Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV-ej "äkta" 1080p

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hugeman:

I dagsläget finns ingen anledning för Apple att släppa en ny AppleTV då den gör det den ska. 1080p kommer den dagen Apple börja sälja 1080p i iTunes, innan dess har dem ingen som helst anledning att släppa någon ny hårdvara.

Bra poäng!

Men hur är det med egna produktioner (bildspel, filmer osv). Kan man inte skapa bildspel och filmer med full-HD kvalité eller vadå?

OT:
Jag gjorde ett bildspel (iPhoto) häromdagen som jag brände ut på DVD (iDVD) men det blev så inihelvete dåligt så jag nästan skäms när man visar den för släkt och vänner

Ursprungligen av iTiger:

Bra poäng!

Men hur är det med egna produktioner (bildspel, filmer osv). Kan man inte skapa bildspel och filmer med full-HD kvalité eller vadå?

OT:
Jag gjorde ett bildspel (iPhoto) häromdagen som jag brände ut på DVD (iDVD) men det blev så inihelvete dåligt så jag nästan skäms när man visar den för släkt och vänner

Klart att du kan skapa egna videoproduktioner, fast du får hålla dig till 720p om du vill spela upp det på din AppleTV.

Bildspel vågar jag inte svara på i vilken upplösning dem visas i även om du ställt gränssnittet på 1080p. Vad jag däremot kan säga är väl att det finns betydligt mer att önska av kvalitén på det som visas så jag tror dem skalas ner till i alla fall 720p (ej säker här).

Detta kanske du redan vet men att ditt bildspel blir under all kritik är inte så konstigt om du bränner ut det på en DVD-skiva. Som bekant så snackar vi om 720x576 pixlars upplösning då det är max vad standarden säger (480 om vi snackar NTSC). Ska du få kanonkvalité i ett bildspel så får du anpassa bildernas upplösning efter det och allra helst visa dem på en gammal hederlig tjock-TV Visst gör DVD-spelaren eller TV:n ett hästjobb så kan det väl se ok ut i 1080p men särskillt skaprt lär det inte bli. Testa själv i Photoshop eller liknande att spara en bild i upplösningen 720x576. Zooma sedan den bilden 300% så ser inte det heller så himla kul ut längre. Du ska ändå "hitta på" nästan 1,5 miljoner pixlar (ca 400 000' -> ca 2,1 Miljoner).

  • Oregistrerad
  • 2009-12-10 13:33
Ursprungligen av Ricard:

Jag önskar så att TV skulle vara funkis, men det är inte det än.
I flera trådar har jag ställt frågan: varför TV? och ännu ej fått en bra förklaring, då listan på format som inte funkar är långt mycket längre än listan på de format som funkar. Förlåt denna utvikning men jag önskar så att TV med full 1080p snart är på marknaden.

Jag hoppas våra annars så framsynta amerikanska datortillverkare, vaknar upp och inser att utvecklingen inte står stilla på det här området. På tal om AVCHD har jag beställt en i7 och hoppas den skall fixa det hela. Håller tummarna!

Jag vill ha en BWM, men jag inte råd, jag hatar BWM för dom inte gör bilar som jag har råd med, det är fel på BMW..

Så kan man ju tyvärr inte tänka. Som tur är så finnas det alternativ till Apple TV (Varför ska folk för övrigt envisas med att skriva ut  just på den produkten, men ingen annan? Det ser bara förjävligt ut)

Köp en popcorn eller annan mediaspelare som klarar allt som du vill ha och skit i Apple.

Ursprungligen av studiox:

Varför ska folk för övrigt envisas med att skriva ut  just på den produkten, men ingen annan? Det ser bara förjävligt ut

Kanske för att det står ett stort och tydligt "tv" på locket? Sen heter den ju "Apple TV", och inte "iTV" eller "Mac TV". Apple har väl inte så många andra produkter som har med "Apple" i produktnamnet på det viset?

</offtopic>

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-10 08:30

Rätt Hugeman, och så enkelt är det Ricard! Själv är jag nöjd med min AppleTV då den gör det jag vill.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-10 13:42

<ot>

Varför skriver dom själva APPLE TV då på deras produktsidor?
Apple - Apple TV

</ot>

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-10 13:45
Ursprungligen av studiox:

<ot>

Varför skriver dom själva APPLE TV då på deras produktsidor?
Apple - Apple TV

</ot>

För att annars skulle jänkarna läsa TV och tro att den inte behöver någon TV för att visa bild

Men den loggan jag nämner finns ju med på den sidan också. Uppe till vänster. "tv". Inte "Apple TV".

Om du kollar på motsvarande sida för Mac Mini så står det "Mac Mini" där uppe.

Om inte Apple behöver vara konsekventa så behöver väl inte vi vara det? Det är väl skönt att få skriva ut det där äpplet ibland. Det går ju inte på andra ställen där en stor del av läsarna är Windows- eller Linux-användare. Äpplet syns inte för dem.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-10 16:33
Ursprungligen av staed:

Äpplet syns inte för dem.

Det är väl snarare det de handlar om - vilket bara, imho gör att folk som skriver det ser otroligt korkade ut. Jag blir irriterad då det ser så fult ut. Ungefär som windowsanvändare skulle använda DOS tecken bara för det irriterar macanvändare. Rena rama lekstugan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 17:08
Ursprungligen av studiox:

…ungefär som windowsanvändare skulle använda DOS tecken bara för det irriterar macanvändare. Rena rama lekstugan.

De som kör

kan väl använda

-loggan, så att det åtminstone ser snyggt ut på deras

-maskiner…

Eller

Skämt och sido…spelar det egentligen någon roll HUR folk skriver sina inlägg??

Jag håller med om att moderatorerna skall hålla efter trådar och inlägg enligt forumreglerna, men att klanka ner på hur (förlåt understrykningen) folk formatterar eller kanske till och med stavar är väl att gå lite väl långt…

Eller?

- Torkel

P.s.

Diskussionen om detta bör kanske tas i annat forum, då tråden ju annars börjar spåra ur…

Senast redigerat 2009-12-10 17:24
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-10 17:10

Ta bort, ta bort! Mina öööögooon! Ahhhhrg!

Broadcast och konsumentsektorn slutar och stannar i minst 50 år i 1080p. Det är det som gäller. Nya PAL/NTSC kan man säga. Global standard fär visning.

Att inte ATV har det beror på att den konstruerades när 720-kretsar och omgivande teknik var maximum för acceptabla penningar (inte bara grafikkort utan hela kedjan fråm HDD - det är tungt att lira 1080p). Och man kör fabriksbanden till maximum. Dom flesta kunder skiter i vilket - 720 eller 1080.
Nästa generation har givetvis 1080 - den kommer snart. Den köper jag och ger bort min gamla till en kompis som inte bryr sig - som inte är nörd.
Vi som är tidigt ute får ju alltid leva med att senare uppgradera. Tänk er dom som köpte iPhone 2G t.ex. :-D.
Om jag inte hade en ATV - och inte behövde en omedelbart - så skulle jag absolut inte köpa den nu. Jag skulle vänta till 1080p-versionen som kommer alldeles strax (inte pga att Apple börjar hyra/sälja 1080p-filmer - utan därför att kretsarna nu ÄR 1080p - och där stannar det).

Ursprungligen av Zimmerman:

Broadcast och konsumentsektorn slutar och stannar i minst 50 år i 1080p. Det är det som gäller. Nya PAL/NTSC kan man säga. Global standard fär visning.

Att inte ATV har det beror på att den konstruerades när 720-kretsar och omgivande teknik var maximum för acceptabla penningar (inte bara grafikkort utan hela kedjan fråm HDD - det är tungt att lira 1080p). Och man kör fabriksbanden till maximum. Dom flesta kunder skiter i vilket - 720 eller 1080.
Nästa generation har givetvis 1080 - den kommer snart. Den köper jag och ger bort min gamla till en kompis som inte bryr sig - som inte är nörd.
Vi som är tidigt ute får ju alltid leva med att senare uppgradera. Tänk er dom som köpte iPhone 2G t.ex. :-D.
Om jag inte hade en ATV - och inte behövde en omedelbart - så skulle jag absolut inte köpa den nu. Jag skulle vänta till 1080p-versionen som kommer alldeles strax (inte pga att Apple börjar hyra/sälja 1080p-filmer - utan därför att kretsarna nu ÄR 1080p - och där stannar det).

Naturligtvis kommer som jag skrev nästa version kunna spela upp 1080p på grund av att alla hårdvara som finns idag stöder det. Men faktum kvarstår anser jag att Apple släpper ingen ny för att dem inte behöver det. Apple är egentligen ett "skit-företag" som inte har något intresse att gynna kunderna om dem inte kan tjäna en rejäl slant på det.

Därför kommer dem att hålla kvar vid dagens AppleTV så länge det bara går att få tag i den idag utdaterade hårdvaran för dem har ingen anledning att ge oss som kunder 1080p så länge dem inte tjänar pengar på det. Apple tjänar inga stora pengar på sälja AppleTV som produkt och tjänar definitivt inga pengar på dina egna 1080p-filmer, deras inkomstkälla stavas iTunes och det måste man ha i åtanke. Och som jag skrev så ser jag det inte som en garant för att AppleTV kommer spela upp 1080p filmer ohackad bara för hårdvaran klarar det om dem inte säljer 1080p-filmer.

Jag kan ha helt fel men efter suttit i Apples klor lite allt för många gånger så har jag lärt mig att Apple är inget företag som bjuder till, ändå älskar jag deras produkter men då får jag även försöka leva med deras tänk och filosofi vad kunden ska ha

Sant...men detta gäller ju alla företag i hela världen. Detta är ju själva grundbulten i kapitalism och konsumism. Ett företag som "gynnar" kunden är dödsdömt - eller så avsätter ägarna (läs: aktier) ledningen omedelbart och sätter in dom på psyket och räddar därmed företaget genom att återgå till utsugning.
Apple är varken bättre eller sämre än något annat multinationellt amerikanskt kapitalistiskt aktiebolag. Hur kan du tro att det finns företag som inte beter sig som Apple? I USA - t.e. - är det t.o.m. lag på att företagets ledning INTE får ha några andra intressen är ägarnas. Att gynna kunden på företagets bekostnad är ett lagbrott.
Välkommen till kaptalismen. :-D.

Ursprungligen av Hugeman:

Apple är egentligen ett "skit-företag" som inte har något intresse att gynna kunderna om dem inte kan tjäna en rejäl slant på det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men detta gäller ju alla företag i hela världen. Detta är ju själva grundbulten i kapitalism och konsumism. Ett företag som "gynnar" kunden är dödsdömt - eller så avsätter ägarna (läs: aktier) ledningen omedelbart och sätter in dom på psyket och räddar därmed företaget genom att återgå till utsugning.
Apple är varken bättre eller sämre än något annat multinationellt amerikanskt kapitalistiskt aktiebolag. Hur kan du tro att det finns företag som inte beter sig som Apple? I USA - t.e. - är det t.o.m. lag på att företagets ledning INTE får ha några andra intressen är ägarnas. Att gynna kunden på företagets bekostnad är ett lagbrott.
Välkommen till kaptalismen. :-D.

Vem har sagt att jag tror att Apple är på något sätt unikt, även om företagen agerar åt samma håll så kan man man arbeta olika hårt. Har man suttit med en 1 vecka gammal dator för 35.000 som endast fungerar som skrivmaskin och fått offra en hel semester för få Apple att ta det ansvar som vilket annat företag, även multinationella företag i USA hade gjort med en gång. Jag skulle snarare säga att Apple mer än ofta både missgynnar sig själva och kunden med sin attityd.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-11 21:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Sant...men detta gäller ju alla företag i hela världen. Detta är ju själva grundbulten i kapitalism och konsumism. Ett företag som "gynnar" kunden är dödsdömt - eller så avsätter ägarna (läs: aktier) ledningen omedelbart och sätter in dom på psyket och räddar därmed företaget genom att återgå till utsugning.
Apple är varken bättre eller sämre än något annat multinationellt amerikanskt kapitalistiskt aktiebolag. Hur kan du tro att det finns företag som inte beter sig som Apple? I USA - t.e. - är det t.o.m. lag på att företagets ledning INTE får ha några andra intressen är ägarnas. Att gynna kunden på företagets bekostnad är ett lagbrott.
Välkommen till kaptalismen. :-D.

Det där är ju en HELT annan diskussion. Det har ju diskuterats överallt om Apple och deras affärsmetoder, kanske inte så mycket här då man måste vara medlem i applesekten för att få ha åsikter..

Hur som helst så fruktansvärt fel om Amerikanska bolag. Tror du på fullaste allvar att man som styrelsemedlen INTE sätter kunderna i fokus? Hur i helvete skulle man i så fall kunna leverera några som helst produkter? Om Ford skulle leverera bilar som gick sönder efter 10 mil så skulle konsumenterna rasa och styrelsen skulle sparkas ut från styrelserummet på en bolagsstämma fortare än dom skulle kunna säga dollar.

Apple däremot har ju lyckats med vad varje datortillverkare drömmer våta drömmar om - Att tillverka produker och tjänster som har dåliga villkor och dessutom ta dubbelt så bra betalt för det. Apple står för HÄLFTEN av den amerikanska PC marknadens omsättning... 50% (FEMTIO!!) Snacka om att bli rövknullad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-11 21:52
Ursprungligen av studiox:

Om Ford skulle leverera bilar som gick sönder efter 10 mil så skulle konsumenterna rasa och styrelsen skulle sparkas ut från styrelserummet på en bolagsstämma fortare än dom skulle kunna säga dollar.

Men det är ju precis vad de amerikanska biltillverkarna gjort i 100 år! Prånglat ut skrot. Varför tror du dom gått så dåligt de senaste 20 åren?

  • Oregistrerad
  • 2009-12-12 17:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Men det är ju precis vad de amerikanska biltillverkarna gjort i 100 år! Prånglat ut skrot. Varför tror du dom gått så dåligt de senaste 20 åren?

Om det var skrot så skulle det ju kräva att man var tvungen att köpa en NY bil, och det kan ju knappast vara dåligt för bilindustrin? Eller hur menar du?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-12 18:34
Ursprungligen av studiox:

Om det var skrot så skulle det ju kräva att man var tvungen att köpa en NY bil, och det kan ju knappast vara dåligt för bilindustrin? Eller hur menar du?

I USA har det fungerat på det viset, tills folk slutade köpa det junk deras inhemska bilindustri tillverkade och gick över till importerade märken.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-12 20:06
Ursprungligen av MatsOlov:

I USA har det fungerat på det viset, tills folk slutade köpa det junk deras inhemska bilindustri tillverkade och gick över till importerade märken.

Konstigt då Ford fortfarande leder US försäljningen av bilar, vilka bilar är det som amerikaner köper menar du?

Vi pratar om olika saker. Du talar om "sätta kunder i fokus". Jag talar om att företag aldrig får "gynna kund" på bekostnad av ägarnas vinstutdelning - att lagen föreskriver att företagsledningen bara får ha ETT intresse - ägarnas intresse. Du har missförstått hela mitt resonemang. Det gör inget.

Allt du skriver är alltså rätt, men det är ingen replik på mitt inlägg. Jag skrev om päron, du skrev om bananer.

Ursprungligen av studiox:

Det där är ju en HELT annan diskussion. Det har ju diskuterats överallt om Apple och deras affärsmetoder, kanske inte så mycket här då man måste vara medlem i applesekten för att få ha åsikter..

Hur som helst så fruktansvärt fel om Amerikanska bolag. Tror du på fullaste allvar att man som styrelsemedlen INTE sätter kunderna i fokus? Hur i helvete skulle man i så fall kunna leverera några som helst produkter? Om Ford skulle leverera bilar som gick sönder efter 10 mil så skulle konsumenterna rasa och styrelsen skulle sparkas ut från styrelserummet på en bolagsstämma fortare än dom skulle kunna säga dollar.

Apple däremot har ju lyckats med vad varje datortillverkare drömmer våta drömmar om - Att tillverka produker och tjänster som har dåliga villkor och dessutom ta dubbelt så bra betalt för det. Apple står för HÄLFTEN av den amerikanska PC marknadens omsättning... 50% (FEMTIO!!) Snacka om att bli rövknullad.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-12 17:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Vi pratar om olika saker. Du talar om "sätta kunder i fokus". Jag talar om att företag aldrig får "gynna kund" på bekostnad av ägarnas vinstutdelning - att lagen föreskriver att företagsledningen bara får ha ETT intresse - ägarnas intresse. Du har missförstått hela mitt resonemang. Det gör inget.

Allt du skriver är alltså rätt, men det är ingen replik på mitt inlägg. Jag skrev om päron, du skrev om bananer.

Jag är själv aktieägare i en jäkla massa företag och om företagsledningen skulle ignorera aktieägarnas krav om avkastning så skulle företagsledningen inte sitta kvar, oavsett om det är i USA, Sverige, Brasilien eller Kongo.

Om företagen jag äger aktier i helt plötsligt skulle få för sig att låt oss säga ge bort varor så skulle det inte gynna mig som aktieägare, och om tillräckligt många resonerade på samma sätt så skulle det få en påverkan på aktiekursen. Jag önskar att fler länder hade lika trevliga lagar som USA.

Det är ju det jag säger!!! :$:$ Hur är det fatt?

Ursprungligen av studiox:

Jag är själv aktieägare i en jäkla massa företag och om företagsledningen skulle ignorera aktieägarnas krav om avkastning så skulle företagsledningen inte sitta kvar, oavsett om det är i USA, Sverige, Brasilien eller Kongo.

Om företagen jag äger aktier i helt plötsligt skulle få för sig att låt oss säga ge bort varor så skulle det inte gynna mig som aktieägare, och om tillräckligt många resonerade på samma sätt så skulle det få en påverkan på aktiekursen. Jag önskar att fler länder hade lika trevliga lagar som USA.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-11 18:01

Det där är sant, fast ändå inte sant. Apple gör saker som dom dels TROR PÅ och som ger dom "PR Poäng". Ta Firefire - Fanns ingen kommersiell nytta med att lansera ett nytt gränssnitt då det inte fanns några produkter som utnyttjade det - Apple trodde dock på saken och drog igång PR maskineriet.

Idag skulle jag snarare tro att dom "smyger in" 1080 precis som om dom "alltid" haft det. Det är ju ingen PR grej längre, "alla" har ju ändå 1080 idag.

Idag kan jag ju tom hyra filmer i 1080 på min XBox (I Sverige) så apple har ju förlorat tåget. Om man ändå har en Xbox så finns det ju ingen som helst anledning att köpa en AppleTV idag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-11 18:12

Hugeman, hur många av dagens TV som säljs tror du är 1080p? Av vad jag kan se så är den större delen av sålda LCD/plasma fortfarande 720p, och så kommer det nog att vara då TV-sändningarna inte kommer att sändas i högre upplösning på ett bra tag.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hugeman, hur många av dagens TV som säljs tror du är 1080p? Av vad jag kan se så är den större delen av sålda LCD/plasma fortfarande 720p, och så kommer det nog att vara då TV-sändningarna inte kommer att sändas i högre upplösning på ett bra tag.

Om du tittar på vad som säljs idag så tror jag att största delen av TV-apparaterna som säljs är 1080p då även "budget"-apparater för 5-6000 har 1080p. Tittar man däremot bakåt låt säga 3 år och räknar med dem så leder nog däremot 720p-apparaterna stort, en ställning som jag tror kommer stå sig några år framåt då många ser en TV som en apparat man i alla fall har minst 5 år.

TV-sändningar kommer nog att ligga i 720p/1080i ett tag framöver. Naturligtvis kommer USA och Japan ligga några år före med 1080p-sändningar då dem redan har flera års försprång på "vanlig" HDTV.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-13 10:20

Kan någon förklara vad den amerikanska bilindustrin och aktiebolagslagar har med trådens ämne att göra? Inte ett smack är min gissning.

Finns någon USA-kännare, som kanske bor där nu och som kan dela med sig lite av hur stämningarna är gällande 1080p? Är de på väg in på banan eller kör de sin b-variant?

Tja...när du frågar...dom är i stort sätt fast i NTSC-träsken fortfarande - det mesta är t.o.m. i 4:3 (!!!) (kolla in t.ex. NHL-klipp i svenska sportprogram). IT och TV är underutvecklat i USA om man jämför med Europa - framför allt om man jämför med Sverige...men vi är ju extrema. (Japan är en egen planet - dom slår allt så klart).

Jag köper nästa ATV som är i 1080p - den kommer i vår.

Ursprungligen av Ricard:

Kan någon förklara vad den amerikanska bilindustrin och aktiebolagslagar har med trådens ämne att göra? Inte ett smack är min gissning.

Finns någon USA-kännare, som kanske bor där nu och som kan dela med sig lite av hur stämningarna är gällande 1080p? Är de på väg in på banan eller kör de sin b-variant?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-31 08:16

Det jag blir mest arg på är att Apple ens har lagt till valet 1080p. Det tillför ju ingenting. Jag hade tyckt det var helt okej om åtminstone gränssnittet körde äkta 1080p. Men nu kör både gränssnitt, bildspel och filmer uppskalat från 720. Helt värdelöst.
Tittar man på ett foto på "äkta" pixelmappad 1080p (koppla in datorn t.ex) och jämför detta med samma foto från AppleTV så är skillnaden STOR, även på 40" TV. På en film ser man inte samma skillnad.

Den dagen jag kan välja att Apple Tv kan streama eller hämta materialet från vlken källa som helst så blir den värd ngt, inte innan dess.
Filmer i iTunes lär knappast komma innan jag blivit pensionär känns det som så att vänta på deras uthyrningsportal vinner man ingen tid på.
Därför borde man "utan" att hacka sin Apple TV kunna välja källa samt ladda ner pluggar för Add-ons som HeadWeb t.ex
Har en NAS server nu som gärna Apple TV kunde fått hämta sitt material genom så hade jag sluppit en svindyr Apple TV som används 10% för filmtittande endast.

Bevaka tråden