Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa datorhögtalarna för under 3000kr?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 01:12

Jag ska köpa högtalare till datorn. Högtalarna ska vara i ett rum på 10KvM
och det är främst musik de ska spela. Får helst inte kosta över 3000kr.
Snygg design är ett plus!

Tips?

Har sökt i forumet men har bara hittat gamla trådar.

Kolla in Argons aktiva högtalare. Finns på Hifiklubben i två storlekar. Låter riktigt bra och är snygga och enkla med volymratt fram på ena högtalaren.

jag skulle köpt nån vettig studio monitor. Lär låta hästlängder bättre än nån "datorhögtalare" ala logitech.

Fostex PM-0.5 MKII - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Aktiva PA-högtalare
eller kanske
KRK RoKIT 5 G2

Problemet med nästan alla studiomonitorer är att volymkontrollen sitter bak på varje högtalare. Det tycker iaf jag är lite krångligt, med två volymrattar dessutom. Visst kan man använda volymkontrollen i Macen men jag föredrar ändå en fysisk ratt. För övrigt så låter PM serien riktigt bra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-09 08:33

Jag har studiomonitorer i flera tappningar, och om jag slölyssnar på musik brukar jag inte lyssna via de, de har en förmåga att ge en lite för ärlig response på hur det låter.

Bra för referenslyssning men föredrar hifihögtalare för nöjeslyssning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 22:40

Tack för tipsen!
De högtalare som nämnts hittills verkar lovande, dock så tycker jag att de är ganska fula...
Jag vill gärna att högtalarna ska ha snygg design, gärna lite mindre och smidiga.

Vad tror ni om dessa? Säljs de en och en för 1996kr eller är det två stycken?
SCANDYNA MicroPod SE Högtalare - Högtalare - Stativhögtalare | Hi-Fi Klubben

Hifiklubben brukar sälja sina högtalare som par.

SCANDYNA MicroPod SE är dock inte aktiva så du behöver en förstärkare att driva dom med, alltså inte bara att plugga in i datorn.

ARGON 7350A är nog att föredra som datorljudspridare.

ARGON 7350A - Högtalare - Högtalarsystem | Hi-Fi Klubben

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-11 13:13
Ursprungligen av D'Artagnan:

SCANDYNA MicroPod SE är dock inte aktiva så du behöver en förstärkare att driva dom med, alltså inte bara att plugga in i datorn.

De finns i aktivt utförande också, men då blir prislappen lite större:

SCANDYNA Micropod SE Active - Högtalare - Högtalarsystem | Hi-Fi Klubben

Jag har D'Feldt AudioEngine 2, kostar ungefär 2 tusen på teknikmagasinet och låter kalas. Små och stilrena, men kan trycka på rätt bra när det behövs. Dock är volymratten på baksidan utav ena högtalaren, om det är en dealbreaker.

Oj måste ju bara rekommendera dessa, Razer Mako

Bilder på Razer Mako 2.1

låter Superbra och priset är sänkt med flera tusenlappar gav själv 4.500 kr och skulle inte byta bort dem mot ngt annat.

Har haft feta Yamaha Studiomonitorer som Studiohögt och när jag skulle sälja av dem så var jag skeptisk till att hitta datorhögtalare som kunde tillfredsställa mina höga krav, efter mkt tester och letande fann jag dem!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-04 14:02

Tycker att Harman/Kardon Soundsticks II med tillhörande iSub låter relativt utmärkt för normalt slölyssnande.

Ursprungligen av JonesH:

Tycker att Harman/Kardon Soundsticks II med tillhörande iSub låter relativt utmärkt för normalt slölyssnande.

Har också haft dessa i många år, Mako spelar dock i en helt annan liga särskilt nu om man har någorlunda krav på ljud, snygga och riktigt prisvärda!
THX certifierade också, sedan är de lättplacerade och låter lika bra oavsett vart man ställer dem, det är riktigt unikt!

H/K känns lite antika nu sedan har dem väldiga problem med glapp på sina kontakter.
men håller med om att de duger!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-04 15:27
Ursprungligen av @ndreas:

Har också haft dessa i många år, Mako spelar dock i en helt annan liga särskilt nu om man har någorlunda krav på ljud, snygga och riktigt prisvärda!
THX certifierade också, sedan är de lättplacerade och låter lika bra oavsett vart man ställer dem, det är riktigt unikt!

H/K känns lite antika nu sedan har dem väldiga problem med glapp på sina kontakter.
men håller med om att de duger!

Jag har suttit med mina H/K sub och soundsticks USB sedan dom kom Nu snackar vi antikt

Kanske dags att byta upp sig då till dessa Mako. såg att Pixmania tar 2300 kr för dom nu.

På vilket sätt skiljer sig ljudet från Mako compare to H/K soundssticksen ? Renare SUB ljud förmodar jag , vad mer ? mer distinkt ljud ?

Mina soundsticks känns faktist lite "lama" i ljudbilden efter nära 7 års användande. Men dom spelar fortfarande och gör sitt jobb.

Det enda är väl att H/K soundsstickens fortfarande "matchar" designmässigt alla mina macar. i form av mac mini, imac aluminium mmmm när det gäller att smälta in i omgivningen det är ju också viktigt

Kan säkert få ut en slant för mina gamle soundsticks också. har vi någon spekulant ?

Jag tycker Soundstick påminner mer om äldre generationen när det var genomskinlig plast som gällde, idag till ALU tycker jag inte de smälter in lika mkt.. men man tröttnar väl på design som med så mkt annat!

Svårt att säga vad som är bättre, Mako levererar en mkt mer öppen ljudbild klarare och mer detaljerad ljudbild.
De känns helt enkelt mer påkostade!
Du kommer inte bli besviken och de är riktigt snygga IRL.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-04 21:06
Ursprungligen av @ndreas:

Jag tycker Soundstick påminner mer om äldre generationen när det var genomskinlig plast som gällde, idag till ALU tycker jag inte de smälter in lika mkt.. men man tröttnar väl på design som med så mkt annat!

Svårt att säga vad som är bättre, Mako levererar en mkt mer öppen ljudbild klarare och mer detaljerad ljudbild.
De känns helt enkelt mer påkostade!
Du kommer inte bli besviken och de är riktigt snygga IRL.

Du har lite rätt där. till min iMac aluminium så skär det sig lite.

Jag trodde aldrig att jag skulle byta datahögtalare. Det kändes som köp för livet när jag köpte Soundsticksen. Dom kändes lite före sin tid och tidslösa.

men men tiden hinner inkapp även den bäste.

Jag lägger ut mina soundssticks till salu och kör på Mako. Det blir spännande.

Cool fjärris synd att den inte är trådlös. Det hade varit det ultimata..

Senast redigerat 2010-03-05 11:16

Berätta gärna sedan vad du tycker om dina Mako

1
Bevaka tråden