Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

körde du mac från dag ett?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-04 22:34

Skit i bits och bytes nu. Ett inlägg till om det och jag stryker det plus alla tidigare.
Admin

edit: Det gick visst inte. Jag har raderat alla byte/bit-diskussion och lämnar Ackes fråga hängande i luften.

Senast redigerat 2010-01-08 16:48
  • Medlem
  • 2010-01-04 23:05

Ok, vet att jag redan har skrivit ett inlägg. Men känner att jag måste fortsätta.

Första PC:n 1993 var en AST 486. 33Mhz, 4MB RAM, och 240MB HDD. Processorn hade inte ens en fläkt på den tiden. Dator plus en 15" skärm gick loss på styvt 10 lakan.
Något halvår eller ett år senare uppgraderade jag samma burk till 66Mhz, 12 (!) MB RAM, och ett Soundblaster 32 ljudkort. Plus en cd-läsare och högtalare. Allt till ett pris av drygt 4000:-. Då ansågs minnet som billigt. 8 MB för ca 1600:-(om jag minns rätt) O:-)

Sedan rullade det på med flera PC-maskiner. "Värstingen" var när man köpte en Athlon Thunderbird 800Mhz! Raket på den tiden. Men den var också ökänd för sin värmeutveckling. Och efter ett drygt år var det slut på det roliga då en konding small, j-klar var jag hoppade högt av smällen. Glömmer dock aldrig detta Windows ME som hade sådana otroliga buggar så att man trodde att det var en alpha-version man hade köpt för pengarna.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-01-11 19:23

Har alltid haft PC sedan ca två månader sen, då jag köpte min iMac 27". Det är första gången jag ens testar en Apple dator.

Nästan direkt efter mitt köp bytte min föräldrar ut sin bärbara Acer mot en MacBook Pro 13".
Så nu är vi en Apple familj. Fattas bara en iPhone.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-11 20:05

Jag har alltid kört mac sedan jag köpte min första dator (Classic II) hösten 1991. Men det höll på att bli en IBM med OS/2. Hade en sådan hemma på prov, men insåg att macen var hundra gånger lättare att jobba med. Idag blir jag alltid ställd när jag ställs inför en windows-maskin. Den funkar ju så bakvänt och konstigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 20:47

Få se nu, köpte min första dator 1981, en Texas TI-99 4A! Därefter gick jag vidare till Atari 520 och Atari 1040ST. Inte förrän november 1986 köpte jag min första Mac, Mac Plus, vilket är skamligt! Sedan har jag köpt ett antal olika Macar. Jag har alltså bara kört datorer från Apple i 23 år, fy mig!

Om, vilket jag antar, trådskaparen med PC menar en dator med ett operativsystem från Microsoft installerat så har jag aldrig haft en sådan i mitt hem. Jag ryser vid blotta tanken. Huvva!

Min första kontakt med datorer var på Philips som gjort en egen "hemdator" den vart aldrig någon succe O:-)
Sen undervisade jag i styr och mät med ABC 80/800 körde också lite IBM XT/AT
Sen vart det en Apple Portable 4/40 på jobbet och en SE 1/20 hemma
Sen har det varit PB 170, Quadra 700, Beige G3:a, iBook "dasslock", 12" PB till den MBP jag har nu.
Från system 6 till 10.6 vilken resa. Värst var nog 7.5.5, kraschade nästan hela tiden

Ursprungligen av marf:

Om, vilket jag antar, trådskaparen med PC menar en dator med ett operativsystem från Microsoft installerat så har jag aldrig haft en sådan i mitt hem. Jag ryser vid blotta tanken. Huvva!

du förstod mig ganska rätt. en mac med windows som OS är ju fortfarande en mac. så om vi säger att en pc är en dator med hårdvara som inte kommer från apple. och nu ska vi inte blanda in linux i det här, så jag tycker att vi håller oss till hårdvara.

jo jag vet, PC står för personal computer och att en mac även är en sådan,
men dom flesta fattar vad man menar när man säger pc.
man skulle ju kunna ändra till typ: WBC, som skulle kunna stå för Windows Base Computer, men då uppstår problemet att det redan finns saker med förkortningen WBC.

(någon som vill hitta på någon bra ersättning för ordet PC, annars är det ju bara att gilla läget tills vidare)

annars kul med alla historier om hur folk blev frälsta, och så får man även en liten uppfattning om när frälsningen var som störst.

tråden går vidare...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 21:36

NO!

Yes!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-11 23:27

pc ända fram till 2006, året då jag klev in i akademins värld.

första var en Compaq presario med en riktig värsting, Pentium 75 Mhz. Spelade magic carpet på den och det var fantastisk grafik. Sedan följde år av år med egenbyggen med alla windowsversioner från win 95 till XP. Speltokig som man var fanns inte Mac i min värld, mobbade ofta min kompis för det faktum att hon aldrig kunde spela spel, av rang iaf, hos sig.

Var egentligen inte trött på win alls när jag bestämde mig för en Macbook, köpte den ENDAST för att den var snygg utifrån. Hängde dock här i säkert ett år innan jag köpte den då jag ville förvissa mig om att det skulle gå smidigt att byta till det där vi kallar OS X.

I dagsläget får jag nästan ångest när jag använder pc-datorer.. Spec mina teknikbefriade kompisars datorer, som är nedlusade med vad fan som helst, där det tar 5 min innan man ens kan dubbelklicka på firefox på skrivbordet för att starta det... Värsta av allt är att jag en gång i tiden var "grabben-i-kvarteret-som-fixade-allt"-killen när jag växte upp vilket gör att kontinuerligt söks upp av folk med problem om ditten å datten.. Nu för tiden snäser jag mest, "köp en mac alt. installera ubuntu" som svar.

PC och PC, den hette Zenith Z80 om jag minns rätt (1983/84), men den körde iallafall MS-DOS.

I början av 1985 köpte vi den första Mac:en på sätteriet där jag jobbade (slå i historiaböckerna ni som inte vet vad man gjorde på ett sätteri ), och nå't år senare började jag på MacMeckarna som utbildare. Å på den vägen é de

Ursprungligen av Artrithr:

PC och PC, den hette Zenith Z80 om jag minns rätt (1983/84), men den körde iallafall MS-DOS.

Njaa, skrevs inte MS-DOS för Intels 8086. Vilket operativ det var till Scientific Z80 kommer jag inte ihåg men var inte det ren HEX kod. Det fanns en BASIC-tolk till den så man kunde roa sig att göra program i BASIC.

Kan det vara en sån här?

Nä, en så'n här va' de' (Zenith z-110).
Vi körde ett system som jag vill minnas kallades "Intermedia" under MS-DOS på den. Detta var till för att konvertera text från diverse olika ordbehandlare hos reklambyråer etc, till ett format våra sätterminaler kunde läsa (ett antal terminaler hängda på en minidator som användes för att formattera texten).
Till datorn hörde ett helt batteri diskdrajvar i olika storlek. Hela systemet gick väl på ca en kvarts miljon plus ett antal tusen om året för uppdateringar

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-15 08:09

Ja, jag hade ju faktisk rättat mig efter ackes kommentar men någon ivrig moderator har tagit bort det inlägget och fått mig att framstå som en idiot...tack för det...:(

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 12:31

Jag tillhör dom som 1993 fick Mac hemma. Var väldigt trevlig maskin, kommer dock inte ihåg modellbeteckning. I skolan, genom alla åren har vi alltid haft PC, o när föräldrarna runt 1996-97 fick erbjudande om hemPC från jobb osv, så har vi haft det hemma också.

Började 2005 att studera system o applikationsutveckling, o gjorde på PC de med. När jag sedan slutade studera 2007, så hade jag en god vän som hade en Ibook G4 som jag fick för han vill konvertera mig till Mac:are, vilket jag inte hade något imot. Hade den i nästan 2 år, innan den gav upp, o jag bestämde mig för o införskaffa en Macbook Pro. Den har jag kvar fortfarande, o den funkar bra som bara den. Har dock alltid haft PC i skola, o nu jobb, då jag sysslar med .NET utveckling.

inte som huvuddator, men som huvudsaklig filmvisningsdator (på projektor och lcd), och då givetvis med Windows XP, som fortfarande är bästa OS när det gäller sammantagen videohantering. Tänker på mångfalden av program, omkodare osv. Högupplöst mkv är så mycket mer användarvänligt med MPC i XP än med QT i OSX. Dessutom mkt lättare att få till perfekt bildkvalitet ut från dator.

Pc i 15 år och tills för en månad sen.
En Macbook Pro nu när det var dags för en ny bärbar och jag är tyvärr inte övertygad ännu.
Som tur är har vi några PC kvar här hemma. En sjysst ny Dell hade nog gjort livet lite lättare. Svårt att hitta alla program man behöver så här i början.

  • Medlem
  • 2010-01-16 15:01
Ursprungligen av draganutti:

Pc i 15 år och tills för en månad sen.
En Macbook Pro nu när det var dags för en ny bärbar och jag är tyvärr inte övertygad ännu.
Som tur är har vi några PC kvar här hemma. En sjysst ny Dell hade nog gjort livet lite lättare. Svårt att hitta alla program man behöver så här i början.

Har du kollat in Switcher forumet? Ett bra ställe att börja på när man är nykomling.

Jodå, hade en Victor 386 mellan 1992-1994, men fick sedan min första mac, en Powerbook 540C som kostade en hel jäkla förmögenhet, och sedan dess har det varit Mac i olika varianter. Mina föräldrar hade f ö en gammal IBM (186) innan jag skaffade min första "riktiga" dator när jag flyttade hemifrån. Hade en liten Sinclair i slutet på 80-talet också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-18 23:20

Luxor ABC80 - Retrodator på Tradera. Övrigt | Retro datorer | Datorer &

Någon som blir sugen

Ett tillfälle att vrida tillbaks tiden igen

En milstolpe Ett måste i varje mans datorsamling. Tänk att få äga en sådan pärla

Snälla, förvandla inte tråden till "det var bättre förr och jag minns ditten och datten".

Det finns flera sådana trådar sedan innan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-18 23:45
Ursprungligen av Goflorp:

Snälla, förvandla inte tråden till "det var bättre förr och jag minns ditten och datten".

Det finns flera sådana trådar sedan innan.

Dags att komma på det nu..

Ville bara ge ett litet tips.

Jag påstår inte att det var bättre förr utan anknyter till tidigare inlägg om ABC 80 pärlan.

Det finns massor av trådar med tillbaka blickar. Konstigt vore det väl annars då man ofta gör jämförelser med tidigare modeller och teknisk utveckling över tiden.

Ursprungligen av CUBEIS:

Dags att komma på det nu..

Ville bara ge ett litet tips.

Jag påstår inte att det var bättre förr utan anknyter till tidigare inlägg om ABC 80 pärlan.

Det finns massor av trådar med tillbaka blickar. Konstigt vore det väl annars då man ofta gör jämförelser med tidigare modeller och teknisk utveckling över tiden.

Spela roll.
Tråden handlar om du haft en PC som din main-machine på sistone och hur det var.

Vad i övrigt gäller ABC80 (ägt ett par - lika sexig som Göran Persson i lankisar) etc finns det andra trådar för.
Det gäller inte bara dig utan en hel hög med folk i tråden.

För att återknyta till tråden.

Haft PC, det sög.
Så mkycket pell med maskinen för att ha den i ordning. Konstant pillande.
Kopplade in saker mest för att det gick, inte för att det behövdes.
Få saker funkade ngn längre stund.

Bevaka tråden