Hej!

Då jag har inte haft någon fungerande ordentlig backup de senaste ~6 månaderna fick jag för mig att det äntligen var dags att göra någonting åt det, så jag beställe en ny 2TB-disk för detta ändamål. När jag fick disken i måndags började jag med att helt enkelt dra över aperture-biblioteket från den gamla disken till den nya disken i Findern -- icke. Finder ballade ur efter runt en timme. Ajdå. Körde rsync istället och efter nästan ett dygn hade datorn jobbat klart med x antal bilder den inte kunde kopiera från disk A till disk B. Att det tog nästan ett dygn var illa redan det, och det visade sig att jag var aningen försenad med att göra backup - min gamla disk hade en del läsproblem här och där. De goda nyheterna är att läsproblemen verkade röra äldre bilder, i projekt från perioden runt början av 2009 och slutet av 2008, och runt den perioden har jag ett par backuper av mitt aperture-arkiv, så jag tror inte jag har förlorat några bilder.

Frågan är nu bara hur jag i aperture på ett enkelt sätt hittar de bilder som är korrupta, så att jag kan importera dessa bilder från ett av mina gamla backup-arkiv och på så sätt bygga upp ett komplett, icke-trasigt arkiv

Det är inte allt för smidigt att leta upp dessa bilder för hand då det rör sig om ca 771 GB data, eller runt 50 000 bilder

Tack på förhand!

EDIT: Jag tror jag hittat hur man gör, men det verkar som att Aperture 3, trots att den spenderat mer än 24 timmar på att gå igenom mitt gamla Aperture 2-bibliotek och gjort om det till ett Aperture 3-bibliotek, inte har flaggat de saknade bilderna speciellt noga

^^ Sökningen ovan resulterar i en bild, en bild som jag tidigare visste var saknad och som jag själv letade upp i arkivet och försökte titta på den - det var antagligen då Aperture flaggade den som saknad och inte när jag uppdaterade arkivet. Någon som har en idé på hur man kan få aperture att söka igenom sitt arkiv efter saknade eller korrupta bilder?

Senast redigerat 2010-03-10 06:23