Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 312 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 19:50

Är det någon här där det låter om det övre vänstra hörnet när skärmen dimmras ner?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-20 13:16

Suck, jag vill så gärna ha min i5:a så snabbt som möjligt, men:

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 18 Jan, 2010
Beräknad leverans: 25 Jan, 2010

är inte snällt

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-21 20:49

Men för helvete, fick precis ett mail från Apple som säger att pga efterfrågan har dom skjutit upp leveransdatum upp till 3 veckor senare än vad de trodde tidigare. Hurra.

ps: "Ditt företag är mycket viktigt för oss, och vi ber om ursäkt för de eventuella besvär denna försening leder till."

Har jag missat något eller översätter man affär till företag nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 15:04
Ursprungligen av sensy:

Men för helvete, fick precis ett mail från Apple som säger att pga efterfrågan har dom skjutit upp leveransdatum upp till 3 veckor senare än vad de trodde tidigare. Hurra.

ps: "Ditt företag är mycket viktigt för oss, och vi ber om ursäkt för de eventuella besvär denna försening leder till."

Har jag missat något eller översätter man affär till företag nu?

Jag har samma problem. Beställde i december och leveransen har skjutits upp flera gånger... Maskinen den ska ersätta är en urgammal mini med värmeproblem som hänger sig 6 ggr / dag. Roligt, roligt :/

Först tar det evigheter för apple att ersätta den gamla C2D-processorn och sen när de väl får ur sig maskinerna så går de inte att köpa verkar det som...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-28 12:43
Ursprungligen av rhesus:

Jag har samma problem. Beställde i december och leveransen har skjutits upp flera gånger... Maskinen den ska ersätta är en urgammal mini med värmeproblem som hänger sig 6 ggr / dag. Roligt, roligt :/

Först tar det evigheter för apple att ersätta den gamla C2D-processorn och sen när de väl får ur sig maskinerna så går de inte att köpa verkar det som...

Min iMac blev skickad igår, så hoppas att din blir skickad snart.

Jag beställde en 27" i7 igår, fick då detta beskedet:
Skickas: 18 Feb, 2010.
Beräknad leverans: 01 Mar, 2010.

Tar det verkligen så lång tid att skicka datorn?

@Bodybag; Det verkar bero på lite. i7an byggs på beställning. Det har också att göra med hur mycket du lagt till. En stockmodell (dvs en av basmodellerna utan lullull tar oftast 24h innan de skickar iväg dem från fabrik) Det är ett otroligt tryck på i7, så där kan det ta extra lång tid.

Jag beställde precis som du en i7, 8GB RAM med 2TB HDD i mitten av januari till företaget. Fick beskedet att den skulle skickas den 25:e jan och levereras den första februari (idag!).
Den 25:e januari kom och med den ett mail om försening (pga. av stor efterfrågan) till och med den 22:e februari.
"Jaha, vad tråkigt", tänkte jag. MEN i fredags fick jag plötsligt ett nytt mail som deklarerade att datorn skickats och att det nya leveransdatumet var den 1:a februari. (dvs. samma som från början)
Enligt både apples webbplats och UPS paketsökmotor ska datorn levereras idag! (Ut för leverans från malmö kl 07)

Jag är ju så klart inte på plats för att ta emot den idag, men i alla fall.
Det jag vill ha sagt är att man han ingen aning om du får vänta till 1:a mars eller ej. I mitt fall verkade leveransen ta 2 helgdagar från Shanghai till Sverige i alla fall och ihop byggnaden för datorn har att göra med tillgång. 1 Mars är bara en estimitering. Det gäller att hålla tummarna!

Antonsilver: Tack för infon!

Är fullt förstående att det tar ett tag att tillverka datorn, med tanke på vilket tryck det är på denna maskinen just nu. Det jag reagerade på var att det är 14 dagar leveranstid, vilket är riktigt länge för paket.

Läste precis detta med :

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Production of ALL iMac 27" Core ix Models Stopped by Apple!

Vi får se helt enkelt

Ja jag såg det, men känns konstigt. Min dator är ju helt nytillverkad. (fick den igår, underbar!) Och allt funkar toppen. Högt över förväntan. Jag har en kompis som har två imac i5 på väg till honom. (holland nu) Så jag har svårt att tro att produktionen är stoppad, snarare hårt tryck. Men jag har ju ingen aning å andra sidan, kanske bara hade tur med min iMac. Tänk så här, bättre att vänta någon vecka extra och få en dator du slipper skicka tillbaka! Jag tippar dock på att du kommer få ett mail snart där det står att datorn är skickad, före datumet du fått. Hoppas i alla fall!

Jag har läst på flera sidor att det släppts en hotfix för flimrande skärmar, stämmer detta?

http://www.appleinsider.com/articles/10/02/01/apple_releases_2nd_potential_fix_for_flickering_27_inch_imacs.html

Verkar som Apple ger lite pengar tillbaka till de som haft problem med sina nya iMacs:

Apple Reportedly Offering 15% Refunds to Purchasers of Troubled 27-Inch iMacs - Mac Rumors

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-04 22:18
Ursprungligen av Capeman:

Verkar som Apple ger lite pengar tillbaka till de som haft problem med sina nya iMacs:

Apple Reportedly Offering 15% Refunds to Purchasers of Troubled 27-Inch iMacs - Mac Rumors

Välkommet . Det är helt rätt gjort av Apple . Det betalar tillbaka sig i det långa loppet för Apple i Godwill.

Cash is King- Cash is everything

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-05 15:50

Welp, min 27" surrar uppe i vänstra hörnet när jag drar ner ljusstyrkan (och det behövs eftersom den är väldigt, väldigt ljusstark). Ringde och snackade med Apple, och dom låter mig behålla den här datorn tills den nya kommer (2-3 veckor), och sen kommer någon annan och hämtar den gamla någon dag efteråt. Klockren lösning tycker jag.

Jag har trots alla mardröms-post i det här forumet beställt en "27 i7 iMac. Helt enkelt för att jag redan har sålt min gamla "24 iMac Alu.

Helt bisarrt långa leveranstider de har nu! 9 Mars, och då beställde jag 2 Februari. Har redan fått välkomstbrev från Apple "Kom igång med din nya Mac" haha.

"Skickas: 26 Feb, 2010.
Beräknad leverans: 09 Mar, 2010.

Observera att din beställning inte kommer att levereras förrän alla delar finns tillgängliga. Dagarna är arbetsdagar, och tiderna är ungefärliga. Innan produkten levereras kommer du att få ett e-brev med bekräftelse på leveransen."

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-06 15:54

Tjejen jag snackade med på supporten sa att det tar väldigt lång tid för iMac 27" att levereras nu för de har satt in en massa extrakontroller på att datorn fungerar som den ska för att slippa fler problem med dom. Hon gjorde det väldigt klart för mig att dom vet om att dom har haft väldigt stora problem och att dom försöker få ordning på det så väl dom kan.

Min 27" i7 levereras två veckor innan utsatt leveransdatum:

Din beställning skickades iväg 06.02.2010 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 18.02.2010

Känns riktigt bra

Ursprungligen av bodybag:

Min 27" i7 levereras två veckor innan utsatt leveransdatum:

Din beställning skickades iväg 06.02.2010 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 18.02.2010

Känns riktigt bra

Fick hem den idag, helt felfri än så länge.

En beställd på MediaMarkt i Umeå. Enligt säljaren var senaste budet från Apple 6:e mars.

Varför beställa från mediamarkt när det finns Apple butik i Umeå?

De hade förmånligare finansiering. Noll räntor och avgifter.

"Din beställning skickades iväg 11.02.2010 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 24.02.2010. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga."

Kan man lita på detta tror ni? Innan var det sagt 9e Mars som leveransdatum.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-11 17:29
Ursprungligen av funkybruno:

"Din beställning skickades iväg 11.02.2010 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 24.02.2010. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga."

Kan man lita på detta tror ni? Innan var det sagt 9e Mars som leveransdatum.

Du har den nästa vecka

Jag fick min i dag. 2 veckor efter beställning, inte så farligt ändå. Varför ska de skrämmas med 6 veckors leveranstid när man beställer?

Nu ska man bara hitta RAM-minnen någonstans också Ingen som säljer 4 GB SO-DIMM-minnen billigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-22 10:32

Min 27" i7 skickades idag, leverans fredag 26e. Beställde förra måndagen, så helt klart acceptabel tid. När jag la beställningen stod det att den skulle skickas 8e Mars med leverans 15e, så detta var ju snäppet bättre.

Företagsbeställnings dock, vet inte om det prioriteras annorlunda, men verkar som om flera fått dem tidigare än beräknat.

Vad är köprådet på en ny iMac 27". Bör man vänta till det dyker upp ngn nyhet om att de löst problemen med gula skärmar osv? Vänta till leveranstiderna sjunkit ytterligare för att vara på den säkra sidan eller vad gäller? Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-03 12:38
Ursprungligen av wildcard:

Vad är köprådet på en ny iMac 27". Bör man vänta till det dyker upp ngn nyhet om att de löst problemen med gula skärmar osv? Vänta till leveranstiderna sjunkit ytterligare för att vara på den säkra sidan eller vad gäller? Vad tycker ni?

Beror ju helt på hur bråttom du har, hur länge du kan vänta.

Ursprungligen av kenjon:

Beror ju helt på hur bråttom du har, hur länge du kan vänta.

Jag får ju ha tålamod. Ju snabbare ju bättre men jag väntar hellre om det minskar risken för en dator med problem. och så är det väl?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 09:06

Jo... och det kommer väl lite uppdateringar också, kanske större hårddisk, mer minne som standard, annat grafikkort... men det är ju lite av ett spelande, hur länge man ska vänta.

Ursprungligen av kenjon:

Jo... och det kommer väl lite uppdateringar också, kanske större hårddisk, mer minne som standard, annat grafikkort... men det är ju lite av ett spelande, hur länge man ska vänta.

Ja visst är det det, men man måste köpa nån gång. Jag sitter nu med den imac 20" från okt 07 så jag har gjort det förr. Tänkte mest på problemen man hört om med dåliga skärmar osv. Köpa nu, vänta 2 veckor på att de ska skickas iväg och få en dator som troligen kommer krångla eller vänta x antal veckor tills leveranstiden är nere på säg 24h. Får man en bättre dator då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 13:58
Ursprungligen av wildcard:

Ja visst är det det, men man måste köpa nån gång. Jag sitter nu med den imac 20" från okt 07 så jag har gjort det förr. Tänkte mest på problemen man hört om med dåliga skärmar osv. Köpa nu, vänta 2 veckor på att de ska skickas iväg och få en dator som troligen kommer krångla eller vänta x antal veckor tills leveranstiden är nere på säg 24h. Får man en bättre dator då?

Det är nog bara Apple som vet, och de säger inget...

Bevaka tråden