen, dock även där främst hos äldre människor).

Sorry Baron!
(det finns såklart ingen som helst anledning att tro att tidningar (syftar inte på buntarna papper alltså) för den skull skulle spela mindre roll i nyhetsflödet i framtiden)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 19:08

Vänta nu, så jag inte missar din poäng... Vad är det för bild du vill att jag ska få? Att papperstidningen redan är död, att den inte kommer att dö eller att man alltid kommer att kunna läsa Vogue (tack och lov) i pappersformat?

  • Medlem
  • 2010-01-10 01:27
Ursprungligen av sodemus:

Vänta nu, så jag inte missar din poäng... Vad är det för bild du vill att jag ska få? Att papperstidningen redan är död, att den inte kommer att dö eller att man alltid kommer att kunna läsa Vogue (tack och lov) i pappersformat?

Det var bara en liten vink om hur mycket ämnet diskuteras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 03:18
Ursprungligen av Baron:

Det var bara en liten vink om hur mycket ämnet diskuteras.

Äh! Att jag är övertygad behöver inte innebära att jag tror mig veta, bara att Hallberg gör bäst i att se sig om efter en ny syssla att fylla fredagseftermiddagarna med.

Edit: om jag fick bestämma skulle han ju få sitta kvar men Joanson's the boss so...

Senast redigerat 2010-01-10 03:31

Alla vi skattebetalare bryr sig inte ett enda dugg om varifrån som i detta exempel nyheterna kommer ifrån.
Jag kan gratis gå in på nätet och få alla nyheter jag önskar utan att betala en enda krona. Varför skall jag då betala över 2500:- för en papperstidning????
Det är ju klart att pappersindustrin inte gillar mitt resonemang, ej heller transportbranchen eller den enorma distributionsapparaten. Skall vi ta någon hänsyn till dessa.
Nej varför.

Ursprungligen av Red-Snapper:

Nej varför?

Du har helt rätt. Du skall inte ta hänsyn.

Och det är detta som är utmaningen för industrin: hur skall man få användare/läsare att betala för innehåll som teoretiskt är gratis på nätet.

Svaret är kvalitet, bekvämlighet och prisvärdhet.

AppStores rungande framgång visar att folk ÄR villiga att betala om priset och formatet är stämmer.

Det kanske inte stämmer in på dig, men jag är säker på att man kan få massorna att betala för redigerat och layoutat digitalt innehåll, som man egentligen kan hitta på nätet genom besök av flera separata sidor, genom att paketera det rätt och prissätta det lågt.

Det är bara att hoppas att branschen fattar att 20 sålda tidningar á 4 kr är lika mycket som 5 sålda för 16 kr stycket.

  • Medlem
  • 2010-01-10 01:26

Att nyheterna du läser på nätet inte kostar dig något nu betyder varken att det är ett naturligt tillstånd eller att det är lika billigt att klämma fram dessa nyheter som det är att ta del av dem.

1
Bevaka tråden