Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-28 12:43

Det enda som får mig att tveka lite inför att byta ut MacBooken (som endast kommer vara surfdator när jag väl får min iMac) är att jag inte kommer kunna köra Adium eller liknande i bakgrunden. Förutom det verkar det som ett perfekt komplement till en arbetsdator.

Ursprungligen av sensy:

Det enda som får mig att tveka lite inför att byta ut MacBooken (som endast kommer vara surfdator när jag väl får min iMac) är att jag inte kommer kunna köra Adium eller liknande i bakgrunden. Förutom det verkar det som ett perfekt komplement till en arbetsdator.

BeeJiveIM och likande program kommer att fungera bra som alternativ till Adium

Visserligen inte i bakgrunden men med notifications istället

Jag tror vissa av bristerna i iPad kan vara dealbreakers för vissa, men jag tror bristen på multitasking är ett mindre problem än många tror.

Eftersom programmen på iPhone/iPad är designade för att startas och avslutas hela tiden blir det inte som att sitta på en Mac och starta och avsluta program. Man fortsätter där man var sist. Och eftersom den verkar grymt snabb kommer det inte att leda till stora fördröjningar. Så i många fall blir det som att växla mellan program. Med push kommer även program som Beejive fungera bra.

Däremot blir det värre för nätradio, Skype och liknande program, där är det en klar nackdel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 12:51

Mailprogrammet har inte stöd för Exchange och den har inte stöd för VPN.

Tillägg: Enligt Maccentral

Ursprungligen av acke:

Mailprogrammet har inte stöd för Exchange och den har inte stöd för VPN.

Det var oväntat dåligt, med tanke på att detta fungerar bra på iPhone. Hoppas det förbättras i framtida uppdateringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 12:56
Ursprungligen av Adrian B:

Det var oväntat dåligt, med tanke på att detta fungerar bra på iPhone. Hoppas det förbättras i framtida uppdateringar.

Kanske kan vara en licensfråga, i alla fall när det kommer till Exchange? Apple ville inte släppa infon som krävdes för licens om iPad till MS innan lansering?

Ursprungligen av acke:

Kanske kan vara en licensfråga, i alla fall när det kommer till Exchange? Apple ville inte släppa infon som krävdes för licens om iPad till MS innan lansering?

Ah, det låter som en rimlig förklaring. I så fall borde det också betyda att stödet kommer att komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 13:35

MEN alltså. fyfan vad less jag blir. FLASH, är ni helt dumma i huvudet? Vem fan behöver det? Vem har nytta av det? HTML5 är framtiden och det har redan YouTube och Vimeo fattat. OK?

Jag har plugin på Safari som blockerar all typ av flash, vilket är så jävla skönt. I iPhone OS fungerar det inte för fem öre, vilket är ännu skönare. Och tänk då att surfa på iPaden, utan flash - YES. Jag är så jävla glad att Apple pekar ett stort jävla finger åt Adobe och stänger ut det värsta från webben.

Och kamera? PLEASE. Det skulle ju vara årets mest onödiga funktion.

Det jag saknar är multitasking, men det är sådana saker som enkelt kan läggas till av Apple i en framtida software.

Fan. Det här låter EXAKT (verkligen EXAKT) när första gen iPhonen lanserades, hur tråkigt det var utan 3G, MMS och fan vet jag. Bara en massa klagande. Och jag har aldrig mer njutit av en pryl som jag har gjort med iPhonen (även den första generationen *tänker tillbaka till 1.2*), och det är tack vare Apple, som vet vad man vill ha.

Det känns nästan enligt vissa som att man är tvungen att köpa en Apple-pryl (bar för att), och sedan blir man så jävla besviken när den lanseras. Varför är det så?

Ursprungligen av vamk:

MEN alltså. fyfan vad less jag blir. FLASH, är ni helt dumma i huvudet? Vem fan behöver det?

Jag har plugin på Safari som blockerar all typ av flash, vilket är SKÖNT. I iPhone OS fungerar det inte för fem öre, vilket är ännu skönare. Och tänk då att surfa på iPaden, utan flash - YES. Jag är så jävla glad att Apple pekar ett stort jävla finger åt Adobe och stänger ut det värsta från webben.

Och kamera? PLEASE. Det skulle ju vara årets mest onödiga funktion.

Det jag saknar är multitasking, men det är sådan enkel grej att lägga till i framtida versioner.

Fan. Det här låter EXAKT (verkligen EXAKT) när första gen iPhonen lanserades, hur tråkigt det var utan 3G, MMS och fan vet jag. Och jag har aldrig mer njutit av en pryl, och det är tack vare Apple, som vet vad man vill ha.

Det är ju skönt att ALLA inte surfar på samma sorts hemsidor du.

Det är ju skönt att Apple berättar för dig vad du vill ha, så slipper du tänka kritiskt själv också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 13:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ju skönt att ALLA inte surfar på samma sorts hemsidor du.

Det är ju skönt att Apple berättar för dig vad du vill ha, så slipper du tänka kritiskt själv också.

HAH, då är det ju extra skönt (tydligen) att jag och Apple går hand i hand, att de skapar produkter som jag verkligen gillar och att jag också köper dessa. Jag bara tackar och tar emot. Det kan ju inte bli mycket bättre.

Och varför skall jag tänka kritiskt? Varför? Jag upplever iPaden som en alldeles förträfflig pryl, varför skall jag då leta efter en massa jävla misstag som Apple (enligt dig) har gjort? Jag kan vara enögd å andra sidan, men jag tycker iPaden är helt fenomenal, så jävla bra. That´s.

kloka ord hittar ni här: http://www.danielaberg.se/?p=4460

Blir helt klart en iPad för mig då jag precis sålt min Macbook Pro och numera bara har en iMac i7 27" och självklart en iPhone. Min iMac använder jag till 50% bildredigering och 50% surf, och det är inte alltid jag har med mig min iMac drirekt, eller ens vill sitta på en hård stol framför datorn.

Men jag tror att den kommande succén går lite hand i hand med hur pass bra den kommer att sälja. Menar, det är själva app store som gjort iPhonen så pass bra. Och om den inte hade sålt så bra så hade vi inte sett så himla många appar för allt möjligt som förenklar vardagen. Tror inte utvecklarna är jättesugna på att lägga ned mycket tid att utveckla program om bara ett fåtal säljs.

Så jag hoppas självklart att den säljer som smör så att App Store gynnas :).

Något jag tycker är väldigt relevant, som jag inte sett diskuteras än är hur varm den blir. Jag menar den kommer ju så gott som alltid kramas i händerna eller ligga direkt i knät. Min macbook fungerat ha i knät så länge den håller en temperatur där fläktarna går på tomgång. Så fort jag drar igång ett youtubeklipp eller liknande får jag ställa den på bordet. Jag märkte även när jag spelade länge på min iphone 2g att den blev varm = handsvett = man fick hålla hårdare = mer värme och handsvett osv.

Jag hoppas verkligen värmen i denna inte blir ett problem att tala om. Hur är det med nya macbook alu? Har inte provat någon själv, men dessa skall väl vara betydligt svalare på undersidan? Är skalet på iPad liknande dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 14:31

Desinformation om lanseringsdatum i Sverige!

Jag förstår inte varför så många påstår att det ännu inte är klart när iPad kommer till Sverige!

Joel Westerlund från MacWorld påstår i en webb-intervju på DN att det är oklart när den kommer till Sverige, någon annanstans läste jag att den skulle komma till hösten!

Jobs presentation var annars klar tyckte jag, den kommer att börja säljas i hela världen i slutet av mars (eller i slutet av april för 3G-versionen).

Den som fått för sig något annat kan ju alltid läsa Apples pressmeddelande, där det står följande:

"iPad will be available in late March worldwide"

Apple ? Media Apple - Media & Analys Analys - Pressmeddelande

Snacka om inkompetenta journalister!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-28 15:53
Ursprungligen av maca:

Jag förstår inte varför så många påstår att det ännu inte är klart när iPad kommer till Sverige!

Det där stör jag mig också enormt på...

Aftonbladet gick ut med "i sommar", nu har de till slut rättat sig och skriver "i mars"...

Däremot så undrar jag var de får de här priserna från?

Citat:

Förväntade priser i Sverige:
Billigaste modellen, med 16 .gigabyte disk utan 3G-.data, cirka 5995 kronor.
Dyraste modellen, med 64 .gigabyte disk och 3G-data, cirka 9295 kronor.

Ursprungligen av lasselu:

Det där stör jag mig också enormt på...

Aftonbladet gick ut med "i sommar", nu har de till slut rättat sig och skriver "i mars"...

Däremot så undrar jag var de får de här priserna från?

Dom har väl gjort som alla andra och gissat. Bästa gissningarna är väl de när man jämför saker i USA som kostar som padden med vad samma saker kostar i Sverige.

Två artiklar från journalister som fått testa iPad:

Seth Weintraub på 9to5mac: Here's why the iPad will be a success..

Weintraub tycker webbupplevelsen var bättre än på en MacBook och överlägset jämfört med netbooks:

I spent way too much time playing with the iPad today. In fact, I'm still thinking about it and here's why: The browser is better than the browser on my MacBook. It might be the best browsing experience out there. By a lot.

Not only is the browser really (MacBook Pro type) fast, but it is a much more natural way of "surfing". Instead of hitting your trackpad you just point to what you want on the screen. There is no hand-eye coordination required. It is the best of the iPhone's pinch/scroll/zoom/resolution independence on a sufficiently large laptop caliber display. If I want to go portrait? Boom.

Make no mistake: Apple is targeting the uber-hot netbook market with this device. What are you doing 90% of the time on a netbook? Browsing. And it isn't even close here. The iPad is on another level in browsing.

Wilson Rothman på Gizmodo: Why the iPad Will Crush Netbooks and Ebook Readers

Rothman menar att även Apple inte kommer att omvända så många av dagens Kindle- och netbook-användare så finns det en mycket större marknad där ute som dessa nichade produkter inte lyckats attrahera och det är där iPad kommer att sälja i mängder:

Now that we've seen the iPad in the light of day, there's a lot of chatter about what it can't do. But Apple is now a massive threat to netbooks and ebook readers. Here's why:

Generally speaking, the iPad's goal is not to replace your netbook, assuming you own and love one. It's not about replacing your Kindle either, assuming you cashed in for that as well. We have reviewed plenty of both, and know there's plenty to like. If you derive pleasure out of using either, then Apple might have a hard time convincing you to switch to the iPad. But for the millions of people who aren't on either bandwagon, yet have the money and interest in a "third" device between the phone and the computer, the iPad will have greater appeal.

[...]

We can sit here in our geeky little dorkosphere arguing about it all day, but as much as Apple clearly enjoys our participation, the people Jobs wants to sell this to don't read our rants. They can't even understand them. My step-mother refuses to touch computers, but nowadays checks email, reads newspapers and plays Solitaire on an iPod Touch, after basically picking it up by accident one day. That's a future iPad user if I ever saw one.

Jobs doesn't care about the netbook business, or the ebook business. He's just aiming for the same people they were aiming at. The difference is, he's going to reach them.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-01-28 13:21

Saknar webbkamera och flash, annars hade jag nog slagit till på den och ersatt min macbook.

D tre saker jag nämnt tidigare, som verkligen inte är några avancerade eller tungrodda arbetsuppgifter, gör att den faller bort. Annars är läckerhetsfaktorn, priset och framtida ebokmöjligheter mer än godkända. Att ha den som ett komplement till MacBooken? Nej, jag kan inte riktigt rättfärdiga det. I DET läget är den inte värd femtusen.

Tycker Pogue på NY-times sammanfattar det hela bra

Citat:

Like the iPhone, the iPad is really a vessel, a tool, a 1.5-pound sack of potential. It may become many things. It may change an industry or two, or it may not. It may introduce a new category — something between phone and laptop — or it may not. And anyone who claims to know what will happen will wind up looking like a fool.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-28 13:38

Nu känns det som att iTunes store med filmer och TV-serier här i Sverige är ett måste. Samma sak med den nya iBook store. Utan möjligheten att köpa e-books även i Sverige faller verkligen allt för mig.

Hade gärna sett en SD-slot. Kamera? Nej tack, varken där fram eller bak. Kamera där bak har sin poäng på små enheter som får plats i fickan, men inte på en enhet som hör hemma i hemmet eller i väskan.

Sen är det alltid positivt med så mycket stöd för olika format som möjligt, men personligen saknar jag inte Flash på internet.

Haha, gillar hur folk på olika forum bashar ner på ipaden utan att kolla fakte. Speciellt sådana saker som SD-kort som faktiskt funkar i ipaden (bevis:Apple - iPad - Technical specifications and accessories for iPad.) dår finns en adapter du kopplar in som ger det samt även en adapter för en usb-port. Kombinera detta med att apple förut släppte på porten så att tredjepartstillverkare kan göra egna adapters och att mjukvaran redan finns samt kommer öka mer. Har svårt att se något kunna stoppa den, är väl isf armageddon

Ursprungligen av poseidon84:

Haha, gillar hur folk på olika forum bashar ner på ipaden utan att kolla fakte. Speciellt sådana saker som SD-kort som faktiskt funkar i ipaden (bevis:Apple - iPad - Technical specifications and accessories for iPad.) dår finns en adapter du kopplar in som ger det samt även en adapter för en usb-port. Kombinera detta med att apple förut släppte på porten så att tredjepartstillverkare kan göra egna adapters och att mjukvaran redan finns samt kommer öka mer. Har svårt att se något kunna stoppa den, är väl isf armageddon

Fast kan USB-porten användas till annat än att ansluta en kamera och föra över foton? Det tror inte jag:

"The Camera Connection Kit gives you two ways to import photos and videos from a digital camera. The Camera Connector lets you import your photos and videos to iPad using the camera’s USB cable. Or you can use the SD Card Reader to import photos and videos directly from the camera’s SD card."

Ursprungligen av Capeman:

Fast kan USB-porten användas till annat än att ansluta en kamera och föra över foton? Det tror inte jag:

"The Camera Connection Kit gives you two ways to import photos and videos from a digital camera. The Camera Connector lets you import your photos and videos to iPad using the camera’s USB cable. Or you can use the SD Card Reader to import photos and videos directly from the camera’s SD card."

jo, den adaptern kanske bara funkar med kameror. Men möjligheten finns väl ändock att skapa liknande adaptrar för annat?

SD-kort är ju väldigt smidigt. Kan dra över extra filmer och dylikt där att ha med sig på resan för att kompensera för att det "bara" är 64gb i största versionen.

Ursprungligen av poseidon84:

Haha, gillar hur folk på olika forum bashar ner på ipaden utan att kolla fakte. Speciellt sådana saker som SD-kort som faktiskt funkar i ipaden (bevis:Apple - iPad - Technical specifications and accessories for iPad.) dår finns en adapter du kopplar in som ger det samt även en adapter för en usb-port. Kombinera detta med att apple förut släppte på porten så att tredjepartstillverkare kan göra egna adapters och att mjukvaran redan finns samt kommer öka mer. Har svårt att se något kunna stoppa den, är väl isf armageddon

Du resonerar jävligt konstigt. Kritiken ligger i att det inte är inbyggt SD-läsare i den. Enligt din resonemang hade jag kunnat köpa en netbook och hävda att "det faktiskt funkar med mobil bredband, då det finns ett USB-modem som man kan koppla in". Kritiken ligger inte i att det går, utan att man måste köpa till massa kringutrustning!

Ursprungligen av PeeMaN:

Du resonerar jävligt konstigt. Kritiken ligger i att det inte är inbyggt SD-läsare i den. Enligt din resonemang hade jag kunnat köpa en netbook och hävda att "det faktiskt funkar med mobil bredband, då det finns ett USB-modem som man kan koppla in". Kritiken ligger inte i att det går, utan att man måste köpa till massa kringutrustning!

Är nog istället en fråga om hur man ser på saker och ting. Antingen ser man problem (såsom kritikerna gör och i detta fall verkar det som du också gör det) eller så ser man lösningar som jag gör.

Fördel iPad där jag ännu inte tar med MB och iPhone blir för pillig ex i köket för recept. Deg och gurkspad i tangentbord är överskattat. Väggfäste som tillbehör tack!

Jag saknar fler input kanaler i första utförandet ex teckenigenkänning, kamera men om man tittar på hur ipod utvecklats är detta bara början, Brushes var det som imponerade mest på presentationen..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-28 14:25

Jag hade också hoppats på en pryl som skulle ersätta boken, TV:n och netbooken. Tyvärr floppar denna på det.

Att den saknar multitasking kan jag inte förstå. Det finns ingen anledning till att inte ha med multitasking. Den är alltså ingen netbook-ersättare.

iBooks verkar ogenomtänkt; man kan bara ha uppe en bok i taget? Bokmärken? Markera text? Anteckna i marginalen? Men för pensionärer som läser deckare och memoarer kanske det är tillräckligt. Dessutom kan man än så länge inte ens handla böcker om man inte är amerikan. Den kan alltså inte ersätta boken.

Skärmen är riktigt dålig; den är letterbox 4:3 och har inte ens 720p-upplösning. Innehållet är bara iTunes-grejerna och inte TV-strömmar som många hade hoppats på. Dessutom kan man inte ens handla filmer/tv-serier på iTunes om man inte har ett amerikanskt iTunes-konto. Den är alltså ingen TV-ersättare.

3G måste köpas till och eftersom alla redan har ett abonnemang som man betalar för per månad (jag har en iPhone med dataplan) är det för många helt enkelt inte prisvärt.

Dessutom är namnet iPad jättedåligt. Det låter som iPod och Jobs själv säger fel i presentationen en gång.

Min slutsatsen är alltså: detta är en gigantisk iPod Touch. Men vänta - en iPod touch kan du lyssna på musik med. Försök få ner denna i fickan. Det är alltså en gigantisk surfbräda och ett portabelt Wii.

Om tre år har Apple antagligen fixat till det mesta av detta och då kommer iPad antagligen gå att använda. Men det är hopplöst uppenbart att målgruppen för denna produkten är den genomsnittliga, medelålders, outbildade och korkade amerikanen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-28 14:35

Jag ska begränsa mina synpunkter och precis som Adrian har påpekat, man måste ge plattan en chans innan man dömer ut den.

Jag har ännu inte köpt någon iPhone eftersom surfningsfaktorn är viktig för mig och jag är över 40 år och mina ögon inte är dom bästa och då vill jag gärna ha lite skärmyta vilket iPhonen inte haft.

En skarp IPS LED skärm på 10 tum är precis vad jag behöver .

Nu får jag tillgång till Apple stores hela program utbud på 0.7 kgs vikt i knät och kan surfa loss utan att släpa 2 kg med mig.

För mig som användare är "vikten" ett viktigt kriterium liksom "skärmytan" och "drifttid" när man är på språng och småsurfar lite i hemmets alla vrår.

Jag tycker iPad uppfyller alla dom 3 kriterierna

Sedan kommer ju denna platta säkerligen att utvecklas och förbättras allt eftersom feedback från användaremarknaden når tillbaks till Apple och nya revisioner av plattan kommer säkerligen att hitta nya målgrupper allt eftersom.

För mig var också "priset" en viktig faktor i en första revision som jag påpekat i tidigare inlägg och där har Apple prickat rätt.

Jag är tämligen övertygad om att iPad är här för att stanna

Senast redigerat 2010-01-28 16:29
  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-01-28 14:51
Ursprungligen av xerent:

iBooks verkar ogenomtänkt; man kan bara ha uppe en bok i taget? [..] Dessutom kan man än så länge inte ens handla böcker om man inte är amerikan. Den kan alltså inte ersätta boken.

Varför ska man ha fler än en bok uppe samtidigt? Sen är det ganska självklart att det inte går att handla böcker än. Produkten har ju för guds skull inte börjat säljas än!

Citat:

Innehållet är bara iTunes-grejerna och inte TV-strömmar som många hade hoppats på. Dessutom kan man inte ens handla filmer/tv-serier på iTunes om man inte har ett amerikanskt iTunes-konto. Den är alltså ingen TV-ersättare.

Det är fortfarande 60 dagar kvar tills iPad börjar säljas, och mycket kan hända med iTunes innan dess. Eftersom Apple ser iTMS som framtidens centrum för nöjeskonsumtion är det ganska självklart att de kommer lösa detta.

Citat:

3G måste köpas till och eftersom alla redan har ett abonnemang som man betalar för per månad (jag har en iPhone med dataplan) är det för många helt enkelt inte prisvärt.

Det känns inte riktigt som att detta är Apples fel. Hur betalningsmöjligheterna kommer se ut kan vi bara spekulera om än så länge. Är det inte prisvärt får man helt enkelt klara sig utan det. Du kan väl inte mena att 3G ska ingå och vara gratis? Vilka övriga tillverkare erbjuder detta? Amazon kan man absolut inte jämföra med, då det är helt andra datamängder och mediatyper.

Ursprungligen av etna:

Varför ska man ha fler än en bok uppe samtidigt? Sen är det ganska självklart att det inte går att handla böcker än. Produkten har ju för guds skull inte börjat säljas än!

Faktum är att det finns många goda anledningar till att ha uppe fler än en bok samtidigt om du läser faktalitteratur. Och många verkar tro att för fakta/utbildningslitteratur kan iPad blir riktigt bra.

Vanliga fysiska böcker har den fördelen att det är lätt att jämföra innehåll på olika sidor i samma bok ganska enkelt och framförallt innehåll i olika böcker mycket enkelt

Elektroniska böcker har givetvis andra fördelar men jag har sett videoklipp från iPaden som verkar visa att Apple har intressanta lösningar på gång här.

Jag tycker att många är snabba på att förkasta andras behov och användningar bara för att man själv inte ser/har behovet

Men jag är sugen och vill ha. Jag tror att den fyller ett tomrum i mitt liv

Bevaka tråden