Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 550D VS 5D Mark II för att filma?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybörjarfråga:
Nån som vet vad kvalitets skillnaderna är mellan Canon 550D och 5D Mark II vid filmning?
Är 5D värt de extra pengarna den kostar när det gäller att filma?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-03-31 19:12

Jag har ingen aning men är duktigt sugen på 550D. De här två testerna gjorde mig inte ett dugg mindre sugen kan jag säga.

Canon EOS 550D / Rebel T2i DSLR review: introduction | Cameralabs
Canon EOS 550D Review | PhotographyBLOG

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-03-31 19:17

Kvalitetsskillnaden i bild har jag ingen aning om men 5d´n är inte så kul att filma med handhållet och så har den ingen autofokus i filmläget . jag har filmat en del med min 5d men utan stativ blir det lite väl skakigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 20:09

Storleken på HD-upplösningen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 21:06

Jag kör 7Dan och 550D har väl fått lite av filmegenskaperna från 7D snarare än från 5D.
Jag är jävligt nöjd med min 7D iaf.

Kanske denna sajt kan vara till nytta?
DSLR News Shooter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-01 07:59

Kort och gott, ska du BARA filma, då tycker jag du kan köra 550D. Jag kör 5D Mk2, och den är grym, men ska du inte fota känns det nog ganska ovärt.

Tack för info!
Tror det får bli en 550D efter ha surfat runt lite.
Ska mest ha den till att filma lite och inget seriöst.
Till det kör jag annat.

Jag har en 5D mkII och tycker den är jätterolig att filma med.

Men man skall vara klar över att DSLR-kamerors filmfunktion har väldigt lite att göra med dagens videokameror. Med en videokamera har man stort skärpedjup, autoexponering och autofokus. De är lätta att filma sina hemmavideofilmer med och vem som helst kan hålla i dem och filma.

Att filma med en DSLR är mycket mer som att filma med en filmkamera. Man zoomar inte, inget är på auto- man har ju redan riggat sitt ljus och mätt vad man skall ha för exponering. Man har ofta en extra person bara för att fokusera (som man inte gör direkt på kameran, utan via ett speciellt fokusreglage. Ljudet tas upp separat och läggs till i efterhand...

Det kanske låter bökigt, men det fanns en jättestor lucka som 5D fyllde här- och sen 7D och 1D mkIV. Tidigare var det mer eller mindre bara filmkameror som hade så stort filmformat (som hjälper till att ge ett kort skärpedjup) och många som hade liten budget fick skjuta video med olika typer av adaptrar som reducerade bildkvaliteten och stal ljus.

De som vill göra film har inget emot att jobba runt vissa bökigheter som en DSLR presenterar, så länge resultatet är bra- och det är det i många fall.

Jag tror dock att många hobbyfilmare som hört om hur populära/bra de här kamerorna är att filma med kan bli lite förvånade över hur mycket man måste göra manuellt medan man filmar.

En 550D kommer att ge dig många av de saker som är unika med att filma DSLR. Sen att ljuskänsligheten kanske inte når upp till 5D återspeglas ju också i priset.

5D mkII är fullformat medan 1D mkIV, 7D och 550D inte är det. Båda har för- och nackdelar.

Skall man bara filma lite själv och ha kul räcker en 550D säkert gott och väl.

Tack för svar AndreeMarkefors.
Nu jobbar jag professionellt med film så jag har ganska bra koll på hur sånt fungerar. Men vill gärna ha något litet hemma och på resor för att leka med. Har visserligen en liten HDV kamera också men den är bajs

johan_tanying: Tack för länken.

Senast redigerat 2010-04-01 20:08
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2010-04-15 20:45

En intressant sak jag läste om på ett annat forum är att säsongsfinalen av House helt och hållet är inspelad med en Canon Eos 5D MkII. Det ska bli spännande att se avsnittet.

House Season Finale Filmed Entirely with Canon 5D Mark II

Senast redigerat 2010-04-15 21:05
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-04-15 21:42

Skall kollas in. Inte för att jag följer serien men kul att de vågar testa något nytt.

1
Bevaka tråden