Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 17:37
Ursprungligen av Zoega:

...hårdvaran har ju under en tid varit ganska förutsägbar pga intel.

Hur menar du? Överraskningarna från Apple har väl alltid legat i mjukvaran och designen och inte processorhastigheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 18:11
Ursprungligen av acke:

Hur menar du? Överraskningarna från Apple har väl alltid legat i mjukvaran och designen och inte processorhastigheten.

Jag tycker det varit en kombination, men sedan iLife och iWork kom är det ju bara små uppdateringar. Jag tycker inte det har hänt så mycket, men det är kanske så som jag skrev tidigare att dom har produkterna på plats och mjukvaran är så pass bra att man helt enkelt inte längtar så mycket längre. Minin var väl det senaste när det gäller stora steg på nya produkter om vi bortser från iphone. Den var tyvärr kraftigt handikappad med power pc´n men när intelprocessorerna kom blev man nöjd och hade inget större att klaga på, möjligtvis GPU´n.

Undra om tableten har inbyggd torrent-klient. Då börjar det ju bli intressant!

Ursprungligen av PeeMaN:

Undra om tableten har inbyggd torrent-klient. Då börjar det ju bli intressant!

Garanterat inte, möjligtvis om någon bygger en app för det.

Ursprungligen av irrelogical:

Garanterat inte, möjligtvis om någon bygger en app för det.

Får väl bli för JB då, för att Apple skulle godkänna en sådan app tvivlar jag starkt på...

Steve Jobs brukar lyssna på Alan Kay ..

“When the Mac first came out, Newsweek asked me what I [thought] of it. I said: Well, it’s the first personal computer worth criticizing. So at the end of the presentation, Steve came up to me and said: Is the iPhone worth criticizing? And I said: Make the screen five inches by eight inches, and you’ll rule the world.”

Alan Kay predicts some success for Apple’s tablet - admittedly when interviewed by GigaOM last year...pretty much the kind of precog you’d expect from the man who invented the notebook concept, joined Xerox PARC and had a hand in inventing the graphical user interface that Steve Jobs fell in love with during a visit to the facility and, erm, used on the Macintosh.

“I bet a thousand dollars that they had a five-by-eight-inch version for the last couple years in house.”

Alan Kay: With the Tablet, Apple Will Rule the World – GigaOM

f*n vad jag hoppas att Jobs tar med detta Alan Kay uttalande .... även fast det är nästan för kaxigt ... (Steve Jobs har ju sedant tidigare tagit med uttalande från Alan Kay i sina Keynotes ... vem kommer inte ihåg .. People who realy like software should Make there own Hardware ...)

Tror detta blir det bästa eventet ever !

Så enligt Alan Kay bör skärmen storlek bli

20,32 cm x 12,7 cm (Upplösning på 1080 x 720 pixlar)

Som sagt riktigt bra sagt av Alan Kay till Steve Jobs ...

"Make the screen five inches by eight inches, and you’ll rule the world.”

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-27 18:17
Ursprungligen av gotfredsen:

Så enligt Alan Kay bör skärmen storlek bli

20,32 cm x 12,7 cm (Upplösning på 1080 x 720 pixlar)

Som sagt riktigt bra sagt av Alan Kay till Steve Jobs ...

"Make the screen five inches by eight inches, and you’ll rule the world.”

Tro inte för mycket att det är 720 pixlar på den korta sidan. Jag skrev minst, för det kan vara upp till 840 om man ska tro på mitt oerhört vetenskapliga test (att ta skärmbild över samma område på maps.google.com när man har tråkigt på jobbet och sen hålla på i MSPaint). Jag vet, det är en jävla stor felmarginal.

Ursprungligen av sensy:

Tro inte för mycket att det är 720 pixlar på den korta sidan. Jag skrev minst, för det kan vara upp till 840 om man ska tro på mitt oerhört vetenskapliga test (att ta skärmbild över samma område på maps.google.com när man har tråkigt på jobbet och sen hålla på i MSPaint). Jag vet, det är en jävla stor felmarginal.

Klart det är 720, de måste ju ha 1080 att släppa i nästa modell till sommaren

En kväll upplagd för diverse lugnande tabletter.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-27 16:34

Jag hoppas att det blir lite mer än "bara" en tablet ikväll...det är t.ex. på tiden att det Aperture 3 kommer...

Ursprungligen av lasselu:

Jag hoppas att det blir lite mer än "bara" en tablet ikväll...det är t.ex. på tiden att det Aperture 3 kommer...

Som sagt så kommer det att vara ett ''Special-event''. Tvivlar på att det blir några andra släpp, men ja, det hade varit nice!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-27 16:40

Men nu går det nästan lite FÖR långt. Här tror man att det ska bli en ny tidräkning. Som före och efter Jesus!
Aftonbladet: Nu är det dags - ikväll lanseras superprylen

Ursprungligen av Eva:

Men nu går det nästan lite FÖR långt. Här tror man att det ska bli en ny tidräkning. Som före och efter Jesus!
Aftonbladet: Nu är det dags - ikväll lanseras superprylen

Nördighets-skalan sköt nyss i höjd!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-27 16:58
Ursprungligen av Eva:

Men nu går det nästan lite FÖR långt. Här tror man att det ska bli en ny tidräkning. Som före och efter Jesus!
Aftonbladet: Nu är det dags - ikväll lanseras superprylen

Jo, AB har fått vända sin kappa, var väl inte så länge sedan dom sågade det mesta som kom från Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-27 17:10
Ursprungligen av Eva:

Men nu går det nästan lite FÖR långt. Här tror man att det ska bli en ny tidräkning. Som före och efter Jesus!
Aftonbladet: Nu är det dags - ikväll lanseras superprylen

Steve Jobs är Jesus ! Nya tiden är inne nu ! O:-)

Och nya Mac Pro... fan har Apple lagt ner hi end utvecklingen? och nya 30 tummare...och FinalCut med multicore support...ja finner en tablet otroooligt oupphetsande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 16:50

Det är nästan så att apple lyckats skapa ett RDF utan att säga ett endaste ord. Det är ganska bra jobbat av marknadsavdelningen.

Har ni tänkt på att man förr i tiden alltid saknade vissa funktioner på Appleprodukter, man hoppades vid varje uppdatering att dom skulle fixa det. Nuförtiden är det inte så längre. Självklart finns det småsaker som kan bli bättre, men inte dom här riktigt stora missarna. Nu är det nästan så att deras innovationer är bättre än ens egen fantasi.

Jag provar hålla mig utanför hypen ett par timmar till och ser verkligen fram emot en uppdatering på iPhone OS, men snart är det så bra att man inte kan klaga där heller. Dom får börja uppfinna saker där med som vi inte visste att vi saknade.

Det känns som att Apple snart är det enda företaget som verkligen är innovativa med helhetslösningar, och med de ekonomiska muskler dom har nu har dom möjligheten att förändra världen.

Inte en chans att t.e.x. bokförlag eller publicister kan enas och med gemensamma krafter skapa en plattform som folk i stor skala tar åt sig snabbt.

Stora svenska tidningar har under många år pumpat på med pengar till forskning och andra företag som försöker utveckla en digital tidning som man tar med sig överallt. Det var inte så många år sedan man trodde att framtiden var att kunna ladda sin e-tidning med nytt innehåll varje morgon i tobaksaffären.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 16:54

Och inte ett ljud från Apple - riktigt, riktigt intressant

Jag fick en vild idé. Eftersom det är 3G-surf i den... Är det ju ingen omöjlighet att det sitter telefon i själva plattan, som dock bara är aktiv när handsfree sätts i eller något. Som sagt, bara en vild jävla idé.

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-01-27 17:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här känns genuint på något sätt:
Is This the Outside of the Apple Tablet? - apple tablet - Gizmodo

Ser bra ut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 17:36

Till och med Aftonbladet livebloggar...
19.00 Nya superprodukter från Apple?

Det här med keynote-nörderi har gått och blivit ett folknöje rentav

Ursprungligen av ceder:

Till och med Aftonbladet livebloggar...
19.00 Nya superprodukter från Apple?

Det här med keynote-nörderi har gått och blivit ett folknöje rentav

Haha, aftonbladets bloggbevakningar suger ***. Mest på grund utav att folket inte är snabba med tangenterna. Jag vet att jag följde någon sida sist som var förjävla snabba!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 18:05

Nä, jag ska gå och sova, klockan är tre här på andra sidan jorden. Imorrn vet vi mer...

EDIT: Det jag hade tänkt att skriva egentligen står här nedanför:

Hur kommer det sig att allt som handlar om Apple som ska diskuteras i Sverige alltid handlar om pris och hur onödigt det är? Se kommentarerna till Aftonbladets artikel. Det är ganska svenskt va?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-27 18:26

Är jag den enda som tycker det känns tråkigt att hypen kring Apple t om. involverat Aftonbladet (alltså nästan hela Sverige)?

Ursprungligen av Brandon:

Är jag den enda som tycker det känns tråkigt att hypen kring Apple t om. involverat Aftonbladet (alltså nästan hela Sverige)?

Haha, du är en sånn där "I have an apple, therefore I'm special"-människa va?
Det gamla "macgardet" gillar inte när pöbeln börjar tycka om samma produkter

Varför är det tråkigt? På vilket sätt påverkar det dina känslor? Ditt psykiska tillstånd? Din självkänsla? Varför spelar det någon roll över huvud taget om en mojäng har hype eller inte? Tell me. Berätta.

Ursprungligen av Brandon:

Är jag den enda som tycker det känns tråkigt att hypen kring Apple t om. involverat Aftonbladet (alltså nästan hela Sverige)?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-27 20:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför är det tråkigt? På vilket sätt påverkar det dina känslor? Ditt psykiska tillstånd? Din självkänsla? Varför spelar det någon roll över huvud taget om en mojäng har hype eller inte? Tell me. Berätta.

Det är ju varken lätt eller roligt att känna grupptillhörighet när gruppen är majoriteten...

Bevaka tråden