Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertryck av misstag

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program som med automatik, utan användarens vetskap, sätter övertryck på negativ text?

Anledningen att jag frågar är att jag jobbar på en avdelning som skickar en stor mängd annonser till en stor kvällstidning. Ibland stöter vi på annonser där vit text på färgad bakgrund inte kommit med i trycket.

I hundra fall av hundra beror det på att texten i fråga har satts med övertryck. Vit text som sätts med övertryck försvinner ju helt naturligt i trycket. Inga problem så långt.

Min fråga är däremot vad som kan orsaka detta övertryck? Jag själv har aldrig råkat sätta övertryck av misstag. Kunder som gjort detta misstag känner aldrig till att dom skulle gjort det heller.

Finns det något program som i lönndom sätter övertryck på text så att detta problem kan uppstå utan producentens vetskap?
Någon som kan kasta ljus i frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 15:55

Det troligaste är att de gjort objeket med svart färg som brukar vara i övertryck och sen ändrat till vit. I vissa program ligger då övertrycksinformationen kvar på objektet. Äldre versioner av Illustrator gör så.

Men om du kör PitStop på annonserna eller Acrobats inbyggda preflight så kan de hitta objekt med vit färg och övertryck.

Vill du ha hjälp med detta kan du kontakta mig.

Janne

I pitstops profilhanterare, är det under transparency man ska klicka i "Graphic element is set to overprint and is transparent" som ska kryssas i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 10:24

Nej,

Du får göra en actionlist som hittar vit färg och ändrar övertrycket. Den kan sen infogas i en preflight så att det görs automatiskt.

Kolla här: Enfocus - Action Lists
De har en del exempel du kan ladda ner och utgå ifrån.

Janne

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-29 14:21

Nu kanske jag är lite sen på det här men jag vet att vi haft problem med detta några gånger på grund av att texten fortfarande är textobjekt... om man gör textkonturer på texten ligger det som ett objekt istället och då ska det inte vara några problem:)

Skulle vilja ta upp det här ämnet igen. Projektet föll i malpåse ett tag, men nu känner jag för att ta tag i det igen.

Jag kikade igenom Enfocus action lists. Jag hittade en som heter "Knock out light obejcts", som jag applicerade på den PDF-profil jag använder. Dock utan lyckat resultat. PDF-filen går igenom med det vita line art-objektet fortfarande satt med övertryck.

Laddade hem en annan action list från Enfocus. Denna hittade jag här:
Enfocus - Tips & Tricks
Den ska ändra vita line art-ojekt till "knock out", dvs ta bort övertrycket. Inte heller denna ville fungera.

Jag har svårt att se vad jag gör för knasigt. Jag har enligt eget tycke aktiverat rätt action list på PDF-profilen på samma sätt som jag gjort med andra flöden. Men just detta verkar inte vilja fungera.

Det vore verkligen trevligt att slippa problem med vita loggor som försvinner i trycket.

  • Medlem
  • 2010-02-24 00:37

Var vill du ändra detta? I InD, Illustrator, PS, Acrobat eller senare? Det går ju att skripta bort i åtminståne AI och InD.

Ursprungligen av Baron:

Var vill du ändra detta? I InD, Illustrator, PS, Acrobat eller senare? Det går ju att skripta bort i åtminståne AI och InD.

I mitt fall handlar det om färdiga PDF-filer vi tar emot, där främst vita loggor har en förmåga att vara satta med övertryck. Jag misstänker att det blir så när annonsmakaren ska göra sin annons och upptäcker att han bara har en svart logga som han istället gör negativ.

En svart logga som är satt med övertryck är ju inga problem. Men ändrar man färgen till vit står övertrycksbocken kvar i attributen. Pratar om Illustrator nu.

När vi sedan tar emot PDF-filen går den igenom våra system, trots att jag ställt in Pitstop enligt tidigare inlägg. När så annonsen går i tryck försvinner loggan eftersom övetrycket gör att bakgrundsfärgerna slår ut det vita.

  • Medlem
  • 2010-03-01 11:31

Om det är en illustrator-pdf går den att lösa. Våra nyhetsgrafiker kör ett litet preflightskript innan de släpper ifrån sig pdf:er till sidredigeringen. Skriptet sätter bland annat all "täckande" vit färg till att sparas ur.

Det går också att kontrollera i Acrobat Pro

  • Medlem
  • 2010-03-01 11:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det går också att kontrollera i Acrobat Pro

Kan du ändra inställningen där? Vårt skript korrigerar också.

Det är medlemmen kristerc som har byggt det.

1
Bevaka tråden