Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentarer på Flickr

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har över 800 bilder på mitt Flickr-konto.

Det är platser, männsikor i livets alla skeden, händelser etc.

INGA av mina foton är av det minsta sexuell natur, det finns inga nakenmodeller eller liknande.

Noterar att det finns personer som är inne och markerar upp mina bilder som favoriter.
Då kan man bla göra bildspel på sin dator över sina favoriter.

Den funktionen missbrukas och mina foton på äldre betongarbetare bokas som "favs" av män som

* inte fotograferar,
* inte har ngt namn eller kontaktinfo,
* inte har några sets,
* de har ingenting mer än medlemskap i grupper (ex: Horny old Men eller "Children on the beach" osv).

Deras intresse är rent sexuellt och de utnyttjar Flickr för att blänga på foton.

Kruxet är ju då att de personer jag tagit bilder på knappast känner sig bekväma....
En del återvänder till "sin" bild och får se att ngn konstig människa lagt upp dem som sitt favorit-onani-objekt. ....

Så, kika lite bland dina bilder och KOLLA UPP när ngn lägger in din bild som "fav"...
En del har inte riktigt rent mjöl i påsen här.
Det känns lite unket att ens 'modeller' - en del i tonåren - skall bli utsatta för sånt här.
Fotona på tonårstöserna i släkten fick jag så många kommentarer av type "Oh Sexy!" och "She makes me horny" att jag fått sätta restriktioner på VEM som kan kommentera ...(till enbart de som är contacts)

jag har stött på fem personer på mina ca 800 bilder.
Jag kollar numera upp varenda snubbe som addar mina bilder som fav.

En av dem hade ett kvinnoansikte som avatar, om det var en kvinna eller ngn som enbart utgav sig för att vara kvinna för att 'inte väcka misstankar' vill jag låta vara osagt.

Är det fler än jag som råkat ut för liknande?

Jag har alltid förvånats över den typen av människor. Att de blänger på bilderna må väl vara deras ensak, men när de skriver den där typen av kommentarer så är det något som har gått sönder. Trasiga människor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 08:22

Japp, hänt mig också.
Remove/block bara. Finns svin överallt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-17 14:04

Sjukt att det ska vara så. Men världen är bra sjuk alltså...

Ursprungligen av Reisan:

Sjukt att det ska vara så. Men världen är bra sjuk alltså...

Du har ju många bilder på flickr, kollat igenom dina "favvers" ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-17 22:34
Ursprungligen av Goflorp:

Du har ju många bilder på flickr, kollat igenom dina "favvers" ?

Ja, jag ska kolla runt bland mina bilder där.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-17 17:48

Det finns alltid rötägg, överallt. Det tråkiga är när de tar sådan plats som du nämner Goflorp.
Visst är det bra att ha en öppen och bekväm tjänst för att publicera ex.vis bilder som i detta fallet (det är ju bara att skicka en länk till alla vänner mm), men ibland undrar man inte om det är bättre att ha ett privat eller låst forum där man anger lösenord (bilddagboken har väl en sådan funktion, vet inte om Flickr har det dock) för att komma åt vissa / alla bilder.
Hur fungerar det när man blockerar en avändare, har Flickr någon form av spårning (ip-adress som postar osv) på dem? En sak är att blocka dem, men man borde kunna blocka och anmäla dem, och då kollar Flickr upp det hela lite närmare (beroende på orsak till anmälan. "Sexual harassments" känns dock som ett ganska giltigt skäl.)
Även om de verkar vara anonyma på sidan så borde Flickr ha någon form av spårbarhet kan man tycka.

Jag har aldrig använt mig av Flickr, dessvärre är jag inte en person som fotar en massa så jag har ingen nytta av sådana tjänster, så därav vet jag inte vad för möjligheter man har när det kommer till hantering av konto / abuse mm.

  • Medlem
  • 2010-01-18 00:59

Det där är inte nödvändigtvis runkpellar. Det har visst blivit lite av en sport att utsätta folk för liknande saker bara för att jävlas. Tex var det nyss nån FB-grupp som först hette "Så ser du vem som kollar ditt konto" och sedan med 100.000 medlemmar byta namn till "Vi som gillar att ha sex med våra barn" eller nåt sånt.

Blanda inte ihop Facebook med flickr, två helt olika saker.

Jävlas-indexet på Flickr är mkt lågt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-18 07:25
Ursprungligen av Goflorp:

Blanda inte ihop Facebook med flickr, två helt olika saker.

Jävlas-indexet på Flickr är mkt lågt.

Ingen har väl blandat ihop dessa två här. Det var väl mer ett belysande exempel vad som sker på sociala forum. Sker kanske inte i samma utsträckning på Flickr men förkommer garanterat, som ngn sa det finns svin överallt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-18 22:17
Ursprungligen av thomk:

Ingen har väl blandat ihop dessa två här. Det var väl mer ett belysande exempel vad som sker på sociala forum. Sker kanske inte i samma utsträckning på Flickr men förkommer garanterat, som ngn sa det finns svin överallt.

Enda sambandet med artikeltipset angående kränkningar på Facebook och trådskaparens huvudinlägg, var de kränkande kommentarerna på bilder som användes i opassande sammanhang.

I övrigt var det ett annat (relaterat) problem som togs upp i FB-artikeln. Så jag anser att huvudsyftet är skilda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 13:22

Har råkat ut för samma sak om jag till exempel lagt upp bilder från en utflykt till badstranden med sambon. Tycker dock att Flickr har bra mekanismer på plats för att man ska kunna ha koll på vem som gör ens bilder som favoriter och även kunna blockera dessa personer. Jag har nog blockerat en 4-5 personer sedan jag började använda Flickr kring 2005 och det känns som en låg siffra med tanke på antalet rötägg som finns därute.

Ursäkta att jag lyfter den här, men jag måste tacka trådskaparen! Den här tråden drar jag alltid upp när jag har tråkigt och behöver mig ett gott skratt.

Kan väl sammanfatta det så här:
Välkommen till internet!

Om man inte vill att folk sak se ens bilder ska de inte läggas ut på nätet. Punkt.

Jag har lagt upp bilder av mig själv av varierande natur på Flickr. Och om folk tycker att jag passar som runkobjekt så blir jag djävulskt stolt!

1
Bevaka tråden