Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kyma

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nagon som har lust att beratta lite om Kyma? Jag har sett en bunt screenshots och last lite smatt om vad det gor.. men hur ar det att jobba med? Vart kan man hitta prisuppgifter!? (antar att det ar ackligt dyrt )

Kan man som pa pulsaren koppla in en massa saker via adat och lagga pa effekter hur som helst?

berattaberatta!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-23 10:19

De skickar mig små fina vykort då och då med diverse erbjudanden (dock utan att ange prisuppgifter). Jag är inte ens säker på om man bör ha en M eller P för att få bästa funktionalitet - det verkar vara M-baserat, huh? (Inför nu på prov dessa begrepp då jag är trött på att skriva "Mac eller PC"). Jag är inte ens säker på om man bör ha en mamma eller pappa för att få bästa funktionalitet. Glurr? ¿ ... nåväl, Kyma´s hemsida är...

www.symbolicsound.com

...och Kyma använder sig av DSP-processorer som kallas Capybara. Jag tror att den amerikanske house / techno-hjälten (som dock bara verkar vara populär "over there") - BT - använder Kyma.

Det känns väl lite likt Pulsar / Scope på sätt och vis men även lite likt gamla Sample Cell i och med det att Kyma har sitt eget samplingsminne (upp till 672 mb) och inte använder datorns minne för detta. Även lite likt gamla Soft Synth just i hur man kan "bygga" egen syntes.

Jag horde bara om det i samband med mac.. men det spelar inte sa stor roll.. nan gang kommer jag nog hoppa over dit jag med.

Det var likheten med pulsar som jag gillar med det.. mycket fulare interface.. men ser mer anvandbart ut! Sen sa verkar det vara riktigt haftigt om man vill vrida om samplingar som en galning . Bygga syntheser ocksa.. inte illa.. modular 3 finns numera till pulsaren.. men anda bra att kolla in konkurrenterna tycker jag!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-23 17:05

Jag tror att Kyma-systemet klockar in på sisådär 60-70.000:- så det är nog inte en konkurrent till Pulsar/Scope. Personligen diggar jag inte alls Creamware´s GUI´n, men deras hårdvarusynt verkar bli spännande.

Hmmm... hade varit kul att testat med min nya Wacom dock Coolt!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-12 23:54

Jag mailade till dem å fick hem en CD med en massa kul prylar på (demo på systemet).

"Liknande diskussioner" slår till igen!
det här är nog den äldsta tråden jag sett plockas upp till liv igen...

Ursprungligen av false messiah:

"Liknande diskussioner" slår till igen!
det här är nog den äldsta tråden jag sett plockas upp till liv igen...

Amen!

Det där skrev du 2005.

Mmmmmm...

Jag kollade runt lite. Dreglar numera okontrollerat. En digitalgrej JAG skulle kunna tänka mig att ha! :kaaaka!:

Kyma,
En Capybara
och så en fullstor Continuum Fingerboard!
En ribboncontroller på steroider!

Det finns en del balla exempel på performances med sådana system.
Snubben som lirar orgel + kyma i en katedral verkar ha ett trevligt jobb.

/Rotwang! - får nöja sig med jobbets G2 engine...

Någon som köpt en Kyma ännu?

Nu heter den Kyma X.

http://www.symbolicsound.com/cgi-bin/bin/view/Products/WebHome

Skickar man ett mail till dom så får man en CD med demos och en fin brorschyr.
(vare sig man vill eller inte.)

Det är stört omöjligt att hitta något pris på siten, men jag har för mej att ett basicsystem går på drygt $3000 nuförtiden.

Men jag tänker - vad blir det egentligen för musik med den?
Jag får en känsla av att den lämpar sig bäst för "elektronmusik".
Alltså den typen av konstmusik som görs på EMS i Stockholm, ges ut på obskyra franska skivbolag och spelas på P2 2 ggr per år.

Jag vet inte varför, men jag har en gnagande lust att göra granular clouds...

"What separates men from boys is the price of the toys".

Senast redigerat 2007-06-27 21:56

Kyma verkar vara mest populärt hos ljuddesigners och filmmusikkompositörer (delvis beroende på prislappen, antar jag). Det är ju en modulär miljö så det går ju att göra i princip vilka ljud som helst. Men vill man göra vanliga syntljud finns det ju betydligt billigare och enklare alternativ, så det bidrar säkert till att Kyma mest används för att göra ljud som är omöjliga eller svåra att få fram med andra system. Som elektronisk konstmusik.

Granulärsyntes är skoj (men aningen överreklamerat i mina ögon), men vill man syssla med det finns ju också Max/MSP/PD, Reaktor, AudioMulch, CSound, SuperCollider, ChucK mfl.

Jag körde faktiskt med Kyma + Continuum + Motormix några år. Sålde för 1,5 år sen ungefär. Men jag klättrade på väggarna av det systemet. Hade köpt extra dsp-kort men man körde ändå snabbt i botten. Kyma-systemet (även DSP) är till stora delar skrivet i smalltalk så man utnyttjade inte direkt de dyra DSP-korten optimalt. Utmärkt ljudkvalitet och enkelt att visuellt bygga upp effekter gör Kyman poppis hos ljudeffektlirarna.

Idag kör jag en maxad MacPro med Apogees Symphony-system (16in/16ut). Och med Max/MSP istället för Kyma-programvaran. Billigare än Kyma (även med 8-core mac) och mer DSP-kraft. Och Apogees AD16X/DA16X låter bättre än Kyma's converters (som faktiskt även de är mycket bra) och har inte heller nån latency.

Det brukar vara det som är det grundläggande problemet med DSP-baserade lösningar och mjukvara som är stängd för omvärlden: vanliga PC-processorer ökar stadigt i processorkapacitet, och kan man inte matcha det eller erbjuda något annat (exklusiva algoritmer, stabilitet, osv) så halkar man efter relativt snabbt (ett par år).

Men Kyma verkar onekligen mer lättanvänt än Max/MSP.

Pris för Kyma X

Nu kostar Basic Kyma system för Mac eller PC $3470

  • Medlem
  • 2010-03-03 12:04
Ursprungligen av Volantiz:

Nagon som har lust att beratta lite om Kyma? Jag har sett en bunt screenshots och last lite smatt om vad det gor.. men hur ar det att jobba med? Vart kan man hitta prisuppgifter!? (antar att det ar ackligt dyrt )

En av världens mest kända Sound Character voice designer - Ben Burtt (Star Wars, Wall-e m.m.) använder det i sitt kreativa arbete med att ta fram nya röster/ljudeffekter.

När vi ändå är igång; vad finns det idag för balla system som ni tycker är....ja, balla?

1
Bevaka tråden